Gå til innhold

"wannabe xenon" halogenpærer =)

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dette har vært diskutert før og konklusjonen er:

 

Det er en DÅRLIG idè å putte Xenon ettermonteringskit i reflektorer laget for halogen-lys!

 

Reflektorer / Projektorer designet for Xenon-pærer produserer et helt nøyaktig og pent kutt i lysfeltet, som her:

 

ece.jpg

 

 

 

Slik "kutt" i lysfeltet lager mine FK lykter med xenonkit. Ser det lett oppimot en vegg, f.eks. Så der bæsja du på leggen gitt. :)

 

 

 

Kjøp originale Xenon-reflektorer/projektorer til din bil slik at vi andre slipper å blinke med lysene til deg og risikere farlige situasjoner.

 

 

Ingen har til nå blinket på meg, og bilen har vært ute masse i mørket med xenonlysene. Da vi dro til hytta, lå jeg 10 mil bak en kompis, spurte han etterpå om jeg blendet ham. Svaret var: "nei"

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik "kutt" i lysfeltet lager mine FK lykter med xenonkit. Ser det lett oppimot en vegg, f.eks. Så der bæsja du på leggen gitt. :)

 

 

Alle nærlys er laget for å nå lengre fram på høyre siden av veien enn venstre, og vil dermed lage et fint mønster på veggen. Poenget med reflektorer/projektorer laget for Xenon-lamper er at det er DØNN svart i feltet der det ikke skal være lys. Ser utav bildene av BMWen din at du har projektorer for nærlys. (også kalt "linselys"). Disse vil gjøre en mye bedre jobb med å redusere strølys enn ordinære reflektorer.

 

Offtopic: Setter pris på at du diskuterer saken og ikke hvor andre deltakere i diskusjonen gjør av ekskrementene sine. Som moderator kan det være greit å gå foran med et godt eksempel.

 

 

Ingen har til nå blinket på meg, og bilen har vært ute masse i mørket med xenonlysene. Da vi dro til hytta, lå jeg 10 mil bak en kompis, spurte han etterpå om jeg blendet ham. Svaret var: "nei"

 

 

Vel, en kompis av meg kjøpte Xenon-kit til sin `83 Audi 100. Reflektorene i Audien er helt ødelagt av Rallye 100W pærer og dermed lager han ikke spesiellt mye lys, og blender heller ingen.

At kompisen din sier at han ikke blir blenda kan vel skyldes to ting, at du har senka bilen mer foran enn bak eller justert ned lysene med høydereguleringa. (Om E36 har slikt). Alternativt at projektorerene gjør jobben greit (se over). Poenget mitt var også at man gjerne må bytte til Xenon-lys, det er utvilsomt bedre! Men da må man også bytte selve lyktene og dermed unngå strølys / blending.

 

 

Biler flest med ettermontert Xenon blender no jævlig, og slik er det bare. Hovedårsaken er altså utforminga av enheten rundt pæra. Det er MYE mer enn bare et blankt stykke plast. Lysbrytning i selve reflektoren/projektoren f.eks. har mye å si på å redusere strølys. Før noen her diskuterer videre vil jeg på det sterkeste anbefale at dere leser HIDo's & HIDon'ts - The HID Lighting Tutorial.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på xenon kit og ødleggelse av reflektorene, så er det kittet jeg og DR_S kjører med kun på 35 w, i motsetning til orginalt som er på 55w = NULL fare for reflektorene!

 

Kittet er også på 6000kelvin, har kjørt med mye mer kelvin på samme lyktene før, ingen ting har skjedd.

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silverstar er ikke like gode som de sier å være, om ikke jeg hadde de lampene fra før av da... merket ikke store forskjellen, bortsett fra tåke, og de 20 meterene jeg skulle få "ekstra" med disse lampene, de er ikke der...

 

men de lyste fint og hvitt i tåke, så jeg ble ikke blendet av mitt eget "gule" skimmer slik jeg gjorde før.

 

(når jeg får montert 1000-meterene mine.. hehe, da blir de tåkelys, det blir nice :) )

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på xenon kit og ødleggelse av reflektorene, så er det kittet jeg og DR_S kjører med kun på 35 w, i motsetning til orginalt som er på 55w = NULL fare for reflektorene!

 

Kittet er også på 6000kelvin, har kjørt med mye mer kelvin på samme lyktene før, ingen ting har skjedd.

 

Jeg sa at lyktene hans var ødelagte av 100W Rallye-pærer. Er klar over at Xenon-pærer produserer mindre varme enn halogen.

 

Ang. antall kelvin så har det ingenting med hverken lysintensitet eller varme å gjøre. Det som angies er fargetemperaturen. 4100 kelvin anser de store bilfabrikantene som å være det ideelle. Det gir et klart hvitt lys som er så nært dagslys som det er mulig å komme. Dessverre er det få ettermonteringskit som har så lav fargetemperatur. De fleste starter på ca 6000K og opptil 12000K.

 

Jo høyere kelvin, jo blåere lys. Enkelte synes vel blått er kjempekult og vil gjerne ha det så blått som mulig. Det er en tabbe med stor t. Jo blåere lyset blir jo mindre metning av grønt og rødt finnes i lysstrålen. Dermed blir det MINDRE lys! Lysintensiteten går altså ned jo høyere du går i fargetemperatur fordi du beveger deg mot enden av skalaen for synlig lys. Dermed vil du med "SUPER BLUE 12000K!!"-jalla kit ende opp med veeeldig blått lys men med mindre lysintensitet enn vanlige halogen-pærer. I tillegg er blåere lys mer slitsomt for øynene dine.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke helt, jeg vil gjerne vite folks meninger på Osram Silverstar, som sagt merket jeg ikek store forskjellen... :biker

 

Har brukt slike pærer så lenge nå, så tenker ikke så mye over det. Fra andre biler til min egen er det ikke noen enorm forskjell syns jeg. Men siden jeg har senka bilen uten å justere lysene mine har jeg dårligere rekkevidde uansett...

 

Som nevnt ovenfor ødela "xenon"-pærene mine den ene sokkelen min, da måtte jeg kjøre en kveld med kun én silverstar pære. Den lyste bedre enn to fungerende "xenon"-pærer av den typen jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke helt, jeg vil gjerne vite folks meninger på Osram Silverstar, som sagt merket jeg ikek store forskjellen... :biker

 

Jeg merket ganske stor forskjell, men det var vel "naturlig nok" pga at det sto Biltema pærer i fra før. :P Har heller ikke de 20 metrene ekstra, men det kan føles sånn pga langlyset (hvertfall mitt) lyser mye hvitere langt framme enn det gjorde før. De er fine i tåke òg, ja :). Btw, hvis du skal bruke de nye tusenmeterne dine til tåkelys tror jeg ikke du kommer til å se stort foran deg :P ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ganske stor forskjell, men det var vel "naturlig nok" pga at det sto Biltema pærer i fra før. :P Har heller ikke de 20 metrene ekstra, men det kan føles sånn pga langlyset (hvertfall mitt) lyser mye hvitere langt framme enn det gjorde før. De er fine i tåke òg, ja :). Btw, hvis du skal bruke de nye tusenmeterne dine til tåkelys tror jeg ikke du kommer til å se stort foran deg :P ^^

 

åjoda, det blir digg som faen :P

 

http://tora.hiof.no/~vsm/div/bil1.jpg

- der du ser gitteret på sidenen, blir det forhåpentlig vis montert 1 stk tusen meter bak på hver side. de kjører halv og hel lys, så det tror jeg blir bra, kan selvfølgelig kontrollere de innen ifra bilen, om de skal være på eller av.

 

Det er meget hvitt lys, det er jeg enig i, selv om det fortsatt er gult når du ser på lyktene på bilen...

- Nærlysene mine har vell blitt noe svekket, lyset er ikke sterkt nok til å lyse opp veien når biler kommer imot, det er veldig plagende. men om det er mørkt ute lyser de godt, det er det ikke tvil om.

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd Biltemas Mega Blue 100/90 W, fant ut at det allerede sto slike på bilen da jeg hadde kjøpt nye.

Det ekstremt hvite lyset som ble foreskrevet fant jeg ikke noe av, var ikke gulaktig men...

Skal ikke ha svakere pærer men kunne godt tenkt meg litt blåskjær, som xenon, ikke mye, ser bare dumt ut, men så du kan ane blåskjæret, gjerne litt sterkere pærer også.

Men har godt lys nå, er nok ikke mange som har bedre, hjalp godt å montere relè, har litt mer enn 9 Volt på pærene nå så. kjører med 4mm2 til relèene og 2,5mm2 fra relèene(som er montert ved siden av radiatoren) og til lyktene, egne sikringer til vær side så det er lovlig.

Dere burde måle spenninga å montere relè først for å få godt lys.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår