Gå til innhold

"wannabe xenon" halogenpærer =)

Ranger emnet

Magnalf

Anbefalte innlegg

Monterte et sett fra NBS på en A3 idag. Blei mye bedre lys, men så lenge ikke høydejusteringa står på det laveste blender de noe sinnsykt!

Edit: Stod vel Osram Cool Blue i fra før av..

Før:

gammel.JPG

Etter:

ny.JPG

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• 8 months later...
Har nå prøvd Biltemas Mega Blue 100/90 W, fant ut at det allerede sto slike på bilen da jeg hadde kjøpt nye.

Det ekstremt hvite lyset som ble foreskrevet fant jeg ikke noe av, var ikke gulaktig men...

Skal ikke ha svakere pærer men kunne godt tenkt meg litt blåskjær, som xenon, ikke mye, ser bare dumt ut, men så du kan ane blåskjæret, gjerne litt sterkere pærer også.

Men har godt lys nå, er nok ikke mange som har bedre, hjalp godt å montere relè, har litt mer enn 9 Volt på pærene nå så. kjører med 4mm2 til relèene og 2,5mm2 fra relèene(som er montert ved siden av radiatoren) og til lyktene, egne sikringer til vær side så det er lovlig.

Dere burde måle spenninga å montere relè først for å få godt lys.

Kunne du pastet link til hvor man får kjøpt slikt rele?

Antar at f.eks elfa har noe slikt.

Gjerne med et bilde av hvordan du kablet opp også :)

Den lykkelige eier av:

Nissan Almera '97 1,6SR mitt H&R und K&N

Alpine - Kicker - Kinetik - Infinity - Audison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Kom vi til en konklusjon egentlig? Hehe..

Osram Silverstar pærene funka fett, men de røyk nesten med en gang >:-/

Noen som har prøvd Phillips BlueVision? Åssen er de kontra Osram CoolBlue?

(Veit at disse lyser blåere og litt dårligere enn f.eks Silverstar, men vil prøve dem :) )

Hvem forhandler Philips-pærer? Fant ikke BlueVision på Clas Ohlson :( hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte BlueVision var for ca 5 år siden, da kjøpte jeg dem på Shell. De er dyrere og varer kortere. Min anbefaling er å gå for Xenon om du har projektorlamper eller kjøpe vanlige kvalitetspærer fra Osram, styr unna "super ultra mega blue"-jalla-pærer, selv om de kommer fra kjente leverandører. I tillegg, dropp pærer med høyere wattstyrke enn originalt (vanligvis 55W).

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Skaff dere bil med ekte xenon og natt blir til dag ;)

Har xenon originalt i nærlysene og har ettermontert et xenonkit med 50W ballaster fra dybvik trading i fjernlysene for å få bixenon :D resultatet kan beskues under..

For de som ikke vet hvordan xenon fungerer så er det en pære uten glødetråd (slik det er i halogen) Det er en liten "boble" fylt med xenongass med en elektrode i hver ende som man får en lysbue imellom. Man trenger høye spenninger for å starte opp en slik pære (16.000-25.000 volt) da det skal slå over mellom de 2 punktene. En ballast (tenner) gir høy spenning i starter og senker gradvis spenningen ned til 12v da de ikke trenger mer når pærene er varme. ;) Holdbarheten til en xenonpære er myye bedre enn en halogenpære og skal i teorien vare (nesten?) hele bilens levetid uten å ryke!

2.jpg

xenon nærlys og halogen fjernlys..

3.jpg

Xenon-fjærnlys

4.jpg

Bare nærlys

5.jpg

Xenon Nær-og fjern igjen

6.jpg

Bilde av baksiden av lykta

7.jpg

Bilde av baksiden av lykta

8.jpg

Bilde av bilen med fjernlys på

9.jpg

Bilde av bilen med fjernlys på

10.jpg

Står på utsiden av bilen og tar bilde

11.jpg

Nytt bilde med fjernlys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrrrrrrrrrggggggggg

Har sykt lyst til å handle Xenon-kit, men samtidig skal jeg ikke ha bilen så veldig mye lenger (tror jeg) så det føles som litt waste of money av den grunn :S

Måtte isåfall blitt H4 BiXenon for min del. Reflektorene mine er så piss rævva føler jeg. Kjørte 850`n til mor opp til Veggli i pjuskregn og mørke og bytta til Audien og kjørte ned igjen, så jo ikke en dritt i forhold >: -/?? mother fcuk

Men har hørt at H4 BiXenon tar mye plass og er køddent og montere. Noen som har bilder av H4 BiXenon ferdig montert? På Audien har jeg f.eks et ekstra deksel bak lykta på høyre side, mens på venstre side er det vanlig. Om det har noe med at turboen sitter på høyre side å gjøre aner jeg ikke (varmeskjold?). Det dekselet måtte isåfall blitt hivd vekk (eller bora i).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Osram Cool Blue lyser hvitere (og innbilt bedre) enn vanlig halogen, med ørlittegranne blåskjær fra riktige vinkler. Jeg foretrakk det på 206'en som ikke hadde Xenon. Bakdelene var holdbarheten på de, og spesielt i sprederne røyk de fort. Silverstar er vel egentlig en "penere" pære med sølvtupp for klarglass-lykter, som samtidig visstnok skal lyse 50% bedre enn vanlig halogenpærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Osram CoolBlue for ca en uke siden. Lyset blir ikke særlig blått, men det ble veldig pent hvitt i forhold til standardpæra jeg hadde før som gulnet i forhold. Man aner ett veldig svakt blåskjær på kjørelyset, akkurat passe egentlig. Lyset føles mer hvitt. Men mener at Osram Silverstar`ene som jeg hadde tidligere lyste opp litt bedre i "omkrets".

Men lol....jeg var innom Biltema i stad og måtte bare teste et sett av de 90/100W pærene dems. Satt dem i å syntes de lyste..hmm...rævva!

Når jeg kom hjem satte jeg inn Osram`en i den ene lykta og sammenlignet. Osram`en lyste betydelig bedre! Selvom Biltema pæra egentlig er dobbelt så sterk (ifølge spesifikasjonene). Så styr unna Biltema-pærer :D Hehe så ejd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er jo tøft nok med hvitere/blåere lys i hovedlyktene, men det ser ufattellig teit ut når parklyset har en annen farge (sånn som f.eks på min bil) Er BAY16D 21/5W i parklysene (finnes det ~4000K pærer til disse? og T4W i tusenmetringene. Synes det ser teit ut med forskjellige farger på lysene, så nå konvererer jeg til vanlige gule pærer i alt. biltema 100/80w i hovedlyktene, hella h3 i tåkelys, osram 100w i tusenmetere og vanlige ellers :)

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"100/80w i hovedlyktene, hella h3 i tåkelys, osram 100w i tusenmetere"

Stakkar de du ligger bak, de må hate det ganske sterkt. Vet i hvertfall at jeg hadde gjort det. Spes hvis du i tillegg har justert lyktene feil.

Den lykkelige eier av:

Nissan Almera '97 1,6SR mitt H&R und K&N

Alpine - Kicker - Kinetik - Infinity - Audison

Lenke til kommentar
Del på andre sider