Gå til innhold

Sony anlegg!?

Ranger emnet

Myrt

Anbefalte innlegg

Vil i alle tilfeller fraråde deg å bruke penger på 6*9" da er det mye mer fornuftig å legge en tusenlapp i å handle in dynamat, brownbread el.l og dempe bagasjerom og dører med. Jo mere demping jo mindre skrangling og ulyd.

Hindrer du i tillegg lyden å unslippe bilen kommer mer av den frem til deg ;)

Hattehylla kan du jo bare rense hull i og montere høyttalerdeksler el.l med lufting rett ned til subene, dette vil gi deg et godt potesiale for best mulig lyd.

Sats på å følge less is more regelen. Et godt komponentsett, 2 - 4, 8" midbasser og etpar 12" vil holde i massevis. En god tokanaler til komponentsettet, en firekanaler til midbasene og en monoblokk/tokanaler til subbene, evt. en forsterker til hver av disse.

Tipper det skulle bli et rimelig fett anlegg jeg. Husk; monteringa ere halve resultatet, hør med noen av guruene her inen kan bistå med det etter du har handla inn :)

Skal man ikka ha noe diskant/lyd bak da??

Blir jo gøyalt for de som sitter på da! (dunk,dunk,dunk)

86 Bmw 325i

96 Toyota Carina E 1.8

98 Audi A4 1.9Tdi

[x] 86 Bmw 325i

[x] 85 Audi 100 2.2E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal man ikka ha noe diskant/lyd bak da??

Blir jo gøyalt for de som sitter på da! (dunk,dunk,dunk)

Hvorfor tar "alle" det som en selvfølge at det ikke vil bli lyd bak om det ikke sitter høyttalere der??

Om man spiller 100-120 dB foran, så vil ikke det forsvinne helt om man beveger seg en halvmeter bak i bilen!

Og når det gjelder dette med rabatter o.l., så må jeg si at jeg uansett hadde gått for noe annet.

Man skal altids klare å få gode rabatter selv om man ikke har slike kontakter.

Her er nok av folk inne på forumet her som er villige til å gi gode tilbud på produkter som ganske sikkert vil være bedre valg.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ødelegge lydbildet for deg sjøl ved å ta hensyn til de som sitter bak da?

Om det er godlyd du er ute etter så glem 6*9'ere eller annet i hattehylla og lag heller lufting til suben(e) slik at de(n) spiller mest mulig uhindret inn i kupeen.

Monterer du komponentene foran skikkelig sitter jo de som er bak max 1.5m unna disse i forhold til de foran og skulle ikke ha problemer med å høre.

Spiller du høyt så vil det bli dunk på alle sammen uansett, men ved normalt lyttevolum skulle det ikke by på problemer å prate eller noe, har sjøl et lignende oppsett i min bil og har null problemer med å kommunisere med de bak.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest lydbildet blir mye bedre selv når jeg sitter fremme ved og ha høyttalere bak.

menmen....hver sin smak

Høye frekvenser forsvinner jo mye lettere enn lave, så det er jo greit og ha noe bak hvis man f.eks skal montere i dører foran...

Og hvordan klarer jeg og ødelegge lydbildet ved og ha høyttalere bak?

86 Bmw 325i

96 Toyota Carina E 1.8

98 Audi A4 1.9Tdi

[x] 86 Bmw 325i

[x] 85 Audi 100 2.2E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er av den oppfattelsen av at det låter bedre når lyden kommer bakfra så har du ikke hørt på skikkelig monterte bra anlegg. Dette gjelder forøvrig også om du ikke skjønner hvordan lydbildet ødelegges ved bruk av høyttalere bak.

Lyd kommer i stereo. To kanaler. Oppløsningen av lyden, instrumentplassering og mye annet rart bestemmes av disse to kanalene, så om en splitter opp dette foran og bak blir det bare rot.

Angående lave/høye frekvenser og spredning; tenk på vanlige stuehøyttalere. Den typiske diskanten er ofte av samme størrelse som i et typisk bilelement (ca 1"), men høres like godt 3 - 5 m unna likevel...

Prøv å spor opp noen som har et godt anlegg, og da mener jeg ikke han som har mest RF stickers og dunkadunk i bilen men en som f.eks er med i EMMA konkurranser. Bor du i nærheten av noen av guruene her på forumet så kan de sikkert ordne en liten lytterunde på deg. Tør nesten garantere en aha opplevelse ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg plassert høytalere både forran og bak,men står valget mellom 6x9 bak eller et composystem forran ville jeg montert forran.

høytalere bak får meg bare til å bevege meg 10år tilbake i tid når man hadde pioneer sine gigantiske høytalere bak i en gammel kadett-C og råna rundt og troode man var faen til kar :scared :)

I mine øyne er det UMULIG å få et bra lydbilde uten lyd forfra.

uansett 20% rabatt.....trur jeg ville sett meg litt rundt om før jeg hadde kjøpt stereo er rimelig sikker på at du kan få like bra pris andre plasser.

sjekk http://www.bilsteroauksjon.no tipper det er noe som kan friste der ja :)

ellers kan du søke litt rundt på søkemotorene på bilstereo

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja....jeg har hørt anlegg med bare lyd forfra og anlegg med forfra og bakfra....og jeg synest det er best med lyd forfra og bakfra, og hvorfor i huleste lager man høyttalere som er ment til og være bak..??

Det er mange biler med bare frontsett der lyden ikke blir riktig!

Så har jeg et spørsmål til myrt.

Er du interresert i konkurranselyd eller et anlegg med trøkk i og masse moro?

86 Bmw 325i

96 Toyota Carina E 1.8

98 Audi A4 1.9Tdi

[x] 86 Bmw 325i

[x] 85 Audi 100 2.2E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sony anlegg i min bil, og det fungerer over alle forventninger.

Spilleren er en SOny CDX-MP80, som driver et komponent sett framme og noen DLS 6x9 i hattehylla(Selger hadde ikke Sony 6x9 inne da jeg kjøpte) Pluss at jeg har slengt en aktiv sub fra ingen andre en Sony baki bilen, den spiller sykt bra!

Så jeg vil anbefalle Sony, men hugs å spille inn høytalerene!!

Skal ikke selge den Mp-80`n?????? :disco

www.turbo.as

Flest aktive brukere noensinne var 1, 01.01.70 klokka 01:00.

HAHA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvorfor i huleste lager man høyttalere som er ment til og være bak..??

Tja, si det. Nå er det jo ingen som definerer plasseringa av elementene de selger, men enkelte høyttalertyper passer best bak, det har nok bare blitt sånn.

En kan få mye trøkk og moro om en monterer som jeg foreslo også. Har som sagt denne type anlegg sjøl og det er null problem å fremtvinge øresus om det er målet, men samtidig så er det også fint mulig å få frem gåsehud rett og slett fordi en nyter musikken.

Hattehylla bør som tidligere nevnt kun perforeres med det for øyet å la subene spille uanstrengt inn i kupeen.

Ifølge denne sida har du plass til et 4" komposett på dashen, og så kan du spe på med en 5" i dørene. Hadde du fått til å klemme inn en 6" hadde dette vært best da denne kan gå dypere og sørge for mer trøkk i midbassområdet.

Kjører du dette på en 4kanaler og deler aktivt på ca 60/200 Hz på hhv midbass og komponentsett vil det nok bli bra :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt en bil der frontsett og baksett er skikkelig innstilt da?

Da blir det nemlig ikke så røyte gale....

men uansett myrt...dette er opp til deg.

lurer også på hvorfor de som lager biler f.eks putter i høyttalere bak hvis de ødelegger lyden...de hadde jo spart seg masse penger hvis det ikke hadde blitt gjort?

86 Bmw 325i

96 Toyota Carina E 1.8

98 Audi A4 1.9Tdi

[x] 86 Bmw 325i

[x] 85 Audi 100 2.2E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lager biler lager det ikke for å få frem godlyden akkurat, men for å fylle bilkupèen med lyd. Skulle de lagt ned jobben det er å bygge kasser, dempe, stille inn elementene og optimalisere lydbildet ville det nok bli mye dyrere enn å slenge inn mange høyttalere og skape en følelse av ambience. Noe de fleste feilaktig forbinder med et bredt og riktig lydbilde.

Klart det høres ikke så værst ut, men skal en ha høyttalere rundt baut så kreves det nok dsp for å få til godlyden.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider