Gå til innhold

porte 531 topp

Ranger emnet


Volvo240Turbo

Anbefalte innlegg

ser forresten at ingen har husket å svare deg ang porting.

tror de pengene gir deg bedre ytelse med feks chip, senkefjærer, stabstag, wattlink, superflex foringer, etc. etc.

 

porting er noe av det siste jeg ville gjort, da du kan dra ut mye uten porting.

jeg vet at fjæring ikke gir hk, men veigrep er minst like viktig som effekt.

 

Har du testet forskjellen da ? jeg hadde nemlig portet toppen før noe annet, kanskje kam og eksos først da...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da spør jeg.... hvorfor satte volvos motorteknikkere 405 toppen på b23ET og b230ET ?

 

Satt ikke 405 på B23ET og 531 på B230ET og B230FT før '91?

530 toppen sitter vel på alle B230FT etter '91 så vidt jeg husker?

En ting til så vidt jeg vet er at 531 og 405 toppen er helt like, bortsett fra at 405 har fordeleren bak og B230 (med f.eks. 530/531) har fordeleren i blokka. 531 toppen har også noe gunstigere plassering av tennpluggen.

 

531 toppen er vel den enkleste å montere på B230 motorene nettopp pga fordeleren.

 

Mange som har tyna ut 400hk med urørt 531 (530 også forsovet) topp og heller ikke hinsides ladetrykk (ca. 1,5 bar).

Men du får nok en mer lettkjørt bil som går bedre/renere med en bedre tilpasset topp. Men skal du spare penger trenger du ikke porte.

 

Men, når det gjelder porting av toppen har jeg nok ikke mye å si. :P

 

Edit: fordeleren i blokka ja. :P

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En ting til så vidt jeg vet er at 531 og 405 toppen er helt like, bortsett fra at 405 har fordeleren bak og 531 fordeleren foran.

 

 

de er ikke helt like. 531 har vel større ventiler, og innganger.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn for å spore av litt mer så sitter ikke fordeleren foran på toppen på noen av motorne sist jeg sjekka sto den i blokka... :biker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn for å spore av litt mer så sitter ikke fordeleren foran på toppen på noen av motorne sist jeg sjekka sto den i blokka... :biker

så sant så sant...heh..får rediger litt på posten min;)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det satt jo 531 topp på b230fx motoren i 240 i 92/93.. :rolleyes:

ja ok. det var nytt for meg. trekker tilbake det med at 240 aldri blei levert med 531.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Skader ikke å porte 405/531 på eksossiden hvertfall,rimelig trange der. Det gjelder forøvrig 530 også.

 

Greit å finpusse innsugsport litt også,i første omgang støpeskjegg og overganger+ setejobb

 

Ved større effektuttak så går man som regel opp på ventilstørrelse og porter mer. Også forbrenningsrom.

 

Noen velger kun å sette i større eksosventil typ 38-40mm

 

Men andre også går opp til 46mm på innsug i tillegg.

 

Gruppe A bilene fikk ca.10hk+ over hele registeret etter at Grottis portet 405 toppen.

 

Ang. at det ikke anbefales å sette 405 på turbomotor,så kan det kanskje dreie seg om eldre 405 med store vannkanaler. blåser lett pakninger på de..

Eller at folk som alltid har forskjellig syn på hvordan ting skal gjøres,siden det også er mange trimmere som bruker 405/531 toppene på turbomotorer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår