Gå til innhold

Straff for å kjøre av veien..

Ranger emnet

glx-rider

Anbefalte innlegg

Dette skjedde

Holdt fartgrensa (som forøvrig er 80) og kjører inn i en venstresving, ikke særlig skarp. Hadde sett til venstre og fremover før svingen, så en titt til høyre før jeg ser frem og PLING, så står rådyret der..

I ren refleks så vrenger jeg rattet over til venstre, så ble bmw jeg kjørte litt lei, og svarte med å komme hardt med rompa. Av den lille erfaringen jeg har (18 år,lappen i ca. 6mnd) så gasser jeg litt, samtidig som jeg vrir rattet litt mot høyre.

Tydeligvis så var ikke det jeg gjorde helt riktig, for nå kom rompa hardt tilbake andre veien. Så ser jeg et jorde foran meg, og aner et lite håp om at jeg bare skal skli ut og ødelegge en fanger el no.

Neste øyeblikk, så ser jeg ut av bilen mens vi er opp ned og ruller bortover.. Mye dritt jeg rakk og tenke på den tida..

Det gikk bra med meg og passasjer, bilen landet på hjula igjen(vrak) og politi og ambulanse ble tilkalt av den første bilen som kom.

Litt snakk med politiet som mener å måle seg fram til ca 70 m spor, og jeg sitter i en ambulanse på vei til legesjekk. Mens jeg sitter på legekontoret og venter, får jeg en tlf fra onkel politi, som sier at jeg får tilbake lappen grunnet noen misforståelser dem imellom.

Her kommer det jeg lurer på:

1.

Hva blir antakeligvis straffen? Jeg har forklart at det er rådyr og alt, men jeg er 18 år, og det første purken sa etter å ha hørt alderen av han andre var (ordrett: Her må det ha gått noe inne i gamperæva fort!)

noe det ikke gjorde.. Likevel er jeg redd at fordi jeg bommet på dyret, og min alder, at det jeg sier ikke har noe å si.

2.

Min mor og stefar mener tydelig å ha sett et greit opphold i sporene(tipper det var da kontraen kom). Jeg vet også at bremsen ikke ble rørt under sladden. Husker også at sporene var ganske ujevne i bredden.. nesten som om de krysset. Var og så etter spor i dag,første dag med sol etter ulykken, og det lå nesten ikke no spor igjen. Bare to dekkspor på hvit stripe ved veikant, med ca. 20-30cm mellomrom.

3.Bilen var i utlån fra butikk. Hvordan bør jeg ordne det der, og hva bør jeg betale. vil helst ikke bli lurt til å betale noe jeg egentlig ikke skal, og er ikke helt sikker på selger.(som mener jeg skal betale egenandel og tapt bonus.)

4.

Bør jeg kontakte noe advokat? som kan være med i avhør++. Har dere noen tips om noen bra med peil i slike saker. jeg bor i Askim i østfold.

5.

Jeg er 18 år, har ikke hatt noen inntekt over 5o.ooo, men vil antakelig vis tjene det i år.. Har jeg fri rettshjelp?

Håper på noen svar fra dere. Har lest en del tråder om lignende ting her på forumet, så jeg vet at det er noen her som har gjort leksene sine og kan regler, i tilleg til at det sikkert er noen med erfaring fra noe lignende.

Håper dere kan ta dere litt tid til å svare meg..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

To unggutter i lånt bmw.. vet ikke om jeg hadde trodd på deg heller hvis jeg hadde vært politimannen.. :rolleyes:

Uansett bra det gikk som det gikk.. at det ikke ble noen personskader..

Jeg syns forøverig det er både rett og rimelig at du betaler utgiftene de får pga deg.. både egenandel og tapt bonus.. skulle bare mangle!!

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var forresten en annen som hadde kontrakt på kjøp av bilen... stakkaren må lete videre nå ja :P

Nei vetu hva.. da endrer jeg meningen min.. forretningen har vell faen ikke noe med å låne ut en bil det er kontrakt på!.. Svin!

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde

3.Bilen var i utlån fra butikk. Hvordan bør jeg ordne det der, og hva bør jeg betale. vil helst ikke bli lurt til å betale noe jeg egentlig ikke skal, og er ikke helt sikker på selger.(som mener jeg skal betale egenandel og tapt bonus.)

Hvis du har lånt bilen fra en butikk, vil jeg tro det var noen forsikringspapirer inne i bildet der. Jeg har vondt for å tro at butikken er omfattet av noe bonus-greier, men en egenandel er helt vanlig når man låner bil.

EDIT : viltulykker er det vanligvis ikke egenandel på, så rent økonmisk lønner det seg å kjøre rett i faenskapet i stedet for å prøve å svinge unna.

Økonomisk, ja. De færreste er vel kalde nok til å gjøre noe sånt.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i nsommer fikk jeg vannplaning i 60kmt og vraket bilen min ..

100% ulykke men fikk en bot på 3000kr

(jeg godtokk den ikke .. men da det kom opp for retten osv så var jeg midt teoretisk fagprøve så jeg valgte å bare godta den da)

kan nesten regne med at du får nå ioverkant av 4000

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Fikk du bot fordi du fikk vannplaning?? Er vel ikke din skyld det da, får politiet heller skrive bot til vanndammen da. Jævlig rart at dem gir bot i ulykker når det ikke er noe ulovlig involvert.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hvis det er dyr inne i bildet og du kjører ut for å averge sammenstøt..skal ikke forsikringen kreve egenanndel engang...

ER det noe i det??

kompis som kjørte ut pga rådyr og vraka bilen....fikk igjen pengene(full kasko) uten å betale egenandel pga at han hindret å drepe dyret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hvis det er dyr inne i bildet og du kjører ut for å averge sammenstøt..skal ikke forsikringen kreve egenanndel engang...

ER det noe i det??

kompis som kjørte ut pga rådyr og vraka bilen....fikk igjen pengene(full kasko) uten å betale egenandel pga at han hindret å drepe dyret....

Hadde han no dokumentasjon på at det var ett dyr i veien da? For ellers kan jo alle som er lei bilen sin heve den ut i grøfta å hevde at de ungikk ett dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han no dokumentasjon på at det var ett dyr i veien da? For ellers kan jo alle som er lei bilen sin heve den ut i grøfta å hevde at de ungikk ett dyr.

Dette må jo være umulig å få tak i, med mindre det var en del vitner rundt de veiene og så på..

Det er dette som gjør meg så urolig også,at de skal tro at det bare er finni på.. Men at det var no jevlig med råyrtråkk rundt håper jeg har litt å si..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bilen trenger du ikke bekymre deg over. Den er det forsikring på og i verste fall må du ut med egenandel. Hvis du blir tiltalt for uaktsom kjøring får du utnevnt en advokat hvis du vil ha. Han betaler staten (vi) for... Hvis det blir no trøbbel med butikken eller politiet så ikke nøl med å be om advokat. Det vil aldri bli værre situasjon etter du har fått det. Har du tatt no bilder av de spora som var igjen? Har politiet tatt no bilder av spora dagen du kjørte ut. Hvis de ikke har gjort det kan ikke "bremse/skrense" lengden/spor brukes som bevis mot deg for de bevisene finnes ikke. Sjekk opp dette. Tror du har krav på å få vite hvilke bevis de har mot deg... Hvis du tar dette til retten og blir dømt får du bot for uaktsom kjøring: 3-4 tusen pluss saksomkostninger: 3-6 tusen pluss egenandel til bilbutikken. Vinner du tror jeg du slipper alt untatt egenandel... (Er ikke 100% sikker på dette jeg har skrevet nå, men ihvertfall 80%) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være umulig å få tak i, med mindre det var en del vitner rundt de veiene og så på..

Det er dette som gjør meg så urolig også,at de skal tro at det bare er finni på.. Men at det var no jevlig med råyrtråkk rundt håper jeg har litt å si..

Er det ikke sånn at reglene sier "tvilen kommer deg til gode"

for hvordan skal de bevise at det ikke var et dyr der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lets hope so...

var jeg deg ville jeg ikke gitt meg på den...hvis du snakker sant...

er jo ikke din feil at det vanker dyr i veien..jeg ville prøvd å undersøkt litt mer..hør med advokat osvosv..kan du slippe unna er det jo verdt det....

Jeg mener fast og bestemt at han slapp unna pga det rådyret... og da ingen vitner..han er 33år.

mulig de ikke tror deg fordi de har fordommer mot ungdommer på 18år..drar alle over en kam hvis du skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider