Gå til innhold

Lage eget krombad

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Noen her som har peil. på å lage eget krombad / forniklingsbad?

Ser på Gasolin.no at det inneholder;

 

"omformer, kontroller, to salter, skurepulver, nikkelanoder, tankvarmer, 10 l. tank, oppheng og ledninger"

 

So, dette kan da ikke være umulig å lage selv, bare enda større? Et badekar f.eks?

Det er jo kjemikalier som må tilsettes, disse må jo kunne skaffes.

Så er det omformer, kontroller, nikkelanoder og tanvarmer. HVor kan dette skaffes?

 

Noen som vet om noen sider der man kan hente litt info?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nikkel anode er bare en strimmel med nikkel.

du kobler anoden til pluss på et bilbatteri.

strømmen går fra pluss til minus, og tar med seg små nikkel partikler fra nikkel anoden,

gjennom elektrolytten og fester dem på katoden.

nikkel-anoden blir dermed mindre etterhvert som du lar det gå strøm i kretsen.

hvis du bytter ut nikkel-anoden med gull, så blir katoden gullforgylt.

katoden er det du vil fornikle og trenger derfor og bli koblet til minus på batteriet.

elektrolytten skal holde mellom 45 og 60 grader C, består av destillert vann og disse "to saltene" dine.

hvilke salter varierer veldig ettersom hva du skal fornikle osv.

spør din lokale chrom og nikkel AS om å kjøpe litt.

 

før du fornikler, må du rengjøre godt og avfette.

hvis det er meget viktig at det er krom som du sier, eller hardkrom, fåreslår jeg chrom og nikkel AS.

for da trenger du minst 3 forskjellige bad.

forskjellen utseendemessig på vanlig krom og nikkel er omtrent ikkeno.

chrome er litt mer blåelig.

 

du må passe på hvor mye ampere det går i kretsen; ca 1A per 10cm^2 av overflaten av det du skal fornikle.

så hvis du da skal fornikle et speilhus eller noe lite da,

så kan det hende du må regulere ned spenningen for å få lavt nok amperetall.

siden du snakker om badekar-størrelser, kan det hende du må seriekoble to bilbatterier.

 

! WARNING !

det er ikke lov å ha forniklingverk hjemme.

det dannes meget giftige gasser når prosessen foregår !

brukt elektrolytt er ikke drikkbart, helles ikke i vasken eller i hagen til naboen.

 

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår