R_Style Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 har ett spørsmål som en kompis av meg lurer på... hvilken dumpventil er å anbefale på en 940 med B230FT? vet at mange sier at man helst skal bruke resirkulerende dumpventil på volvo`s turbomotorer pga styre/måle enhetene som da får "feil" verdier/måling ved bruk av åpen dump som forårsaker feil bensin og luft tilførsel når den "dumper"... kompisen min er ute etter litt lyd, å etter det j har lest og hørt, så får man ikke så mye lyd ut av en resirkulerende dump (correct me if i`m wrong)... så hva har dere der ute å anbefale? utseendet har ikke noe betydning, så lenge den gir en bra lyd ifra seg... fint hvis dere kan legge fram noen linker/tlf nummer til de butikkene som selger de forskjellige dumpene og evt pris... forresten noen som har vært borti de dumpene som lager en slik lyd som f.eks WRX rallybilene lager? hvis dere skjønner hva j mener? Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 kjøp en turboxs rfl.... Den er bra... Gir mye lyd.. Den har også laaang levetid ettersom den har messingstempel... Tror ikke det skal ha noe å si får motoren om du velger åpen eller resirkulerende dump.. Det du kan få er litt skyting når den dumper pga bensinen som blir til overs.. (sån jeg har forstått det utifra tideligere diskusjoner her på forumet) Dumpen ser du hær: http://ovlov.no/gallery/album02/Bilde_004re Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Qvarren Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 kjøp en turboxs rfl.... Den er bra... Gir mye lyd.. Den har også laaang levetid ettersom den har messingstempel... Tror ikke det skal ha noe å si får motoren om du velger åpen eller resirkulerende dump.. Det du kan få er litt skyting når den dumper pga bensinen som blir til overs.. (sån jeg har forstått det utifra tideligere diskusjoner her på forumet) Dumpen ser du hær: http://ovlov.no/gallery/album02/Bilde_004re Enig! TurboXS RFL jir bra lyd og tiltrekker seg oppmerksomhet. Siter -Volvo 940 Turbo M90 og B230FT e ein god kombinasjon :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Enig! TurboXS RFL jir bra lyd og tiltrekker seg oppmerksomhet. takker for rask tilbakemelding...! da blir det nok en TurboXS RFL...! men noen som vet om den andre typen dump j prata på? har hørt en del litt eldre audier som har hatt den sinnsykt råe dump lyden...! Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 du kan egentlig ikke bruke åpen på biler med luftmasse el. luftmengdemåler. MEN om du synes det er greit at motoren stopper i ny og ne (fordi den blir sur og får for mye bensin) så er det jo helt greit! du må prioritere.. lyd eller noe nedsatt funksjonalitet (jeg valgte lyden!) edit: hvor lett den stopper kommer jo også an på hvor mye du strammer dump'en. jo strammere jo bedre funker det.. men desto mindre lyd FAEN sombrero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 du kan egentlig ikke bruke åpen på biler med luftmasse el. luftmengdemåler. MEN om du synes det er greit at motoren stopper i ny og ne (fordi den blir sur og får for mye bensin) så er det jo helt greit! du må prioritere.. lyd eller noe nedsatt funksjonalitet (jeg valgte lyden!) edit: hvor lett den stopper kommer jo også an på hvor mye du strammer dump'en. jo strammere jo bedre funker det.. men desto mindre lyd FAEN sombrero ja det er akkurat det...! men kompisen min prioterer lyden først, hadde jo selvsagt vært greiest med resirkulerende dump, men da blir det jo ikke noe lyd i forhold til en åpen dump, og lyd er jo halve opplevelsen...! :titties: hehe men hvordan funker den på bilen din med tanke på at den blir litt sur av og til? du har jo som du sa en "åpen" dumpventil, på en B230FK hvis j ikke tar helt feil? Takker for svar...! Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Er det resirkulerende som lager en lud a'la dette:"phrhrhrhr" og åpen som lager sånn "ptsjhuuuuuuu"-lyd.? Eller hva? sånn cirka dårlig forklart men skitt au sombrero , håper dere skjønner ka jeg mener :rolleyes: Synes i så fall lyden av den resirkulerende er klart råest, om enn ikke høyest! Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 har fått høre at det høres ut som om bila eksplodere når dumpen "dumper"... Er grei lyd i RFL`n ja.. Hadde resirkulerene først.. Fra turboXs... Det var slappe greier ass... Nesten ikke lyd i det hele tatt... :) Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Er det resirkulerende som lager en lud a'la dette:"phrhrhrhr" og åpen som lager sånn "ptsjhuuuuuuu"-lyd.? Eller hva?sånn cirka dårlig forklart men skitt au sombrero , håper dere skjønner ka jeg mener :rolleyes: Synes i så fall lyden av den resirkulerende er klart råest, om enn ikke høyest! j er ikke helt sikker på om den resirkulerende dumpen lager den "phrhrhrhr" lyden du mener, men j vet ihvertfall at den Turbosmart Vee Port dumpen lager den lyden (som f.eks ala den hvite og gule Audi S1 på gatebil har) og det er jo en åpen dump hvis j ikke tar helt feil... men en resirkulerende dump, lager lite lyd ifra seg i forhold til en åpen dump... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Racing Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 hvor får du kjøpt TurboXS RFL dumpventil... Siter Lundberg Performance 88 Volvo 740(Weber) 85 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 hvor får du kjøpt TurboXS RFL dumpventil... KRB trading har den for ca 2000,- har også sett den til salgs for et "firma" i motorbørsen bladet for 1495,- Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2005 kjøp en turboxs rfl.... Den er bra... Gir mye lyd.. Den har også laaang levetid ettersom den har messingstempel... Tror ikke det skal ha noe å si får motoren om du velger åpen eller resirkulerende dump.. Det du kan få er litt skyting når den dumper pga bensinen som blir til overs.. (sån jeg har forstått det utifra tideligere diskusjoner her på forumet) Dumpen ser du hær: http://ovlov.no/gallery/album02/Bilde_004re Jo det har noe å si,om man slenger dit en dump på en 940 feks og plukker bort den gammle kan jeg nesten garantere at en får problemer med tomgangen fordi det ligger i programmet at det forventes returluft. Vet av utallige folk som har hatt dette problemet men som har fått grei tomgang etter at de har satt dit den orginalt dumpen. Dette gjelder da altså 230ft/fk med lh2,4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2005 ja det er akkurat det...! men kompisen min prioterer lyden først, hadde jo selvsagt vært greiest med resirkulerende dump, men da blir det jo ikke noe lyd i forhold til en åpen dump, og lyd er jo halve opplevelsen...! :titties: hehe men hvordan funker den på bilen din med tanke på at den blir litt sur av og til? du har jo som du sa en "åpen" dumpventil, på en B230FK hvis j ikke tar helt feil? Takker for svar...! dumpventilen fungerer som faen, men hver gang jeg trykker inn clutch'en kikker jeg bort på turbotrykksmåleren for å se om det blir så lite undertrykk at den kan stoppe. så gir jeg litt gass i ett sekund ca for å hjelpe motoren over kneika der jeg stakk av med luften. har jeg ikke høyrefoten ledig (bremsin ex.) så holder jeg den i gang på et gir over kneika.. er ufattelig irriterende, men har prøvt å shimse opp dumpventilen men da lager den nesten ikke lyd og må ha mye mer trykk for å fungere angry men, jeg har et lite prosjekt på gang, nemlig å flytte luftmassemåleren til rett før gasspjeldet slik at luften som dumpes ut ikke blir registrert av inj.systemet. Denne planen FUNGERER under et par forutsetninger: 1. samle opp mest mulig olje fra veivhusventilasjonen så tråden i LMM ikke blir full i olje. 2: tåler LMM et trykk fra innsiden på ca ett bar pluss/minus.. På grunn av at LH 2.4 benytter seg av en luftMASSEmåler så måler den massen av den luften som passerer selv om luften er komprimert. Jo det har noe å si,om man slenger dit en dump på en 940 feks og plukker bort den gammle kan jeg nesten garantere at en får problemer med tomgangen fordi det ligger i programmet at det forventes returluft. Vet av utallige folk som har hatt dette problemet men som har fått grei tomgang etter at de har satt dit den orginalt dumpen. Dette gjelder da altså 230ft/fk med lh2,4 den forventer faktisk ikke returluft, men det ligger i kortene at all luften som passerer LMM faktisk går inn i motoren.. ufattelig irriterende. tenk om noen smarte sjeler kunne programmert om boksen til å regne med 10% av verdien fra LMM akkurat i det man slipper gassen. da hadde åpen dump fungert utmerket sombrero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2005 Jo det har noe å si,om man slenger dit en dump på en 940 feks og plukker bort den gammle kan jeg nesten garantere at en får problemer med tomgangen fordi det ligger i programmet at det forventes returluft. Vet av utallige folk som har hatt dette problemet men som har fått grei tomgang etter at de har satt dit den orginalt dumpen. Dette gjelder da altså 230ft/fk med lh2,4 takker nok en gang for bra svar! men hvis han kompisen min da kjøper en resirkulerende dump, så får han jo da logisk sett ikke noen problemer med at bilen kan jage litt på tomgang å på litt for mye bensin akkurat i det den "dumper"... men lyden er vel ikke akkurat noe å juble etter på en resirkulerende dump? kjenner noen som har B230FT/FK motorer og de har åpen dumpventil på sine biler, og det ser ut til å virke greit etter det j har fått med meg...! Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2005 takker nok en gang for bra svar! men hvis han kompisen min da kjøper en resirkulerende dump, så får han jo da logisk sett ikke noen problemer med at bilen kan jage litt på tomgang å på litt for mye bensin akkurat i det den "dumper"... men lyden er vel ikke akkurat noe å juble etter på en resirkulerende dump? kjenner noen som har B230FT/FK motorer og de har åpen dumpventil på sine biler, og det ser ut til å virke greit etter det j har fått med meg...! glemte å nevne en ting, motorene har lambdaregulering så det retter litt på feil blandingsforhold men du får også en feilkode på bensinblandingen når inj. har regulert maks (husker ikke koden, men alt står veldig fint forklart i VADIS :rolleyes: ) jeg har nok ekstra store problemer siden jeg for tiden kjører med lambdasonden liggende i garasjen. skal bli spennende å se om det kommer seg når jeg får på lambdasonden igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg