Gå til innhold

Olje på tennplugger?

Ranger emnet


ekkoj

Anbefalte innlegg

Skrudde akkurat på bilen min litt av nysgjerrighet, da jeg har minimal befatning med motorer, men har lyst å lære litt...

 

Jeg åpnet opp for å kikke på tennpluggene, og nappa ut den ene.. da kom det masse olje ut, skal det være sånn?

 

Bilen er en opel Vectra B 1,8

 

se bilde...

 

oljeiopelmotor0di.jpg

 

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på noen motorer kan det være et helvete...andre ikke..

du kan løsne de skruene som holder dekselet som du ser....å så vipper du på det med en skrutrekker...se hva som skjer.. :)

 

Hehe, for en som har omtrent 43 minutter med skruerfaring på motorer er det kanskje ikke så lurt å bare skru opp noe og se hva som skjer ;) Hehe

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for en som har omtrent 43 minutter med skruerfaring på motorer er det kanskje ikke så lurt å bare skru opp noe og se hva som skjer ;) Hehe

 

Se på det som en gylden mulighet til å bikke din første time med skruerfaring :)

 

Med meg var det bare å løsne av topplokket, og pakningen var en "gummiramme" som lå i mellom toppdekeslent og toppen på motoren.

 

For å skru sammen igjen, trenger du kanskje en momentnøkkel. Det er en type skralle som "klikker" løs når du har dratt hardt nok til. I mitt tilfelle 10nm (dette kan stilles på momentnøkkelen. Sjekk opp med verkstedet hvor stort moment som er ment å ha på ditt topdeksel).

 

Håper jeg ikke skremte deg bort fra å prøve deg frem nå. Jeg skrudde av mitt toppdeksel uten noen særlig lenger motorromerfaring enn det du har, så det er egentlig bare å kaste seg ut i det

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha ventet til en som har opel/samme motor har sagt sitt om problemet.

Jeg selv har ikke skrudd av dette dekselet, så jeg kan ikke si hva du skal gjøre.

Mener at når jeg hadde pluggene ute, så var det litt olje på den ene hetten, men ikke skremmende mye.

Er jo rimelig store og tette disse hettene, så jeg vil tro det ikke er noe problem å ha litt oljelekkasje her. Men ideellt er det jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha ventet til en som har opel/samme motor har sagt sitt om problemet.

Jeg selv har ikke skrudd av dette dekselet, så jeg kan ikke si hva du skal gjøre.

Mener at når jeg hadde pluggene ute, så var det litt olje på den ene hetten, men ikke skremmende mye.

Er jo rimelig store og tette disse hettene, så jeg vil tro det ikke er noe problem å ha litt oljelekkasje her. Men ideellt er det jo ikke...

 

Snakka med Opel nå. Skulle visstnok ikke være noen stor sak å bytte pakningen, de beregner seg en time på jobben, og da er det en del vasking iberegnet (tørke oljesøl osv) Det var heller ikke helt uvanlig at den var gåen, med det resultat at det blir olje i hullene til pluggene.

 

Pakningen koster 309 kr hos opel, så det var ikke så ille.

 

Skal skrus til med 0,8kg moment (7.84532nm) til informasjon :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette ja....men husk å bytt o-ringene rundt skruene også da:)

 

Flott du sa ifra, regner med at jeg får kjøpt disse på opel også? Stikker opp nå i lunsjen og handler litt.

 

"bitt av skrubasillen nå"

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet.

 

309 for pakninger, 28 for o-ringer.. Og helgardert meg med å få låne bil til jobb imorgen dersom ting ikke går som det skal i ettermiddag...

 

Mye kan skje når vi "dress-gutta" skal få møkk under neglene da Hehe!

 

Forresten, er det lurt å ha en liter olje eller to til overs når jeg begynner på dette? For å etterfylle mener jeg.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet.

 

309 for pakninger, 28 for o-ringer.. Og helgardert meg med å få låne bil til jobb imorgen dersom ting ikke går som det skal i ettermiddag...

 

Mye kan skje når vi "dress-gutta" skal få møkk under neglene da Hehe!

 

Forresten, er det lurt å ha en liter olje eller to til overs når jeg begynner på dette? For å etterfylle mener jeg.

 

Det er nok ikke mye du trenger å etterfylle....hvis det er lenge siden du har tatt oljeskift/service...hadde det jo vært lurt å tatt et skift;) Hadde iallefall byttet hver 15.000km... Det som også er et triks, er å bruke litt vanlig fett...(kan bruke vaselin f.eks) på o-ringene....Bare ta litt i den ene håndgropen...og legg alle oppi der...så fester du dem i toppdekselet...for da sitter dem mye bedre...og faller ikke ned når du snur lokket riktig vei;) Hoder også lengere da...for skal vedde på at dem som sitter der nå, bare knekker, og er morkne...;) PS! gjør ordenlig rent førts...både der toppdekselpakningen har ligget, og der ringene ligger....gjerne bruk litt finsmergel-papir oppå kambukkene!

 

Lykke til:)

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke mye du trenger å etterfylle....hvis det er lenge siden du har tatt oljeskift/service...hadde det jo vært lurt å tatt et skift;) Hadde iallefall byttet hver 15.000km... Det som også er et triks, er å bruke litt vanlig fett...(kan bruke vaselin f.eks) på o-ringene....Bare ta litt i den ene håndgropen...og legg alle oppi der...så fester du dem i toppdekselet...for da sitter dem mye bedre...og faller ikke ned når du snur lokket riktig vei;) Hoder også lengere da...for skal vedde på at dem som sitter der nå, bare knekker, og er morkne...;) PS! gjør ordenlig rent førts...både der toppdekselpakningen har ligget, og der ringene ligger....gjerne bruk litt finsmergel-papir oppå kambukkene!

 

Lykke til:)

 

 

Oj.. Hold your horses there cowboy ;) finsmergelpapir? Kambukker? Husk at jeg har 43 minutter med motorerfaring bak meg da.. ;)

 

Er nok en stund siden jeg skifta olje ja, men får ikke løfta opp bilen, er det ikke kronglete å få skifta olje da? Eller har de en oljeskift abc å lærebort.

 

 

Var forberedt på å gjøre reint litt forøvrig... har også masse Oljesøl nedover blokka som jeg tenkte jeg skulle forsøke å få bort...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet gikk forøvrig rett i dass...

 

Kjørte to mil, så kom oljetrykkslampa på...

 

Stoppa, lampa slukka, kjørte litt til mens lampa blinka litt av og litt på...

 

Ga opp og ringte Falck.. Mente jeg hadde fått ventilklikking eller hvafaen det nå var han sa...

 

Anyway, vet mer imorgen, for mens jeg gikk hjem i øs pøs reg, så ble bilen taua til Opel.

 

Dersom noen her jobber på Bergheim på rud... Please, make it cheap ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Hold your horses there cowboy ;) finsmergelpapir? Kambukker? Husk at jeg har 43 minutter med motorerfaring bak meg da.. ;)

 

Er nok en stund siden jeg skifta olje ja, men får ikke løfta opp bilen, er det ikke kronglete å få skifta olje da? Eller har de en oljeskift abc å lærebort.

 

 

Var forberedt på å gjøre reint litt forøvrig... har også masse Oljesøl nedover blokka som jeg tenkte jeg skulle forsøke å få bort...

 

 

Finsmergelpapir = sandpapir som er MEGET fint...(får det billig hos biltema f.eks)

 

Kambukkene = Dem delene som holder kamakselen nede mot topplokket...der som o-ringene viler mot....men det holder nok å bare bruke litt stålull f.eks...eller rett og slett drite i det..bare tørke over med litt papir! Men forteller deg bare hvordan jeg ville ha gjort det...og hav jeg gjør på kundebilene:)

 

Skifte olje er ikke noe big deal...:) Bruk bare et fat av noe slag...f.eks 2stk spyleveskekanner...som du lager et firkantet hull i hver av dem på siden....(sier 2stk pga, at hvis du har en 1.8L rommer den over 5liter olje...). Så bruker du bare en 45torx eller fastnøkkel (kommer ann på åssen modell/motor du har) til tappepluggen, som sitter på høyre siden av bunnpanne (sett forfra). Etter at det har sluttet å renne....så bare flytter du karet litt mot venstere (høyre forhjul)...og fjerner deg plast dekselet på den siden...festet med 4 8mm skruer + et klips i innerskjermen.....når det er borte, ser du oljefilteret....det klarer du som regel å skru opp med hånden, hvis ikke bruk en tang eller noe......obs! det renner en del olje ut derifra...så brett opp armene:D + hold karet under! Sett på nytt filter,og monter dekselet igjen...(du trenger ikke det klipset,holder masse med dem 4 skruene)...+ ny kobberpakning på tappepluggen....og fyll på olje...og vips du har gjort ditt første oljeskift :D :D :D

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår