Gå til innhold

Jensclaudius billjudsprojekt - MADCarsound

Ranger emnet

jensclaudius

Anbefalte innlegg

Det hela projektet började med att min förra bil som vart lite dyr i drift och underhåll skulle säljas (bmw 540). Men det visade sig vara svårare än jag trott, men tillslut så hörde en av sig och visade intresse men sa att han var tvungen att sälja sin Saab innan han hade råd att kpa los smin Bmw. Mitt förslag var då ett byte.

Saaben skulle endast vara en tillfällig lösning till jag hittat något annat och sålt den. Tillvidare så skulle jag bara stoppa in lite stereo i bilen så man hade något annat att lyssna på än AS1.

Bilen var då helt orginal bortsett från BSR steg 1 boxen och ett sportluftfilter.

Lite fakta om vad som är gjort med bilen sen inköp (våren 2003):

Saaben_vid_inkop.jpg

Hogerfram.jpg

Motor: BSR steg 1 (230hk?), sportluftfilter, JT 3" från katten och bakåt.

Chassi: Gula koni dämpare och H&R fjädrar (sänker 30mm).

Bromsar: Tarox skivor och belägg (fram)

Styling exteriört: Viggen / aerofront, 9-3 sport sidokjolar samt bak.

Vita sidoblinkers, 9-3 grill (med alunät).

Fälgar: specialgälgars PT elite 17"

EN liten bild på hur det ser ut med all plast och fälgar på plats, lite skillnad mot tidigare :)

nypolerad.jpg

Stereo:

Huvudenhet: Pioneer P9 med tillhörande processor

Framsystem: Amega q-comp 60 gold

Basar: DLS UR12

Steg: Rockford 180a2, 250a, 360a2, 800a4

Batteri: Tudor maxxima

Kablage: DLS

Lågnivåkontakter: Macrom

Säkringsblock: Autoleads

Stereobygget har pågått konstant sen bilen införskaffades. Till en början fick jag mycket hjälp av Jocke Dahlin som med sina kunskaper sporrade mig ännu mer att bygga och komma med annorlunda lösningar.

Till en början så var allt väldigt diskret och lät helt ok men inte mycket mer. Efter ett par förluster på ett par billjudstävlingar (http://www.sasca.se) så fick jag för mig att lyfta ur instrumentbrädan och göra plats för ett par 5,25". Efter detta var klart så trillade det in flera förstaplatser i klassen rookie 30000 samt en första plats på finalen 2003 :)

Detta sporrade en ännu mer och planer börjades smidas. Det stora dilemmat var avsaknad av garage vilket gjorde att saker och ting drog ut på tiden och tävlande tog fart i slutet av sommaren med skapliga resultat.

Till finalen så byggdes instrumentbrädan om för 4:e gången med plats för 6,5" som spelade onaxis (rakt emot lyssnaren) samt en del annat gjordes. Detta resulterade till en andra plats på finalen i klassen amatör unlimited :)

Efter finalen så besämmde jag mig för att bygga om baslådan och kanske skaffa något steg till, det slutade med att ALLT i skuffen byggdes om....eler håller på att byggas om. Allt ska vara klart till Elmia -05 i alla fall första utgåvan...eller vad det nu räknas som ;)

Här kommer lite bilder från bygget samt den sista uppdateringen:

framsystemet:

brada_onaxis.jpg

Framsystem-klart.jpg

Lite kabeldragning:

motorutrymme-oversikt4.jpg

oversikt-demontering.jpg

Stromkabl%20i%20steg%20oversikt.jpg

Slutstegsmonteringen:

Slutstegsrack7-05.jpg

oversikt%20skuff%20050310-1.jpg

Baslådan:

Baslada4-05.jpg

Baslada805.jpg

oversikt%20skuff%2020050312.jpg

Skuffen klar:

skuffen050321-3.jpg

Övrigt:

Laddare7.jpg

Inbyggt 7A laddare

Bild%20i%20skarm.jpg

7" skärm med backkamera

ljuddampare4.jpg

Ny blank slutburk med 3" in och 4,5" ut

front%20till%20matarhus.jpg

Kolfiberramen / panelen har bytts ut mot en formanpassad plxiglasbit.

Scanspeak.jpg

Dessa härligheter ska in istället för Amegas gold diskanter :)

polerat%20plexi.jpg

Har nu slitit av den frostade filem och nu påbörjat att polera bort alla repor, stor som små. Det börjar ta sig och ser klart roligare ut änn tidigare.

belyst%20polerat%20plexi.jpg

Självklart så var jag tvungen att se hur det bliev när man tände upp belysningen.

Ett par nytagna (samt en gammal) bilder av SsupraFreDDE på zatzy.com

Bilder på bilen från igår:

Bild_003.jpg

Bild_004.jpg

Bild_005.jpg

Bild_231.jpg

Äldre bild från Bilsportmässan 2004

undercarkit1.jpg

undercarkit2.jpg

Idag (söndag 15/5) så fick jag för mig attmontera det nyligen iköpta LED undercarkittet. Fyndade det på MDS för 200:- så förväntningarna var inte allt för stora med tanke på priset. Blev helt ok. Strömbrytaren sitter i handsfacket tillsammans med de andra brytarna för belysning i skuff m.m

050603

Lite nya bilder:

Nya diskantkoppar har svarvats och nya diskanter monterats, ny ram till mätarhuset sitter på plas istället för plexiglashistorian, fjäderbensstaget under huven har polerats:

Diskantkoppar%20SP.jpg

Nya kopparna

diskantkoppar%20SP2.jpg

Polerade

diskantkoppar%20SP4.jpg

På plats

oversikt%20framsystem%20SP.jpg

Översikt med ny panelen på plats och diskanter monterade.

polerat%20fjaderbensstag.jpg

Oversikt under huven.

Mer bilder kommer sen när jag orkar lägga upp dom. Mer bilder på ljudbygget finns på http://www.madcarsound.com / byggen / saaben

Mvh jens[/img]

Mvh Jens

Mitt bygge - http://www.madcarsound.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. Bra arbeid! Men er det dashbordet noe godt å kjøre med?

Ska till bilprovningen och besiktiga bilen i slutet av maj, men det borde inte vara några problem. Mätarhuset sitter i mitten på flera standardbilar (toyota yaris, mini cooper)

Jonte: Tack :)

Vipe: Det har gått några timmar och bygget är fortfarande långt ifrån klart. Det sak göras en del ändringar och in med lite batterier samt kaross ska byggas om och mera motor ska i :)

Mvh Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan då passa på att tacka alla för den positiva feedbacken.

Var igår och tillverkade en ny panel istället för plexiglasskivan som sitter framför mätarhuset, kan dock inte lägga upp några nya bilder ännu då jag har datorproblem.

Bilen är förövrigt LÅNGT ifrån klar så håll ut ;)

Mvh Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:respect

Selv om jeg ikke liker Saab var dette "over the edge" :D:D

Har hitills fått massor med positiv feeback på bygget och det sporrar en att fortsätta och göra ännu mer galna ideér till verklighet. Håller just nu på att byta ut all knappbelysning i bilen från grönt till blått...snacka om tidsödande, ska ta bilder så fort jag fått ordning på datorn hemma.

Mvh Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider