Gå til innhold

Smidde stempel???

Ranger emnet


Scary

Anbefalte innlegg

smidde stempler tåler også en høyere varmeutvikling enn støpte gjør.. om du kliner en turbo på en motor med støpte stempler så vil det ikke gå lang tid før du har ett eller fler vræka stempler i sylindern.. :rolleyes:

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Det er vel flere turbobiler som ikke har smidde stempler.

 

Er det noen som har noe skikkelig svar her ?

Det er vel hovedsaklig varmetoleransen som er bedre på smidde stempler ?

Det er hvor mye varme de tåler ja.

 

Det kommer ann på turbotrykk,kompresjon og sån om man trenger smidde stempler

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe på nett, http://www.billbune.com/FAQ.html :::>>

 

Hvis du har problemer engelsk, så kan jeg oversette for deg :)

 

Q: What is the difference between cast and forged pistons?

 

A: A cast piston is liquid molten aluminum poured or injected into a mold. A forged piston is made from a solid ingot and pressed or extruded into shape before machining

 

 

Q: What piston would you recommend? Why?

 

A: A forged piston, specifically a Wiseco. Cast pistons are brittle and often shatter causing catastrophic engine damage. Forged pistons are stronger to a much higher temperature than a cast piston could endure.

 

Forged pistons dissapate heat better and run cooler than cast pistons.

 

Forged pistons are a hi-silicon, low expansion aluminum alloy with improved cam and taper grind from computerized machining, that controls expansion to allow tighter pistonto wall clearances. This increases piston stability and maximizes horsepower.

 

A forged piston is also lighter than a cast piston because less material is needed to manufacture a strong and dependable forged piston

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Scary

Ble en del klokere nå ja. Lurer litt på denne setningen "Forged pistons are a hi-silicon, low expansion aluminum alloy with improved cam and taper grind from computerized machining..."

 

Hi-silicon? cam? taper grind(kon eller noe slikt tro)?

 

Hmm... jeg tolker det slik som:

 

Disse smidde stemplene er av en aluminium legering med relativt mye silisium, har lav utvidelses koefisient, med forbedret data assistert sponfraskillende arbeid/bearbeiding av eksentrisk og koniske detaljer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et smidd stempel er også støpt, i utgangspunktet.

smidde stempler kan og være helstøpt, men da under høyt trykk...

 

greia er at molekylene i et smidd stempel står tettere, mer komprimert, blir tyngre og sterkere!!

 

blir som å pakke en snøball skikkelig godt :)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

et smidd stempel er også støpt, i utgangspunktet.

smidde stempler kan og være helstøpt, men da under høyt trykk...

 

greia er at molekylene i et smidd stempel står tettere, mer komprimert, blir tyngre og sterkere!!

 

blir som å pakke en snøball skikkelig godt :)

 

smidde stempler = snøball laget av kramsne

støpte stempler = snøball laget i løssne?

 

:D :D :D :D :D

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår