Gå til innhold

Straff for å kjøre av veien..

Ranger emnet

glx-rider

Anbefalte innlegg

Takk for svar alle sammen..

Var og pratet med bilselgeren i går.. Han mente at det mest riktige ville være å betale BÅDE egenandelen og bonustapet hans.. (som kom på over 11.000) til sammen.. Dette mente han var billig og liten pris å betale ettersom det hadde gått så bra i ulykken.. Han mente også at det var det mest riktige, og klarte å si noe såpass lurt som at ettersom jeg tross alt var en ungdom(hadde med meg stefar mi, som selgeren pratet med mer enn med meg..), så var det mest riktige for begge at jeg betalte, men hadde jeg vært en 40 år gammel dame så hadde han ikke sagt det samme...

dette tok jeg som bullshit

og forklarte at jeg i grunn egentlig ikke var nødt til å betale egenandelen hans engang, og at han kunne være glad for at jeg i det hele tatt kom for å ordne opp, for jeg kunne like godt vært typen som ga faen, og at han aldri hadde sett meg igjen..

Men synes dere jeg bør betale bonusen? (har tenkt å betale egenandelen, men bonustapet er vel litt å ta i?) Smeller i yrket for man jo en gang i blant, og når han kom med noe så useriøst som at alderen hadde mye å gjøre i dette tilfellet så,..

Lurer også på om noen vet om jeg kan få fri rettshjelp i denne saken..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men synes dere jeg bør betale bonusen? (har tenkt å betale egenandelen, men bonustapet er vel litt å ta i?) Smeller i yrket for man jo en gang i blant, og når han kom med noe så useriøst som at alderen hadde mye å gjøre i dette tilfellet så,..

Lurer også på om noen vet om jeg kan få fri rettshjelp i denne saken..

Jeg lurer fortsatt på om selger er privatperson eller firma.

For å snu det litt på hodet : Hvis selger er privatperson, så utgjør dette en ikke uvesentlig utgift for han (bonustapet er nok langt over 11 000 hvis man regner inntil den dagen man er på toppbonus (som er den eneste riktige måten å regne på)). Hvorfor skal HAN betale for at DU vraket bilen hans?

Men igjen.. Jeg skulle gjerne visst om dette var privat eller forretning

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du vil gjøre opp for deg, og ikke være en kødd, så betaler du egenandelen og bonusen. Alternativt kan du betale for skaden utenom forsikringen (sikkert mye dyrere).

Bonus er lik penger. Det koster å bygge opp bonusen, og i dette tilfellet har du smellt med en lånt bil. Hvorfor skal da eieren svi for at du har ødelagt bilen hans på noen som helst måte?

Tenk deg å sitte på andre siden av bordet. Ville ikke du ha dekket dine utlegg 100 % om noen hadde smellt bilen din? Om du hadde drevet butikk, eller var privat spiller det virkelig noen rolle?

Uttalelsen om at "Smeller i yrket for man jo en gang i blant" synes jeg høres tåpelig ut. Det er vel ikke hans skyld at du kolliderte?

Håper det løser seg for alle parter. Og det er fint at du vil gjøre opp for deg.

mvh

Reciprocating engines are OUT !

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg å sitte på andre siden av bordet. Ville ikke du ha dekket dine utlegg 100 % om noen hadde smellt bilen din? Om du hadde drevet butikk, eller var privat spiller det virkelig noen rolle?

Ja.

En bilbutikk har gjerne helt andre villkår i forsikringen. De vil ikke tape bonus på samme måte som en vanlig bileier. Ofte vil de være selvassurandør (de må betale alt sammen selv), eller ha en mye høyere egenandel. Det er nå én ting. En helt annen ting, er at en bilforhandler lever av å selge biler. Det å låne ut bilene for prøvekjøring er en del av hva de driver med. Dette er naturligvis en risiko for dem, en risiko de må ta høyde for når de tross alt driver bilbutikk. Derfor mener jeg det har noe å si om det er privat eller ikke.

Å regne ut fremtidig bonustap er forresten helt umulig, da det vil avhenge veldig med hva slags bil man kjøper seg. Jo dyrere den er å forsikre, jo mer vil bonusen ha å si.

Jeg regner med bileier taper 30-40% (hvis ikke han slipper unna pga. viltulykke). Hvis han har 75% på siste året, vil det ikke spille så stor rolle. Har han helt ny forsikring, med 20% startbonus, så vil det utgjøre veldig store summer. Husk at dette vil dra på seg helt til man er på toppbonus.

Når forsikringsselskapene opplyser om hva det vil koste deg å ta en skade på kaskoen, opplyser de bare om utgifter inntil man er oppe på samme bonus igjen. Har man 50% , tar en skade som "koster" 30% , så er man tilbake på 50% etter tre år. Det de "glemmer" å opplyse om, er at uten skaden ,så ville man tre år etter vært på 70% 2. år. 50% er mye dyrere enn 70% er, så man taper adskillig mye mer enn hva de oppgir.

Dette ble mye fram og tilbake. Det jeg vil fram til, er at hvis bileier er privatperson, og ikke krever mer enn egenandelen + 11.000 i bonustap, så er det ingenting å klage over. Det er bare å betale, og være fornøyd med at han ikke krever 50.000 for bonustap. Det hadde jeg gjort.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette er hvertfall en forretning. Og hadde det vært en priv. person så hadde jeg skjønt at bonusen skulle betales.. Men når dette er en forretning, som i tillegg sier at han ikke hadde bedt meg betale bonus hvis jeg var ei dame på 40, så blir liksom litt av lysta borte..

Hva som skjer videre i denne saken med politi++ er jo ennå ikke avklart, og hvis de bestemmer seg for å være jævlig, og ta fra meg lappen , bot ++, så kan det hende at jeg må betale hele bilen likevel..

Poenget mitt er at ettersom dette er en forretning, så er dette som hører med å drive butikk.. Han har en spesiell forsikring når han driver butikk(som en av dere nevnte) som antakeligvis er der for slike saker.

2.0 glx,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at ettersom dette er en forretning, så er dette som hører med å drive butikk.. Han har en spesiell forsikring når han driver butikk(som en av dere nevnte) som antakeligvis er der for slike saker.

Litt forbehold, men når det er en forretning, ville jeg i utgangspunktet ikke betalt noe mer enn egenandelen. Driver man butikk, så bør man være klar over risikoen ved å låne ut biler, og ta sine forhåldregler ut fra det. Ble det skrevet noe forsikring før du tok ut bilen?

Slikt bør gjøres rede for før man stater kjøringen med lånt bil.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ble skrevet noe spesiell forsikring da er jeg ikke helt sikker på.. Han fylte ut et skjema, der han trengte noen oplysninger fra førerkortet.. Bilen ble ihvertfall kjørt med prøveskiltene til butikken som det ifølge selgeren var forsikring på..

2.0 glx,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan du ikke bare be han dokumentere alle krav mot deg, så vil det jo komme frem akkurat hva det koster eieren/butikken av bilen.

Har igjen å se budsjetter fra bilforretninger hvor det er tatt med egen utgiftspost for "kunde-knusing under prøvekjøring". Men så har jeg kanskje ikke sett godt nok etter :)

mvh

Reciprocating engines are OUT !

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen driver butikk skal vel f... ikke du betale noe mer enn egenandelen!! Driver man butikk så er dette sånn man bare må forvente at skjer av og til.. Nå tror nå ikke jeg heller helt på at du "brått ungikk et dådyr" og kastet bilen ut i grøfta da, jeg tror at du og kompisen var ute å testa bil slik som de fleste i en alder av 18år gjør. Men alikevel, når selger låner bilen ut til to 18åringer så er det vel litt drøyt å håpe på at bilen skal komme tilbake like fin lol . Skulle da tro at en forretning har noen form for spesialforsikring eller no ? well

Ugly is in!

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skreiv i ett inlegg tidligere på denne tråden, du skal kun betale egenandelen..... Og så er det bare å avvente politiets avgjørelse. Der kan det bli tre resultater:

1: Saken blir henlagt pga bevisets stilling (Ingen gummispor eller vitner)

2: Forenklet forelegg for aktløs kjøring (nekter du dette går det automatisk til nr 3.

3: Anmeldt for aktløs kjøring. (da må du i retten og får GRATIS advokat)

Hadde det vært meg hadde jeg betalt egenandelen og forenkla forelegget og levd videre med en erfaring rikere. Men kjører jeg med en stor og trygg bil og har valget om å treffe ett dyr eller dra ut a veien, så ikke f.... i h...... om jeg svinger unna... Da blir det stekt rådyr til middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk for svar!! :)

Jeg må bare mase litt ekstra slik at jeg blir helt sikker..

Er det noen spesiell grunn til at jeg får gratis advokat, eller er det noe alle får? Sånn i tilfelle det går for langt, og jeg sitter igjen med en feit regning..

2.0 glx,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk for svar!! :)

Jeg må bare mase litt ekstra slik at jeg blir helt sikker..

Er det noen spesiell grunn til at jeg får gratis advokat, eller er det noe alle får? Sånn i tilfelle det går for langt, og jeg sitter igjen med en feit regning..

Her i Norge er det slik at så lenge du blir tiltalt for noe og Staten er aktoratet får du gratis advokat. Flott egentlig. Sånn er det ikke hvis du blir tiltalt for noe og en privat person/bedrift er aktoratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du bør be om dokumentasjon på bonustapet, har akkurat vært borti en dame som kjørte på fangern min å stakk av, faens pakk, etter å ha brukt myyye tid på saken (spora henne opp osv) har jeg endelig fått fiksa bilen gjennom hennes forsikring (men har tapt masse penger underveis, tapt arbeidsfortjeneste osv) nå kjører jeg rundt med ulakka fanger og mindre upgrades enn jeg skulle hatt fordi en ho*e ikke greier å parkere. skal si deg at å sitte på denne av siden av bordet ikke er spesielt kult!

nå rammes nok ikke firmaet like tungt prosentvis, og det er jo egentlig rett og rimlig at han mister bonusen siden han var så dum å låne bort bilen til to attenåringer. ikke betal no mer enn det som er påkrevd av lov og la advokaten ta seg av pratinga.

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg å ha hørt at man ikke trenger å betale for ting man UHELDIGVIS ødelegger i f.eks en butikk. La oss si at du ser på varer på glassmagasinet, du kommer borti et fat eller lignende, som detter ned på gulvet og knuser.

Da mener jeg at butikken er, så lenge det er et uhell, ansvarlig for tapet. Gjør du det med vilje, stiller det seg annerledes, men dette gjelder da i butikk.

Er ikke sikker på hvordan det stiller seg med tanke på bilbutikk, men jeg mener at de skal ha forsikring som skal dekke dette, i ditt tilfelle så ville jeg vel ikke ha betalt for noe særlig mer enn egenandelen, hvis jeg hadde betalt den da. Jeg hadde sjekket opp med advokat om jeg strengt tatt var nødt til å betale for egenandelen også, så lenge jeg ikke har skrevet under på noe papir om at jeg var ansvarlig for dette. SÅ med mindre du VEIT at du har driti deg ut, så syntes jeg du skal sjekke opp med advokat, hvis du ikke har signa på noe papir. Uhell skjer oss alle, og dette må bilforretninger ta høyde for.

Dette er hva jeg mener, og trenger ikke nødvendigvis å være korrekt.

Lykke til :drive2

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma lånte en Golf IV 00` modell hos merkeforhandleren på vw og audi her i byen, hun kjørte så fint rundt i 2uker før hun klarte å smelle inn i rompa på en annen bil og knuste hele fronten. Da trengte hun å betale en egenandel og ferdig med det. Noe "bonustap" ble aldri engang så mye som nevnt.

Ugly is in!

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider