Gå til innhold

2 stk. 1031 bakaksel m/el selges

Ranger emnet

Turboperformance

Anbefalte innlegg

jeg skal stikke nedom stokstad en dag nå til uka (mandag eller tirsdag) skal se om jeg finner no nummer på diffen der jeg om dem står lett till...

det høres bra ut!

lappen kan være under et tykt lag med techtyl eller møkk!

men jeg er evig taknemmelig om du finner ut utvekslingen for meg :)

satser helst på å finne en aksel med riktig utveksling og el speedo, da jeg ikke har verktøy eller verksted, så det koster meg mer å bytte drevsats, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg fant forresten 2 stk. 1031- kardanger i hagen i helga :scared , men de mangler innmat.. angry . Ta kontakt om noen er interessert; går billig :)

Det stod et par 740er hos Stokstad også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den ene delebilen min er det 3.91 utveksling er ikke sikker på om det er 1030 el 1031 aksling.. så litt "stor" ut til å være 1030 såe.. hvis noen er interessert.. bilen er en 244 80mod *er byttet aksling på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten 2 stk. 1031- kardanger i hagen i helga :scared , men de mangler innmat.. angry . Ta kontakt om noen er interessert; går billig :)

Det stod et par 740er hos Stokstad også....

faen.. jeg har allerede kjøpt bakaksel nå og jeg trenger ikke volvo diffen :(

ble 2750kr inkl frakt, hvorav ~2000kr er for akselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia ser ut til at dåker har bra peiling på di der diffan så jeg spør dere hvordan hvet man at en aksling har diff brems å hva er forselen på alle di akslingan som dåker prata om hva har mest utveksling å hva har minst å hva er best ?????

Har dysleksi så jeg Beklager alle skivefeil =P håper jeg gjør mei forståt... =)

Volvo power =) =)

X.volvo 244 dl 1977 model motor B19

X.volvo 360 gl 1987 model motor B200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia ser ut til at dåker har bra peiling på di der diffan så jeg spør dere hvordan hvet man at en aksling har diff brems å hva er forselen på alle di akslingan som dåker prata om hva har mest utveksling å hva har minst å hva er best ?????

Om det er 1030 eller 1031, har ikke noe med utveksling å gjøre.

1031 har alle elektrisk speedometer (mener jeg), mens 1030 er den eldre typen.

http://personal.linkline.com/dbarton/SpecSheet.html

bla ned til "rear differential", så kan du lese litt..(om du fulgte med i Engelsk-timene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bakaksel liggende med 75% sperre. Kommer riktig nok fra en 760, og den funker bra. Bilen den kom fra har blitt pent kjørt av eldre mann som ble påkjørt i ræva... Bilen hadde gått 190 000. Bud ønskes.. Har nemlig original 75% diff tel 240'n liggende:D så da selger jeg likesågodt denna..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bakaksel liggende med 75% sperre. Kommer riktig nok fra en 760, og den funker bra. Bilen den kom fra har blitt pent kjørt av eldre mann som ble påkjørt i ræva... Bilen hadde gått 190 000. Bud ønskes.. Har nemlig original 75% diff tel 240'n liggende:D så da selger jeg likesågodt denna..!

diffen kan byttes fra 2/4/7/9 serie (med unntak av multilink).

bakakselen kan ikke, pga. sporvidde, festepunkter, o.l. som medfører betraktelige ombygginger, om man setter det opp mot kostnader vs. å kjøpe en 240 aksel og bytte diff. (dyrere å bredde skjermer, samt

Hei Olav Alexander Mjelde.

Vi takker for henvendelsen på http://www.volvocars.no

Har fått følgende svar fra vår tekniske avdeling.

Maksimal sporvidde kommer fra konstruksjonen av bilen. Bilen er konstruert og testet en sporvidde, og det blir da satt en makismal sporvidde for denne bilen som fabrikanten godkjenner. At det finnes aksler med andre sporvidder fra samme produsent gir ingen automatikk at dette godkjennes brukt.

Masimal sporvidde på 240 serien er 1440mm foran og 1370mm bak. Sporvidde utover dette godkjennes ikke på denne biltypen.

Med vennlig hilsen

Volvo Personbiler Norge AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som noen gang har sett en 1030 aksel?

Hørest jo ut som om dere har finne gull hver gang dere finner en 1031!

Det er faktisk vanskeligere å finne en 1030 aksel enn en 1031.

Er det ikke noen som kan se forskjell på de her? Jeg vet at jeg kan.

Der tar du feil; de fleste eldre Volvoer har 1030-aksel. Alle ser vel forskjell på en 1030 og en 1031 :scared Men nå som de nyere Volvoene (> 85) havner på huggerne blir det enklere med 1031.....

Om det er 1030 eller 1031, har ikke noe med utveksling å gjøre.

1031 har alle elektrisk speedometer (mener jeg), mens 1030 er den eldre typen.

Det er også feil; har ingenting med el-speedometer eller ei å gjøre, men det er mulig at det kun er 1031 som er levert med el-speedometer. Begge akslene er produsert paralellt, og det har med utveksling å gjøre. 1031 er kraftigere dimensjonert; har større diffhus. Det finnes ulike utvekslingsforhold for 1030 og 1031:

1030.......... 3,54:1, 3,73:1, 3,91:1, 4,10:1, 4,30:1

1031...........3,15:1, 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,91:1

Kilde: Servicehandbok Avd 0(03) Specifikationer 240 1975-1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk men e det no form for mærking vis det e spære på di å i så fal ka står det da ???

Volvo power =) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har du helt ret i ja å spesielt ikke på vinteren =P jeg vet jo gåt forselen på diff brems å spere men lurte bare på om bak akslingene til volvo er merket på no måte hvis di har diff brems eller spere å hvis den har diffbrems hor mye den da bremser ??? hade jo vært grit å vite til man skal på dumpen hehe =) =)

Volvo power =) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har du helt ret i ja å spesielt ikke på vinteren =P jeg vet jo gåt forselen på diff brems å spere men lurte bare på om bak akslingene til volvo er merket på no måte hvis di har diff brems eller spere å hvis den har diffbrems hor mye den da bremser ??? hade jo vært grit å vite til man skal på dumpen hehe =) =)

hmm..

LSD (Limited Slip Differential) har vel man i flere utgaver, men er dog sikker på hva som er originalt på volvo bakakslinger.

ville tro det er 60/40, men jeg tror det finnes 30/70 også.

volvo akselen er AKA Dana 30, så det finnes alternativer, som feks. truetrac, powerlock, etc. Du kan surfe på http://www.reidarracing.com og se specs der. 5 skiftenøkler = best.. Det står "legend" til høyre der, som vil vise hva forskjellige differ duger til.

truetrac er feks veldig bra til sleping, street og race.

den er ikke bra til rock-crawling, men det kan jeg ikke gjøre etter jeg senket 242'en uansett.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider