Gå til innhold

For varm...

Ranger emnet


Dinglevims

Anbefalte innlegg

Har fått meg vinter/bajasbil... En 1982 VW Jetta 1,6. Men jeg sliter med at den blir litt varm. Det er nesten så den koker hele tiden uansett hvordan jeg kjører. Har bytta kjøleveske på den og det er nok. Er den noen som vet hva jeg bør sjekke først? Regner med at en god del av dere kjenner til denne motoren...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Kanskje det er tette slanger etc? Ligger mye skjit innvendig osv?

 

Prøv å åpne opp å spyl igjennom slangene med en hageslange eller noe?

 

 

Går ikke det?

 

Skal prøve dette når jeg kommer hjem. Noe som kan gjøre at motoren produserer ekstra mye varme? Vil helst bli kvitt dette problemet før det blir noe skikkelig galt med den...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dinglevims

Har fått meg vinter/bajasbil... En 1982 VW Jetta 1,6. Men jeg sliter med at den blir litt varm. Det er nesten så den koker hele tiden uansett hvordan jeg kjører. Har bytta kjøleveske på den og det er nok. Er den noen som vet hva jeg bør sjekke først? Regner med at en god del av dere kjenner til denne motoren...

 

Jeg ville sjekket om termostaten din åpner..

Det er veldig enkelt, skru den ut, legg den i en kjele med vann, sett den på kokeplata.. Hvis den ikke har åpnet når vannet koker kan du kjøpe en ny, hvis den åpner og lukker som den skal kan du sette den på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a.d.b.

psj, bare ta UT termostaten du!

 

Trenger ikke putte den inn igjen vøtt, alltid der det setter seg fast skitt (hvem trenger en varm bil?)

 

Jupp...

Jeg blåste topp pakningen på det der...

Hadde akkurat skifta pakningen, så var det masse olje drit igjen i systemet som tetta seg i termostaten så den motoren ikke fikk vann..

Rev ut hele skiten jeg.. bedere at den sirkulerer hele tida...

:D

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a.d.b.

psj, bare ta UT termostaten du!

 

Trenger ikke putte den inn igjen vøtt, alltid der det setter seg fast skitt (hvem trenger en varm bil?)

 

Motoren SKAL være varm. Arbeids-tempereturen kan bli vanskelig å nå uten termostat.

Kjøre uten termostat er bare teit, spessielt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har funnet feilen. Synderen ser dere på bildet under. Så det lakk litt fra ved den ene slangeklemma og tenkte at jeg fikk sjekke dette... Men da jeg nappa litt i slangen så knakk hele greia av. Alt metallet som var under gummien var bare rustrafs. Samme på ved slangen på andre siden. Har ikke sjekka termostaten enda, men jeg tipper jeg finner mye rustflak i den... Så nå blir det tur på høgger'n imorgen!

post-984-13804850959734_thumb.jpg

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAAA!!! Termostaten var tett som faen... Har kjørt 20 mil nå uten at kjøleveska har gått rundt.... Kokt hele tiden, men det har ikke sett ettersom tempnåla aldri har vært over midten... Da var toppakningen gått på denne bilen også, og jeg skal nå kjøpe meg ny sykkel...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dinglevims

JAAAA!!! Termostaten var tett som faen... Har kjørt 20 mil nå uten at kjøleveska har gått rundt.... Kokt hele tiden, men det har ikke sett ettersom tempnåla aldri har vært over midten... Da var toppakningen gått på denne bilen også, og jeg skal nå kjøpe meg ny sykkel...

 

*krmt* lurer på om jeg hørte noen som nevnte noe om det der... hmm....... :D :D :D

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre helt uten termostat er like håpløst som å kjøre med tett termostat. Uten termostat vil motoren aldri nå driftstemperatur, den vil bruke mer bensin, slites mer, evt. kondens i oljen vil ikke fordampe og den yter ikke maksimalt.

 

En bilmotor har som oftest en driftstemperatur på mellom 80 og 95 grader, og der skal den ligge - hverken høyere eller lavere.

 

Og til den som startet denne tråden - er du sikker på at toppakningen har gått? De typiske tegnene som vann i oljen/olje i kjølevæsken eller masse hvit damp i eksosen?

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår