Gå til innhold

Senking av bladfjærer!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Har en golf caddy 87 mod jeg driver å fikser opp nå.

Har senka den 45mm foran, men trenger også å få den ned bak.

Men ettersom at det er bladfjærer, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette. Noen som har noen tips? Trenger bare å få den lavere, har ikke så mye å si om den blir veldig stiv ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i bunn og grunn tre måter man kan endre høyden bak på en Caddy:

1) Smi om bladfjærene.

2) Montere enda kortere innfestinger bak (disse er allerede ganske korte originalt, så jeg tror ikke det er noe særlig å hente med dette).

3) Montere akselen oppå fjærpakka. Du trenger da å løsne styrepinnen som hjelper å holde akselen i stilling (den må flyttes til andre siden av fjærpakka) og du må snu U-jernene opp-ned (fjærveisbegrenserne utgår).

På min ex-Caddy 9KV hadde jeg et komplett understell fra SAT-Autosport. Det fulgte da med to lett U-forma beslag, som du tredde ned på styrepinnen til akselen på fjærpakka. Så la du akselen på plass i dette beslaget, satte på plass U-jernene og strammet til korrekt moment.

Senkeblokker utgår så lenge akselen er montert som originalt (under fjærpakka). Da vil senkeblokkene i så fall føre til heving.

Om du flytter akselen over fjærene kan du bruke senkeblokker, men det spørs om det trengs. Min bil ramla ned 21 cm bak:D Det som satte begrensinga var "taket" i innerskjermene.....

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det jo enkelt og grei, bare å legge fjærene under, isteden for over?

Det er gjort på bildet over. Men du bør ta deg bryet å flytte styrepinnen til oversiden av fjærpakka og lage deg en flatjernbit med hull i midten (til å tre ned på styrepinnen) og ca 5mm kant i hver ende (til å holde/balansere akselen i forover-/bakoverretning). Hvis ikke er det bare u-jernene som holder akselen. Med denne løsningen får du også mer senking pga godstykkelsen i flatjernet:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skjønte jeg ikke mye av. Styrepinnen, er det den vi ser stikker opp på toppen på bilder der? Midt i mellom U-jernene?

Plukk det fra hverandre så ser du det. Det er håpløst for meg å forklare dette for noen som aldri har hatt bitene i hånda. Jeg har dessverre ikke mulighet for å få biler på nett heller (og Caddyen min har jeg solgt for lengst).

Det er faktisk ganske innlysende hvordan det skal være (Lego Technic for voksne;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...