Gå til innhold

Problemer med ujevn motor gange.


Azz-Kill

Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Lurte på om noen her hadde noen gode svar på mitt problem. Jeg har en 94mod 2l stasjonsvogn. For noen mnd siden begynte den å tulle me mye rykking når jeg kjørte. Byttet plugg ledninger og plugger, og hadde injection cleaner på tanken. Da var det problemet løst. Men nå nylig tettet bakpottene seg slik at bilen så vidt gikk på fram. Da jeg kjørte med dette blåste den av to slanger oppi motor rommet som er mellom manifoilen og en føler av no slag. Byttet bakpotter og festet på igjen slangene i motorrommet og trodde bilen nå var helt frisk. Den virket som den var det i begynnelsen og, men tuller nå med at den er ujevn opptil ca 3000o/m. Nesten som den går tom for bensin. Noen som vet hva dette kan skyldes? Rensket ut av katalysatoren samtidig som jeg byttet potter, men d skal vel ikke ha no betydning for problemet mitt?

Er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få....

Mondeo 2GLX stv 94mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt første spørmål på noe som virker uklart for meg er om den går over 3000 prm, å i tilfelle hvordan?

 

Det kan være luftmasse måleren som trenger en rens, å hjernen som må "læres" opp igjen, for dette så har jeg lagt ut en post i DENNE TRÅDEN

 

Foreslår at du prøver dette først, lykke til

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg alt første gang. JA den går over 3000rpm å da er den ca helt normal..... Men er ikke så spennende å kjøre andre gir i 50-60 hele tiden :rolleyes:

 

Hvordan gikk det, fått noe årnings?

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

Har nå renset luft mengde måleren, selv om den var gullende ren, spylte også den andre sensor tingen som sitter litt nærmere innsuget. HAdde ute sikkringene i 15 20 min. Så kjørte jeg meg ein tur på 4 mil. Ca med en gang jeg begynnte å kjøre merket jeg at bilen var som før. Og etter turen er den fortsatt lika syk.

Er det noen som vet om andre ting som kan være feilen? Coil/fordeler? tette dyser? Har sjekket luftfilter og, ikke no feil me det.

Bilen drar heller ikke så godt som den skal. Bare av og til....

Takker for all hjelp jeg kan få

Mondeo 2GLX stv 94mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

Har nå renset luft mengde måleren, selv om den var gullende ren, spylte også den andre sensor tingen som sitter litt nærmere innsuget. HAdde ute sikkringene i 15 20 min. Så kjørte jeg meg ein tur på 4 mil. Ca med en gang jeg begynnte å kjøre merket jeg at bilen var som før. Og etter turen er den fortsatt lika syk.

Er det noen som vet om andre ting som kan være feilen? Coil/fordeler? tette dyser? Har sjekket luftfilter og, ikke no feil me det.

Bilen drar heller ikke så godt som den skal. Bare av og til....

Takker for all hjelp jeg kan få

 

Jeg kom på en ting jeg hadde problemer med, har du byttet bensinfilteret... kan være det som er tett

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er bensinforbruket?

 

sjekka lambda, lest av feilkoder?

 

 

Bensins forbruket er vel ca rundt der d skal være... litt over literen på bykjøring....

HVor er lambdaen på mondeoen? er det den som og heter hego føler kanskje? HAr ikke sjekket den, men forhørt meg om hva kan skje hvis den ikke virker. Å det skulle være mer bensinforbruk, og høyere avgasser. men ikke ujevn motorgange. Har ikke fått lest av feilkoder nei. Må kanskje få gjort d.

Mondeo 2GLX stv 94mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg fort gjennom tråden MEN forleden kjørte jeg til hybelen min, da jeg kom halveis hørte jeg en rar plystrelyd fra motoren, den drog mystisk dårlig å tenkte at jeg måtte svinge av å sjekke, da jeg skulle trø inn bremsepedalen ( nedoverbakke ) var den steike hard og flyttet seg ikke 1mm, dvs. INgen bremser :) jeg hadde heldigvis ikke mye fart å brukte handbrekket, da vi fikk stoppet bilen (tjoh) var det 2slanger som var hoppet av, disse er på sjofør siden av motoren, nær blokka, litt under toppen, disse slangene er tredd på stålrør som går fra motoren, vi festet disse og skulle da kjøre igjenn, men bremsepedalen var fortsatt steike hard, da sjekket jeg vakumslangen fra bremsekraftforsterkeren og den hadde et stort hull i!

 

Da slangene hadde dotte av hadde det kommet så mye varmluft ut av di rørene at denne slangen hadde smeltet og det ble ikke vacum! teipet så slangen å alt fungerte (trudde jeg) kjørte ei stund, men motoren gikk ikke skikkelig som den skulle, stoppet så over å åpnet panseret, da oset det svi lukt av motorrommet og det viste seg at ei tynn liten slange som går fra forkant av motoren nede med lambda føleren hadde blitt smeltet av med et rør som går fra eksosen og tilbake til innsug, er vel den eksos rebrukeren regner jeg med.

Du brude kannsje skjekke denne ledningen for om du har samme problemet suger motoren falsk luft, har ikke fått fikset min men motororen går elendeig og håper det skkyldes denne slangen

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensins forbruket er vel ca rundt der d skal være... litt over literen på bykjøring....

HVor er lambdaen på mondeoen? er det den som og heter hego føler kanskje? HAr ikke sjekket den, men forhørt meg om hva kan skje hvis den ikke virker. Å det skulle være mer bensinforbruk, og høyere avgasser. men ikke ujevn motorgange. Har ikke fått lest av feilkoder nei. Må kanskje få gjort d.

 

den sitter på eksosen under manifoilden, rett bak under støtfangeren, på en måte.. :rolleyes:

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg fort gjennom tråden MEN forleden kjørte jeg til hybelen min, da jeg kom halveis hørte jeg en rar plystrelyd fra motoren, den drog mystisk dårlig å tenkte at jeg måtte svinge av å sjekke, da jeg skulle trø inn bremsepedalen ( nedoverbakke ) var den steike hard og flyttet seg ikke 1mm, dvs. INgen bremser :) jeg hadde heldigvis ikke mye fart å brukte handbrekket, da vi fikk stoppet bilen (tjoh) var det 2slanger som var hoppet av, disse er på sjofør siden av motoren, nær blokka, litt under toppen, disse slangene er tredd på stålrør som går fra motoren, vi festet disse og skulle da kjøre igjenn, men bremsepedalen var fortsatt steike hard, da sjekket jeg vakumslangen fra bremsekraftforsterkeren og den hadde et stort hull i!

 

Da slangene hadde dotte av hadde det kommet så mye varmluft ut av di rørene at denne slangen hadde smeltet og det ble ikke vacum! teipet så slangen å alt fungerte (trudde jeg) kjørte ei stund, men motoren gikk ikke skikkelig som den skulle, stoppet så over å åpnet panseret, da oset det svi lukt av motorrommet og det viste seg at ei tynn liten slange som går fra forkant av motoren nede med lambda føleren hadde blitt smeltet av med et rør som går fra eksosen og tilbake til innsug, er vel den eksos rebrukeren regner jeg med.

Du brude kannsje skjekke denne ledningen for om du har samme problemet suger motoren falsk luft, har ikke fått fikset min men motororen går elendeig og håper det skkyldes denne slangen

 

Tror kanskje du skal sjekke om eksosen din er tett, siden du sier de to slangene ble blåst av. Det skjer vel pga for stort trykk i eksosen. Og mest sansynlig derfor bilen din ikke går skikkelig. Det har skjedd med min for ikke så lenge siden.

Den andre tynne slangen du snakker om har jeg ikke sett no til hos meg. må kanskje lete litt mer. Var dette no vakum slange sa du?

Mondeo 2GLX stv 94mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er en vacum slange, har stripset fast di andre slangene nu, var ute å testet i går kveld men nøkket enda, gassa på til 4-5000omdr. da ble det noe rummling så spratt den opp til rødt :naaaws :D var sikkert noe smelta slangebiter som lå i slangene enda eller noe som tettet. Funker hvertfall meget bra nå, hvor ble din tett i eksosen? jeg så i dag at det var en del fukt i potta som hadde runne ned på bakken, er det kondens? er jo ikke så kaldt på denne årstiden, men har lite bensin på tanken?

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble tett i bakpottene.... Isolasjon fra den første bakpotten hadde løsnet og låg hvertfall masse i røret mellom bakpottene. Men har og hørt om at midt potten kan tette seg og katalysatoren kan tette seg.

På mandag skal jeg på for å få lest av feil koder. Se om der er noe galt me lambdaen, egr, eller den som er ved siden av egr. Den som de to slangene som blåste av går til. Håper jeg får svar da... er drit lei de små nykka.

Mondeo 2GLX stv 94mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår