Gå til innhold

Anbefalt motor olje til turbo motorer !

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Hva som folk anbefaler av olje til turbo motorer, folk med erfaringer med andre typer motor oljer får bare slenge inn kommentarer av hva som er best og bruke. Sammenligning av priser også selvfølgelig. Updater første posten jevnlig.

 

Mobil 1, hørte fra en gammel kar engang at dette var skikkelig kvalitets olje, mye bra kommentarer herfra og!

 

Castrol, mange som bruker, men mye negativt kommentarer om.

 

Valvoline, vel..kjører jeg på nå:D i girkassa også

 

Shell, reklamerer med at ferrari motorer bare skal bli kjørt på, men hvem vet om dette er noe særlig.. ?

 

Motul, ett innlegg om denne, grei olje!

 

 

guide til motorolje:

 

*Motorolje til bil kan deles i 3 grupper: Helsyntetisk (dyrest), Delsyntetisk og Mineraloljer (billigst).

 

* Grovt sett: Nye biler (0-5 år) skal ha helsyntetisk olje, eldre biler (5-10år) kan bruke delsyntetisk mens gamle biler (10 år og eldre) kan bruke mineralolje.

 

*Olje bør generelt skiftes etter ca. 5000 kjørte km, men en nyere bil som bruker helsyntetisk olje og holdes jevnt varm (feks. bil brukt i næring/taxi) kan kjøres opptil 10-15000km mellom hvert skift.

 

*Peil oljen med jevne mellomrom, - spesielt dersom du har en litt eldre bil som ikke er regelmessig på service. Se til at det alltid er olje opp til MAX-merket på peilepinnen.

 

*Dersom oljenivået i motoren øker fra en peiling til neste, kan dette bety at kjølevæske eller uforbrent drivstoff er kommet inn i motoren. Dette nedsetter smøreevnen og bør bli gjenstand for kontroll/service.

 

*Dersom oljenivået synker mellom peilingene betyr det at bilen bruker olje. Det betyr enten lekkasje eller at olje går ut med eksosen. Etterfyll med riktig olje til max-merket på peilepinnen. Verkstedsjekk kan påvise feilen/lekkasjen.

 

*Gamle biler ”bruker olje” slik at du gjerne må etterfylle mellom skiftene. Mineralolje er da billigst.

 

*Ikke la etterfylling erstatte oljeskift, - det er likevel ”slagg” i motoren som må ut og dette forsvinner bare når du tapper/skifter olje. Helst gjennom å tappe oljen gjennom bunnpluggen framfor å suge den ut ovenfra.

 

*Riktig olje og riktige intervaller mellom skiftene er svært viktig for motorens ”trivsel” og levetid, - uansett bilens alder.

 

*I bilens instruksjonsbok står beskrevet kravene til den oljen bilen din skal ha.

 

*Du kan fravike beskrevet oljemerke dersom du velger en annen olje med minst samme spesifikasjoner.

 

*Oljen spesifiseres/beskrives i serviceklasser etter enten API- eller ACEA-systemet. API oppgis som feks. SA, SB, SC, etc. Jo lenger ned i alfabetet bokstav nr. 2 er, jo bedre olje.

 

*ACEA oppgis som A1, A2, B2, B3, etc. Jo høyere tall bak bokstaven, jo bedre olje.

 

*Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE.

SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-30. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen.

Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen.

 

:win

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

BILTEMA 10/40 ? usj... ikke mye gla i turbomotoren sin...

 

jeg kjører kun Mobil-1 på min... 5/50 mener jeg på...

grunnen til at jeg gjør det, er at olje av denne typen beholder bedre viskositeten og smøreevnen ved høyere temperaturer enn billigere mineralolje etc.

 

nok av turboras som kan være skrekkeksempel på billig olje... litt for varm turbo når du parkerer bilen litt for mange ganger så kan det bygge seg opp et koks-belegg i oljekanalene, og til slutt har du ikke god nok smøring... i værste fall resulterer dette i "spiker-i-blyantkvesser-effekten" og turboen din går til helvete...

 

og det skader heller ikke motoren forøvrig med god olje :)

 

men så klart - alt med måte. Kjører du pent og lar motoren stå å gå en god stund etter du har kjørt motbakker/tunneller, eller rett og slett kjørt litt hardt funker kanskje hvilken som helst slags olje, hva vet jeg? Men med lett trimmet motor tar jeg ikke sjansen - Billig olje kan fort bli dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Castrol sin 5/40 helsyntetisk åp min 89mod colt turbo, men folk mener jeg bør gå på 10/40 helsyntetisk om motoren min bruker litt olje, hva mener dere? om f.eks. motoren min svetter mye, hvilken olje bør jeg bruke da uten att jeg svekker motorens ytelse og leve tid?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår