Gå til innhold

Turbo av/på bryter.

Ranger emnet


nicolay

Anbefalte innlegg

For en stund siden funket ikke turboen min, og bilen gikk uten turbo. Viste seg å være en av ledningene inn i ledningspluggen til N75 ventilen (like ved siden av dumpvalve) som var brutt. Har en ledig "knapp plass" der hvor enkelte biler har ESP knapp. Hadde det vært mulig å lage en slags "TURBO" knapp der som slår av og på turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, rett ved siden av setevarmer er den en plass til knapp. Mener å ha sett at biler med ESP har en ESP knapp der.

 

Bare tenkte at i og med at turbo ikke ga noe når den ledningen var brutt, og bilen gikk som en litt kjapp 1.6, så hadde det vært kjekt med en bryter inni bilen som kunne koble av og på denne strømmen på en måte. Jeg er ikke biltekninsk så om bilen kan ta skade av det, eller om det i det hele tatt er en ide aner jeg ikke, men det hadde vært greit å ha....

 

Du kan på en måte da sette i "race" mode og "låne bort bilen til mamma" mode. Så bruker jo bilen mindre bensin også i "låne bort bilen til mamma" mode.

 

Her var bruddet, som gjorde at bilen gikk uten turbo. (ledning inn til N75 race ventil)

test.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa...Pris?

Hva skal du bruke den til om jeg får spørre? Nyskjerrig sjønner'u:)

 

Hmm, husker ikke helt prisen på den. Men lurer på om det var 150kr eller noe jeg.

 

Selv skal jeg bruke den som bagasjeromsåpner, siden jeg hadde en "varmetrådbryter" som var beregnet til bruk på høyre side av "bryter rekken". Som du kanskje ser på vinkling og sånne ting av bryterene i bilen din, så skjønner du at det ikke passer. Desverre :)

02 Passat Highline

x-98 Golf IV GTI 1.8T

x-91 Golf II GL 1.6 TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en ASR bryter???

 

Hmm. Aner ikke.. Men vent litt!

Vi er i Golf forumet nå, ikke sant?

 

Hmm. Åpnet Google, og skrev inn Golf ASR (hentet disse søkeordene rett fra lufta) Da kom det opp en haug med sider som sa ASR=Anti Slip Regulation.

 

Da er det nok en bryter til antispinn tenker jeg.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen vil uansett stå å spinne så det som skjer ved brudd i denne kabelen er at motoren går i et nødprogram som jo i seg selv ikke er skadelig. Kan derimot ikke se at det ønskelig lure motoren til å tro at det er feil i den for å senke effekten, da bensinforbruket i de fleste tilfeller da helt klart går opp og ikke ned som du nevner tidligere i tråden. Hvis bilen lånes bort til Mor har jeg vondt for å se for meg at turtall og dermed høyt forbruk blir et problem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke slå turboen av nei. Det du må ha er en boost controller, eller justerbar wastegate, slik at du kan velge hvor mye turbotrykk du vil kjøre med. Boost controlleren kan stilles inn på to forljellige trykk, som du velger med en knapp. En av disse funksjonene burde være greit å gjemme unna et sted i bilen. Nødprogram-knepp høres ikke ut som noen god ide. det er en grunn til at det kalles NØDprogramm....

 

Lykke til :D

 

Edit: hvem liker ikke at bilen går fort? :wonder

 

gjette: Frua?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også en slik bryter, og vil nok få litt info fra fagfolk snart. Men indikajsoner jeg har fått sier at en bryter på N75-ventilen burde gå greit. Det er meget mulig at en feilmelding vil komme, men den kan bare være der.

 

En boostcontrooler erstatter vel i mange tilfeller magnetventilen (N75), så det er jo også en inikasjon på at det kan fungere.

 

Har aldri hørt at bilen kan ta skade av å kjøre i nødprogram, det skal ikke så mye til før bilen går i nødprogram (defekte sensorer m.m.), ogtipper at nødprogrammet uansett kjører langt innenfor "safe" grenser.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår