Gå til innhold

Effektmålingresultat mindre enn original effekt, hva er galt?

Ranger emnet

jackpot

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde nylig bilen en tur på rulla..

Ble meget skuffet chicken

Det er faktisk ganske flaut å si det men rulla viste at jeg har brutale 103HK på svinghjulet. Fra fabrikk skal det være 115PS(ca 113HK)..

Bilen er en mk1 mondeo, 1.8 zetec bensin med 190k på tellern..

Har skiftet til annet innsug, større spjellhus, det er ingen katalysator samt 2,25" eksos...

rulla-resultat-klippet.JPG

scan'en er fra første turen på rulla, hadde hele 76kW andre turen..

Tror i første omgang at den får for lite bensin?

Luftfilteret trenger også kanskje en rens..

Kurva er jevn helt opp til 5000 rpm der den flater ut og er ugjevn!

Håper på seriøse tips/svar :)

på forhånd takk..

mvh

daniel

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at motoren går med for lite bensin, grunnet endringene i innsug og spjeld, samt bedre fløde i eksos.. Dette gir bedre fyllingsgrad, og krever dermed mere bensin..

I tillegg er det 190 000km siden den hadde 115hk..

Tror de aller fleste skulle vært en tur på rulla jeg, så hadde nok mange innsett at de er på jordet ang effekt i motoren sin..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115PS=113HK?!?

PS er da tysk for hestekrefter vel?

PS=Pferdestärke=HP=Horsepower

Pferd=hest

100 pferdestarke (PS) = 98.6320073 horsepower

Jeg tipper at motoren går med for lite bensin, grunnet endringene i innsug og spjeld, samt bedre fløde i eksos.. Dette gir bedre fyllingsgrad, og krever dermed mere bensin..

I tillegg er det 190 000km siden den hadde 115hk..

Tror de aller fleste skulle vært en tur på rulla jeg, så hadde nok mange innsett at de er på jordet ang effekt i motoren sin..

Jepp.. tenkte å sette på en FSE bensintrykksregulator.. skru opp trykkket med ca 1kg?

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe fornuftig om hva som er galt uten å gå over bilen da, og spessielt også når det ikke er AF-utskrift i forbindelse med rullepapirene.

Noe skyldes nok slitasje, men kan også være sensorer i systemet ditt som begynner å bli slitne. De kan da gi noe unøyaktige dataer til hjernen.

Vil uansett ikke anbefale de å justere bensintrykk uten bruk av bredbåndslambda.

Kan også være problemer med tenningen, så vel som bensintrykk/mengde på toppen som gir problemer. En pumpe som har gått 190K er nok ikke like frisk som en ny en. Å skru opp trykket med en sliten pumpe er nok ikke særlig bra

Er det en eller to lambdaer på mondeoen?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på... BMW i tyskland sier BMW 740i 2000(?) har 286 PS mens i Norge er den oppgitt til 286 HK...

PS = HK = HP

bare så på http://www.onlineconversion.com jeg..

Husk at på en sugemotor skal du ha riktig motstand i eksosen.... Du mista sikkert noen hester ved å ta vekk cat'en. Kanskje du har for stor eksos? Ellers så er det nok generell slitasje på motoren etter 190000 km.

ja, men tror heller at jeg hadde mista litt moment på lavt turtall, for å så få mer hest på høyt turtall.. eksosanlegget er bare 2,25". bilen går bedre uten kat..

Er nok noen av hestene som er på beite pga at den har gått rundt jorda noen ganger, men burde iallefall ha orig. effekt med de modsa jeg har gjort..

men ble ikke dette målt på hjula da?

Originalt oppgitt effekt er vel ikke oppgitt på hjula?

Om du ser på grafen så står det både effekt på hjula og svinghjul..

hadde jeg hatt 103hk på hjula hadde jeg ikke hatt noe å klage på ;-)

Vanskelig å si noe fornuftig om hva som er galt uten å gå over bilen da, og spessielt også når det ikke er AF-utskrift i forbindelse med rullepapirene.

Noe skyldes nok slitasje, men kan også være sensorer i systemet ditt som begynner å bli slitne. De kan da gi noe unøyaktige dataer til hjernen.

Vil uansett ikke anbefale de å justere bensintrykk uten bruk av bredbåndslambda.

Kan også være problemer med tenningen, så vel som bensintrykk/mengde på toppen som gir problemer. En pumpe som har gått 190K er nok ikke like frisk som en ny en. Å skru opp trykket med en sliten pumpe er nok ikke særlig bra

Er det en eller to lambdaer på mondeoen?

Har tenkt til å kjøpe meg noen målere, deriblant bensintrykk og A/F måler.. hadde jo hjulpet masse ifbm "feilsøking"..

Har skiftet blant annet lambda sensoren nylig..

Kan jo kjøpe en ny bensinpumpe, måle bensintrykket, ta ny runde på rulla, og så justere opp bensintrykk og så ny runde på rulla igjen ;) men da går det jo med litt cash hehe..

Har ett instrument til å lese av feilkodene på hjernen, men den har slutta å virke.. på ford tar det 1 arbeidstime, dvs ca 800 spenn..

Det er forsåvidt bare 1 lambdasensor på mondeo'n..

litt offtopic men hva kostet det å hive den på rulla?

Det var ifbm "en dag på rulla" med Ford Motorsport Club Norway.. kosta 450 for medlemmer og 550 for ikke medlemmer! Det er ganske god pris.. Hos Botne bil i Holmestrand..

Hørte hvor mye de tok på Simco her i sarpsborg idag, og det kosta 1200,- pluss mva...!!

takk for alle svar og kommentarer.. :)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider