Gå til innhold

Turbo av/på bryter.

Ranger emnet

nicolay

Anbefalte innlegg

Ja joa det er smart. Litt det jeg har som hensikt med bryter og... Noen som vet om man får kjøpt "blank" bryter til å sette der jeg mener? En det ikke står noe på. Nå er det bare en slags "kork" hehe uten at jeg fant bedre ord, der... En annen ting, hvordan vil det være å trykke på denne knappen under kjøring? Det kan da ikke være bra, eller?

Hør med Møller. De har helt sikkert. Om de ikke har en blank en så går det vel sikkert å file det bort eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

Litt om hvordan N75 virker:

http://forums.audiworld.com/s4/msgs/1046677.phtml

http://www.vagsport.com/articles.php?artid=22

Jeg føler nå å ha skjønt hvordan denne virker, men tør fortsatt ikke si hva som skjer om man bare plugger fra ledningen. Når den virker styrer ECU hvor mye wastegaten skal åpne via N75-ventilen, dvs den styrer hvor mye eksos som skal kjøres utenom turbo og dermed begrense turbotrykket.

Dersom man bare plugger ut denne, ser det for meg ut til at N75-ventilen er lukket, dvs at trykket går rett videre til wastegate som igjen åpner dersom trykket blir høytt nok. Dersom dette er riktig, og motorstyringen ikke gjør noe annet tull fordi N75 er koblet fra, ser det faktisk ut som om en slik bryter vil fungere utmerket.

(Men det kan jo hende at når man kobler fra strømmen på denne, at den ikke holder seg lukket, og dermed sender noe av trykket bort slik at wastegaten ikke åpner, og turbotrykket ikke minkes...)

Tror jaggu jeg skal ut å prøve dette i morgen.

Her stod det også noe interessant, selv om det ikke er helt samme motor:

http://members.aol.com/c1j1miller/ecu.html#Boost%20Pressure%20Control

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært ute og testet. Det var midt i rushtrafikken, så jeg fikk ingen gode logginger på boost/NM/hk, men dette ser ut som funker veldig bra! :)

Når jeg koblet fra N75 magnetventilen, gikk bilen som normalt egentlig, bare at den kun ladet opp til 0,35 bar. Ladet litt høyere ved høyt gir/lavt turtall (nesten 0,4). Det resulterte selvsagt i begrenset effekt, men ikke mindre enn at forbikjøringer på motorvei gikk bra.

Normalt lader jeg max ca 1,15-1,2 bar, og den ladet helt normalt når jeg koblet N75 inn igjen uten å slette feilmelding. Kan også nevne at jeg koblet inn/ut ventilen med motoren i gang på tomgang uten at det skjedde noe spesielt (som forventet).

Er litt usikker, men tror ladetrykket når N75 er utkoblet bestemmes fysisk i wastegaten, så det kan nok være litt forskjellig fra bil til bil vil jeg tippe. I tillegg så er jo chip/mappinga med på å bestemme hvor mye bensin motoren får, så når det gjelder hvor mange hester man får, er det nok litt forskjell fra bil til bil. Men jeg logget maks 140hk (regnet fra NM), men dette tallet er høyst usikkert!! Det kan være mer, og det kan være mindre, men jeg tipper heller at det var litt mer - bilen minnet meg veldig om hvordan den var original med 180hk. Logget forøvrig 190hk med den innkoblet, men som sagt er det ikke skikkelig logging med konstant gass over hele turtallsområdet. Disse tallene gir bare indikasjoner, og ved skikkelige målinger over lengre, flate strekker og inkludert hele turtallsregisteret, hadde nok begge tallene blitt høyere. ;)

Da er det bare å kappe ledningen og sette på en bryter (eventuelt få tak i pluggene så man kan fjerne bryteren uten spor). Feilmeldingen som dukker opp, har trolig ingen ting å si når man kobler inn ventilen igjen.

:)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene har de på møller til 25 kroner, byttet dem når lednigen min røk. Den røk nemlig "inni" pluggen på den ene siden, så måtte bytte pluggen. Settes på ledningen med spesialverktøy...

Så var det neste steg da... Hvordan få bryteren montert der det er en ledig plass i dashen ved siden av varselsknappen og setevarmer osv... Noen som har noe info om det? bilder, illustrasjoner osv? Bør man forresten koble det gjennom sikringsboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider