Gå til innhold

Erfaringer med dekkdimensjon på Galant

daggy

Anbefalte innlegg

Etter at jeg satte på sommerfelgene reagerer jeg på at bilen vil fortsette i samme retning som før; må bruke mer makt enn på vinterdekka. Jeg tolker det som at det er dekk med vel lav profil (195/50 R15) som gjør de sporete. Disse har jo egentlig litt liten rullediameter for bilen. Til tider vil den mot høyre også. Slik var det ikke med piggfrie vinter dekk (185/70R14) eller på gamle Galenten med orginal dimensjon (185/70R14). På Space Wagonen , som har samme standard dimensjon, har jeg 195/65R15, og dette er problemfritt.

Hva er deres erfaringer med diverse dimensjoner? Jeg er ikke vant med lavprofil, og ventet meg bare litt tyngre styring (bredere dekk) og stumpere fjæring på negativ side. 50-profilene som fulgte bilen er av billigprodusenten Aurora - kan det ha betydning? Dekkene er halvslite, men det skulle vel ikke ha betydning i denne sammenheng?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195/50-15 er nok litt lite, og noe mere sporing må en påregne.

Billige dekk kan spore mer enn "vanlige" dekk. Dette skyldes at "innmaten" (oppbygginga av selve dekkstammen) ofte er basert på gamle modeller sammen med mønsteret.

Hvis bilen trekker konsekvent mot høyre, kan det (vanligvis kun på regummierte dekk) være forskjell på dekkstammen, som gir forskjellige egenskaper. Hvis dekka ikke er direksjonale kan du teste dette med å flytte dekka litt rundt.

Riktig dimensjon i 15" er 195/65-15, har det på vinterdekka og det er helt problemfritt. sommerdekka, 215/55-16 sporer litt, og jeg kommer nok til å gå ned til 205/55-16 når de byttes.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195/50-15 er nok litt lite, og noe mere sporing må en påregne.

Billige dekk kan spore mer enn "vanlige" dekk. Dette skyldes at "innmaten" (oppbygginga av selve dekkstammen) ofte er basert på gamle modeller sammen med mønsteret.

Hvis bilen trekker konsekvent mot høyre, kan det (vanligvis kun på regummierte dekk) være forskjell på dekkstammen, som gir forskjellige egenskaper. Hvis dekka ikke er direksjonale kan du teste dette med å flytte dekka litt rundt.

Riktig dimensjon i 15" er 195/65-15, har det på vinterdekka og det er helt problemfritt. sommerdekka, 215/55-16 sporer litt, og jeg kommer nok til å gå ned til 205/55-16 når de byttes.

:)

Ja, i forhold til dekk-kalkulatoren hadde de ca 6% for liten rullediameter (men det er jo bare å tøye speedometergrensen litt til....). Har Falken 195/65R15 på SW, og det er helt OK. Har et veldig godt tilbud på nye dekk i riktig dimensjon, så jeg bytter vel selv om det er et par sesonger igjen. Dessuten er det ett dekk som er nyere enn de andre, og det er vel ikke helt trygt å ha forskjellige egenskaper på samme aksel. Et siste men ikke så viktig argument er at det er litt mye luft mellom hjul og skjerm, og dette blir bedre med større hjul.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider