Gå til innhold

Rattet rister?

Ranger emnet

Shibbster

Anbefalte innlegg

I går kjørte jeg over et sted hvor det har blitt lagt nye kabler. Hele asfalten var revet vekk og det var bare smågrus som lå akkurat der... Når jeg kjørte over dette i ca 15 km, (rett ved kryss), ristet det skikkelig godt i rattet...

Jeg syns at det var litt merkelig for jeg har aldri lagt merke til slikt før når jeg hra kjørt der før i andre biler...

Da jeg kom hjem spurte jeg faren min om hva som kunne være problemet med dette, siden det ikke skal være slik.

Han sa at det kan enten være demperene forran eller forstillingen som kan være løs eller slått skjeiv(i stykker)

Noen teorier om hva dette kan være?

Jeg tror det er noe gass i forruskeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min drar mye fra side til side når jeg kjøre på vanlig vei. Skifter mellom å dra til høyre og venstre. Har du forslag?

Da tror jeg du burde få sjekket og justert forstillingen. Dersom en eller annen vinkel(husker ikke hvilken) i forstillingen er feil, vandrer den veldig fra side til side.. Fører lett også til skeiv dekkslitasje, så best å ta det så fort som mulig

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen vandrer verken til høyre eller venstre når man kjører på vanlig vei...

Det er det som er så rart...

Men dersom ristinga også er der på godt veidekke, da kan det jo være noe med avbalanseringen på hjulene.. Et lodd som har falt av eller noe. Eller kanskje en skade på en felg...

Men derimot i 15km/t vil man vel ikke merke så mye til om dekkene er feil avbalansert..??

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min drar mye fra side til side når jeg kjøre på vanlig vei. Skifter mellom å dra til høyre og venstre. Har du forslag?

Dersom spissinga di er feil, eller styresnekka m/kuleledd, vandrer den mye!

Men det kan også komme av for breie dekk/feil impress...

Vanskelig å forklare, men spissing er ordet som brukes for å justere om hjula på samme aksling står paralelt me hverandre når du kører rett fram (eller meniga at den ska d vaffal :P)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det samme problemet etter at jeg satte på sommerfelgene og dekkene. Jeg kjøpte de nylig ubrukt fra et firma som avbalansert de, men ved hastigheter fra 65 km/t og oppover begynner rattet å riste, og de blir verre desto fortere jeg kjører. Dette skjedde ikke før jeg skifta dekk og felger.

Er det avbalanseringa som er dårlig eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det samme problemet etter at jeg satte på sommerfelgene og dekkene. Jeg kjøpte de nylig ubrukt fra et firma som avbalansert de, men ved hastigheter fra 65 km/t og oppover begynner rattet å riste, og de blir verre desto fortere jeg kjører. Dette skjedde ikke før jeg skifta dekk og felger.

Er det avbalanseringa som er dårlig eller kan det være noe annet?

Tror de skal sjekke balansen i de en gang til. Kan hende en vekt er løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider