Gå til innhold

Ustabil temperatur på 1987 350 TBI

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei jeg sliter med ustabil temperatur på motoren.

 

Den originale tempraturføleren pendler mellom midt på skalaen og over det røde. (90 til 140 grader?)....

 

Jeg har montert en ekstra tempraturmåler i termostathuset.

 

Når tempraturen går opp mot det røde, så går det noen sekunder før det blir noe utslag ved termostathuset Og utslaget viser over 100 grader.

 

Hva kan denne forsinkelsen skyldes?

 

Jeg antar at det ikke skal være en slik pendling i temperaturen....

 

Mvh

 

Kjell Bøe

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter på at sensoren for instrumentet i bilen er litt raskere (mindre masse) enn det du har montert inn, eventuelt at det blir en liten lomme der som vannet blandes ut i. Men hvorfor den pendler så mye vet jeg ikke. Er termostaten gammel? Føleren er plassert på rett sted? Temperaturen før termostaten vil nok pendle endel når radiatoren er forholdsvis kald, men jeg har ikke opplevet pendling på denne måten før.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp :)

 

Termostaten er Brand New ;)

Kjøpte først en men det hjalp ikke, så jeg kjøpte en til...

Og det hjalp like lite :(

 

Før kokte det så det sprutet, men det går ikke så hart for seg nå,

etter at jeg har spylt i gjennom motoren med hageslangen i håp om og få vekk det som kan tette kanaler...

 

Nå sitter jo den føleren jeg monterte etter termostaten, så noe forsinkelse er vel naturlig.

Men jeg synes at det er rart at tempraturen svinger så mye og ofte...

 

Kan det være at bypassen ikke fungerer, slik at vannet ved termostaten ikke blir gradvis oppvarmet??

Bare en teori...

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Chevy's oppbygning, men dersom termostaten kommer i "bakevja" ved at det er null eller svært liten sirkulasjon, føler den vel ikke rett temperatur. Da kan jeg se for meg en pendling som du nevner: Temperaturen stiger til termostaten endelig skjønner at den skal åpne. Åpner litt - får kjempevarmt vann - åpner helt - og det kalde vannet fra radiatoren kommer etterhvert frem til termostaten som stenger helt. Cycelen gjentar seg til eventuelt radiatoren er så varm at termostaten ikke lukker helt.

 

Hvordan oppfører varmeapparatet seg. Er det tegn på liten sirkulasjon der også?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp :)

Før kokte det så det sprutet, men det går ikke så hart for seg nå,

etter at jeg har spylt i gjennom motoren med hageslangen i håp om og få vekk det som kan tette kanaler...

...

 

Det første jeg tenker på er luft i kjølesystemet.

Dersom det samler seg luft rundt omkring så kan dette føre til at vannet ikke sirkulerer forbi termostaten.

Standard på enkelte tyske biler, har aldri hatt dette problemet på noen av mine biler men det er jo enkelt å sjekke samt fikse.

finn deg en seriøs bratt bakke, og still bilen med nesen opp i sky, dette vil føre til at lufta trekker fremover og blir presset ut til radiatoren.

 

just my two pence.

 

olds69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...

 

Fikk tatt av innsuget i går og fant i alle fall grunnen til at den koker...

De to framerste vannkanalene var blendet i innsugs pakkningene...

 

Så da er jo det mysteriet løst, og det er bare og gyve til på toppene...

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår