Gå til innhold

Jordings spørsmål

Ranger emnet

Anonym010101

Anbefalte innlegg

Skal alltid bruke samme jordingspunkt, ellers vil du få mye støy i evt anlegg osv

Det får man ikke.

Ikke så lenge man har gode kabler til anlegget da.

(Jeg regner med at du mener stereo anlegg.)

Men det er vel kanskje å foretrekke å bruke samme jording punkt på grøftelysene. Slik at du slipper å ha flere ledninger som går hit og dit. Men det beste er jo selvklart at du bruker batteriet som jordingspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man ikke.

Ikke så lenge man har gode kabler til anlegget da.

(Jeg regner med at du mener stereo anlegg.)

Men det er vel kanskje å foretrekke å bruke samme jording punkt på grøftelysene. Slik at du slipper å ha flere ledninger som går hit og dit. Men det beste er jo selvklart at du bruker batteriet som jordingspunkt.

Går det da? Jeg vet jo at jeg skal ha en ledning til pluss-polen, men det er jo mange andre ledninger som skal til jord også, kan man bruke batteriet til det? Er helt blank på sånne ting. :)

MVH

Ole B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det da? Jeg vet jo at jeg skal ha en ledning til pluss-polen, men det er jo mange andre ledninger som skal til jord også, kan man bruke batteriet til det? Er helt blank på sånne ting. :)

MVH

Ole B.

Batteriet har 2 poler, den ene er + og den andre er -. Det er - som er jording.

Men det letteste er å finne en fin plass på bilen med en skrue med mye metall rundt og pusse blankt å skru ledningene fast der hvor du pusset det blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet har 2 poler, den ene er + og den andre er -. Det er - som er jording.

Men det letteste er å finne en fin plass på bilen med en skrue med mye metall rundt og pusse blankt å skru ledningene fast der hvor du pusset det blankt.

Ok. Det var det jeg lurte på, om minusen faktisk var jord. Ja ok, da gjør jeg slik du sa! Men på de lysa som jeg har kjøpt så er det 2 ledninger, en hvit og en svart. En av dem skal til jord, det er den svarte vel?

MVH

Ole B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var det jeg lurte på, om minusen faktisk var jord. Ja ok, da gjør jeg slik du sa! Men på de lysa som jeg har kjøpt så er det 2 ledninger, en hvit og en svart. En av dem skal til jord, det er den svarte vel?

MVH

Ole B.

Det er det nok helt sikkert ja. Den hvite er nok pluss + og den svarte er minus -.

Men det skal stå forklart i bruksanvisningen til lyktene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok helt sikkert ja. Den hvite er nok pluss + og den svarte er minus -.

Men det skal stå forklart i bruksanvisningen til lyktene dine.

Det er det som er så sinnsykt dårlig at ikke det står hvem av de som er pluss og minus, men den svarte er nok minus som du sier så da kjører jeg den til jord...

MVH

Ole B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider