Gå til innhold

kjøpe Van, trenger litt hjelp

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Har hatt en G30 - 6,2 diesel tidligere og savner denne. har derfor tenkt å gå til annskaffelse av en ny Van ( minibuss eller 8 seter).

Har derfor noen spørsmål jeg håper det er noen her som kan hjelpe med eller henvise med til noen sider som sitter på noe info.

1. Skulle hjerne hatt denne under tak ( carport). Er det noen som vet hvor høy en G30 starcraft er? både de med og uten høyt tak.

2.Skulle også hatt litt info om hvilke forskjellige girkasser man finner i modellene( diesel) i mellom 1988 og 1993.

og hvilken av girkassenene som er best og går rimligst.

kom gjerne med noen tips på hva jeg skal se etter av feil når jeg titter på en van.

Håper det er noen som kan hjelpe og Takker for alle svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skulle hjerne hatt denne under tak ( carport). Er det noen som vet hvor høy en G30 starcraft er? både de med og uten høyt tak.

2.Skulle også hatt litt info om hvilke forskjellige girkasser man finner i modellene( diesel) i mellom 1988 og 1993.

og hvilken av girkassenene som er best og går rimligst.

kom gjerne med noen tips på hva jeg skal se etter av feil når jeg titter på en van.

Håper det er noen som kan hjelpe og Takker for alle svar .

En G30 med høyt tak er litt under 240cm høy, med lavt tak visstnok ca 215cm.

Girkassene:

400, 350, og 4L80E

Du skal satse på en 1991 eller nyere, de har 4L80E, en helelektronisk girkasse med lockup på 3. og 4. gir, går med vesentlig lavere støynivå i litt hastighet takket være 4. giret.

Se ellers etter rust rundt vinduene (de store sidevinduene), det er et typisk problem.

Bilene er helgalvanisert, men etter at diverse jallasjapper har skåret ut hull der, uten å etterbehandle kanten..

Men selv ville jeg nok heller gått for G20, den er registrert som inntil 3500kg i utgangspunktet, det er dog mulig å registrere ned G30 også, men papirene koster ca 1800, og man må fjerne et blad fra hver av fjærene bak.

G20 har andre girkasser (TH700R4/4L60) og er en helt annen bil, mer personbilkomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Er ute etter 8 seter eller større. Da ser det ut til at det er mest G30 på markedet.

hvordan er det med årsmodell og girkasser på G20 er det 4 trinns begge? har sett en G20 8 seter 1990 modell med mange kilometer på telleren (320 000)

har du noe rede hva takhøyden er inne i den med med lavt tak?

hva er farlig km stand på 6,2 motoren? regner med at de motorene som har sittet i en bil med 4 trinns kasse er mindre belastet enn de med 3 trinns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Er ute etter 8 seter eller større. Da ser det ut til at det er mest G30 på markedet.

hvordan er det med årsmodell og girkasser på G20 er det 4 trinns begge? har sett en G20 8 seter 1990 modell med mange kilometer på telleren (320 000)

har du noe rede hva takhøyden er inne i den med med lavt tak?

hva er farlig km stand på 6,2 motoren? regner med at de motorene som har sittet i en bil med 4 trinns kasse er mindre belastet enn de med 3 trinns?

G20 er levert med flere kasser, akkurat som G30..

G20 med tretrinns er TH350, mens de med 4 er TH700R4/4L60, og noen nyere har 4L60E.

Takhøyden innvendig er ikke plagsomt høy akkurat, man bør velge høyt tak hvis man vil ha litt plass innvendig..

Motoren går omtrent evig med riktig vedlikehold.

Motorene blir nok ganske likt belastet, men høy hastighet i modeller med tretrinns er uheldig, motoren kommer fort opp i høyt turtall.

Husk også at dette er biler som ikke tåler hardkjør, de er lagd for å kjøre i relativt lavt tempo, uten noe jag og høy belastning av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider