Gå til innhold

Turbo av/på bryter.

Ranger emnet


nicolay

Anbefalte innlegg

Nødprogrammet kjører helt klart innenfor safe grenser med maksimale marginer derav ofte høyere forbruk. Når du kobler fra n75 setter styreenheten et fast ladetrykk på 0,4bar mener jeg det er(lavt ihvertfall), endrer bensinmengden og som sagt setter verdier på tenning luft osv som har gode marginer for å minimere risikoen for videre skade på motoren til den registrerer at feilen er borte.(puh lang setning det der....)

Å sette inn en boost kontroller evt regulerbar wastegate på denne motoren vil såvidt jeg kan skjønne(itilleg til å koste penger) faktisk være en dårligere løsning enn å la motoren gå i nødprogram. Dette fordi man da kun manipulerer ladetrykket uten å ta hensyn til tennings kurve og bensinmengde.

På en annen side så er det langt tryggere å senke trykket enn å øke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette fordi man da kun manipulerer ladetrykket uten å ta hensyn til tennings kurve og bensinmengde.

På en annen side så er det langt tryggere å senke trykket enn å øke det :)

 

 

Er det ikke snakk om en moderne elektronisk styringenhet på denne bilen? Den vil vel i så fall justere tenningstider og bensin i forhold til nettop luftmengde, altså turbotrykk..?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men(mener ikke å påberope meg å være noen Uber expert på temaet så rett meg gjerne hvis jeg tar feil) såvidt jeg har skjønt etter div snoking ved trimming av en A4 1,8t jeg hadde tidligere så ligger det en verdi på ladetrykket i programmet i styrings enheten. Dvs at den kontrollerer trykk, tenning blandigsforhold osv utifra gitte verdier. Hvis man forsøker og manipulere ladetrykk fysisk vha boost regulator osv uten å ta høyde for dette i programmet i hjernen, så vil hjernen forsøke regulere trykket dit den mener det skal ligge. Hvis da trykket avviker vil den i de fleste tilfeller sette motoren i nødprogram for ikke risikere skade den.. Det kan selvfølgelig hende dette kommer an på hvor stor endring det er i trykket i forhold til den gitte verdien?? Eller jeg kan som sagt ha blitt feilinformert i min søken etter mer pulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut.. Hvis bilen ikke lader som den skal, er det jo meningen at den skal gå i nødprogram.. Tenkte ikke over det.. Da må man vel gjerne ha chip som eliminerer akkurat det, hvis man skal ha justerbar wastegate eller boostcontroller..

 

Men uansett mener jeg nå det er en litt "halvveis" løsning å kjøre bilen i nødprogram, da den ikke vil utnytte kapasitenene. DVS at den ikke vil gå økonomisk, etc, vil sote pga ekstra fuel++ Nødprogrammet er jo egentlig ikke designet for daglig drift. Kun transport til verksted, eller nermeste stoppested. Motoren tar jo selvfølgelig ikke skade av det, men..

 

EDIT: Det er vel kanskje like greit å spørre TS-Racing om dette? Han burde vite svaret...:wonder

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødprogrammet er jo egentlig ikke designet for daglig drift. Kun transport til verksted, eller nermeste stoppested. Motoren tar jo selvfølgelig ikke skade av det, men..

 

EDIT: Det er vel kanskje like greit å spørre TS-Racing om dette? Han burde vite svaret...:wonder

 

Men, ikke sant.... Jeg ville latt alt være og ikke brydd meg videre med det

Skal det bli noen god løsning på dette er det best å gjøre det skikkelig fremfor å lure motoren, vil tro det koster mer enn det smaker når alt kommer til stykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat det jeg tenkte også. Da den slo inn i nødprogram når N75 ledningen røk i ledningsskoen (pluggen), så gikk bilen som om det ikke var noe turbotrykk i det hele tatt, og dermed bruker du mindre bensin tenkte jeg ;)

 

En ting jeg har tenkt på er hvor bra det er for bilen å slå denne "strømmen" av og på under kjøring. Om mappingen i ECU blir forvirret av det kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående N75 ventilen.

Etter det jeg forstått så er det ikke J som er standard, men denne er det mange som kjøper. Tror F er veldig vanlig å ha fra før på 1,8T. Men det finnes også K og H versjoner. Har lest at den nevnte Race versjonen bare er en av disse (K, H, J), men husker ikke hvilken. Står endel på vwvortex

 

For de som er interessert i å kjøpe J versjon: Delenr: 034 906 283 J - N75 J wastegate actuator, kr 661,-.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket såvidt med Egil på ES-tuning i dag, og han sa det fungerer med bryter på magnetventilen. Bilen vil ikke gå i nødprogram, men det vil være en feilmelding på magnetventilen. Jeg kommer til å ha en slik bryter trolig. Blir trolig ca 150 hk når den er koblet ut. Fikk i farten ikke noe nærmere teknisk forklaring, annet enn at det var mulig og neste trinn var boostkontroller, og da snakker vi noen tusenlapper. Nevnte heller ikke noe om bensinforbruk osv.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres perfekt ut. Noen ide om hvordan man kan få koblet dette i den ledige knapp plassen i dashen? (Der ASR/ESP knapp står på noen biler). Må vel ha et relè og noe greier?

 

Det går vel ann. Trenger trolig ikke Rele, da det tvilsomt går mye strøm der. Er vel bare å kappe en av lederne og forlenge hver ende til en bryter i bilen. Jeg kommer nok til å ha bryteren skjult under dashbordet eller setet, av hensyn til at kompiser/dama/verksted/myndigheter ikke skal finne den om jeg velger å bruke den.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja joa det er smart. Litt det jeg har som hensikt med bryter og... Noen som vet om man får kjøpt "blank" bryter til å sette der jeg mener? En det ikke står noe på. Nå er det bare en slags "kork" hehe uten at jeg fant bedre ord, der... En annen ting, hvordan vil det være å trykke på denne knappen under kjøring? Det kan da ikke være bra, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår