Gå til innhold

17" på Smart Fortwo

Erikbarl

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med 17" felger med 215/35-17 dekk på 2001 Smart Fortwo? Går det greit med tanke på plass, eller må man modifisere der?

-Erik

Tror du får problemer da ja..... hvor bred er felgen din?

Jeg har 6,5"x17" foran og 7"x17" bak med 195/40/17, og det er maxxxx... måtte slipe ned hjulbuer for å kunne svinge uten å subbe....

Peik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får problemer da ja..... hvor bred er felgen din?

Jeg har 6,5"x17" foran og 7"x17" bak med 195/40/17, og det er maxxxx... måtte slipe ned hjulbuer for å kunne svinge uten å subbe....

Peik

Det er snakk om 6,5x17" foran og 7x17" bak her også. Er bare felgene jeg har tilbud om, ikke dekk, så kan jo da gå for samme dimensjon som deg. Det holdt med lett sliping, eller måtte det demonteres og skjæres og styres?

Du har ikke bilde av bilen din?

Driver et bilimportfirma jeg forstår du. Har nå solgt en '01 cdi cab og kunden ønsker seg litt ordentlige sko på den bilen. Innbiller meg at 17" vil se bra ut!

-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 6,5x17" foran og 7x17" bak her også. Er bare felgene jeg har tilbud om, ikke dekk, så kan jo da gå for samme dimensjon som deg. Det holdt med lett sliping, eller måtte det demonteres og skjæres og styres?

Du har ikke bilde av bilen din?

Driver et bilimportfirma jeg forstår du. Har nå solgt en '01 cdi cab og kunden ønsker seg litt ordentlige sko på den bilen. Innbiller meg at 17" vil se bra ut!

-Erik

Slik ser min ut.....

160.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å ødelegge tråden her men, etter min mening (som garantert ikke teller..hehe) så spiller det liten rolle hva felger du setter på den bilen der.. (om det no kan kalles det)

for den ser rett og slett så for jævlig ut at det ska mye til for å kunne redde det der!!

sorry godtfolks, måtte bare ut! (håper dere ikke skyter meg av den grunn, smak og bahg vet dere ;) hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å ødelegge tråden her men, etter min mening (som garantert ikke teller..hehe) så spiller det liten rolle hva felger du setter på den bilen der.. (om det no kan kalles det)

for den ser rett og slett så for jævlig ut at det ska mye til for å kunne redde det der!!

sorry godtfolks, måtte bare ut! (håper dere ikke skyter meg av den grunn, smak og bahg vet dere ;) hehe)

Du glemte å sette "jeg syns" i setningen din. Da hadde det blitt riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i6.photobucket.com/albums/y229/Smartalpine/finn001.jpg

17" passer akkurat men er ikke praktisk og komfortabelt....

Peik

Ahh, det er du som har den "Gumball-Smarten" ja!

Jeg har sett den kjørende mye rundt på Majorstua. Har du gjort noe motormessig? Tøff låt i den!

Det er Lorinser Speedy du har der? Samme som kunden min lurer på det... Sett et par auksjoner på tyske e-bay hvor de selges. Men usikker på hvor langt vi skal gå på pris. Vet du pris på dem i butikk?

-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, det er du som har den "Gumball-Smarten" ja!

Jeg har sett den kjørende mye rundt på Majorstua. Har du gjort noe motormessig? Tøff låt i den!

Det er Lorinser Speedy du har der? Samme som kunden min lurer på det... Sett et par auksjoner på tyske e-bay hvor de selges. Men usikker på hvor langt vi skal gå på pris. Vet du pris på dem i butikk?

-Erik

Ja jeg har kjøpt på ebay.de det er det eneste stedet du får dem, umulig å få tak i Norge...og dekk dim er dyrt, fordi man må ha 195/40/17, ikke noe annet passer, pirelli nero zero som jeg har koster 2000.- pr dekk pluss mva i Norge, jeg kjøpte de i UK og sparte myyye, og når det gjelder felgene så kom de på ca 600Euro pluss 200Euro i shipping...et annet alternativ er å kjøpe 3bolt til 5bolt converter, da har du plutselig masse felger å velge mellom, du finner det på denne siden:

http://www.smartsrus.com/smart_car_wheels_17_inch.htm

Lykke til, og ja det er gjort relativt mye motormessig, ny større turbo, chip kn, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deg på Smartclub nå isted. Kikket litt nærmere på bilen. Var litt nyskjerrig på den høytalerløsningen foran. Den bare ligger løst? Og hvor har du kjøpt de bassene, kommer de sånn eller har du mekka de rørene selv?

Hehe nei den ligger nok ikke løst med de høytalerene på, det hadde ristet for mye... den er festet med såkalt karosseri kit, du kan tenke deg halv stivnet sikaflex, eller en meget sterk "blue tac" Slik at det platen kan løsnes, samtidig som den sitter godt og ingen vibrasjon. fås kjøpt på bilextra, 200kr meteren, bass kassene er kjøpt slik fra USA, saken er jo at man kan jo ikke bygge for mye bak i der, ettersom man skal kunne komme til å sjekke oljen, utføre service og lignende på motoren uten for mye demontering..., med denne løsningen, følger basskassene bak lemmen når den åpnes, og jeg kan komme til motor rommet, relativt enkelt.

Peik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Vet du om de 3 til 5 bolt converterene passer på "alle" felger, eller kun de som selges hos smartsrus?

Hei, etter hva jeg har hørt er 3 bolt til 5 bolt konverteren, laget slik at man får en ny boltsirkel. Ettersom den passer alle disse felgene, så er det sikkert en ganske vanlig boltsirkel og man kan sikkert finne andre felger som passer. Du kan jo bare sende en mail til de og spørre hva slags boltsirkel, den konverteren gir...samt innpress (ET) men den er ganske dyr, ca 250-300£ og er ikke sikker på om det er godkjent her i Norge..

Peik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Smart med 16" felger som bygget litt utover, og det jeg gjorde var å løsne "fronten" (dvs plastfronten / spoileren) i nedkant og sette på et distansestykke foran.

Om du kommer under bilen, så ser du hvor fronten er festet. Denne løsnet jeg og satte inn en aluskinne på tvers foran som jeg poppet fast i begge ender. Aluskinna fikk jeg laget etter mål fra Smartsentret i Stuttgart - husker ikke målene på den, men den var ca 65x8 cm. (ca 3 mm tykk).

På denne måten fikk jeg dratt nerdelen av fronten litt lenger fram (ca 8 cm) og fikk på denne måten plass til å svinge med "bredfelga". Det er som regel i fremre nedre del av hjulbuen problemet ligger når du svinger, - og får du dratt fronten litt frem blir hjulhusåpningene litt større og gir plass til bredere hjul.

Smart er en HERLIG bil.....

(og meget kollisjonssikker i følge euroNcap)

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider