Gå til innhold

Justere turbo trykk via wastgate arm VS. Boostcontroller ?

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Halla, lurte litt på hva forskjellen mellom og skru turbotrykket opp fra f.eks. 0.4bar org trykk til 0.8bar via wastegate armen mot og ha wastegate armen i org posisjon og montere manuel boost controller og skru derretter opp til 0.8bar.

 

Har hørt att ved og stille med wastegate armen så vil man få en såkalt turbo topper som betyr att trykket synker ved lenge pådrag av fult trykk? kan dette stemme?

 

Er det merkbar forskjell mellom disse?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stramme stag til mer enn 20% over "merketrykk" er fy,fy. Da får man det motsatte av det du beskriver. Fordi ved stramming av stag, reduserer man samtidig slaglengden til klokka,slik at på høye turtall der motoren produserer eksos i massevis blir det for lite flow gjennom wg til å holde trykket nede og man får "boostcreep", trykket stiger i takt med turtall.

 

Problemet med å ha en klokke som gir bare 0,4bar er at wg begynner å åpne litt allerede ved ca 30% av trykket den skal gi. Dvs at når du passerer 0,1bar, begynner wg å slippe eksos ut. Dette er eksos vi helst vil bruke til å spoole opp turbo.

Ved å bruke en klokke med strammere fjær, feks en som skal gi 0,8bar, vil en flytte dette problemet litt lenger opp, og man har da mere eksos til overs, og problemet blir mindre og lag blir redusert.

En manuell boostkontroller vil være en god mellomting.

Det er altså spennet i fjæra som prøver å holde wg stengt, og trykket mot arealet på membranen inne i klokka som prøver å åpne. Det du da kan gjøre for å øke trykket er å huke på en fjær mellom der staget på klokka er festet til arma på turboen og klokka. dette vil være det samme som å sette på en wg klokke med strammere fjær, for det er jo det samme om fjæra ligger utenpå eller inne i klokka. ;)

 

Probe GT:

Korrekt. :)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stramme stag til mer enn 20% over "merketrykk" er fy,fy. Da får man det motsatte av det du beskriver. Fordi ved stramming av stag, reduserer man samtidig slaglengden til klokka,slik at på høye turtall der motoren produserer eksos i massevis blir det for lite flow gjennom wg til å holde trykket nede og man får "boostcreep", trykket stiger i takt med turtall.

 

Problemet med å ha en klokke som gir bare 0,4bar er at wg begynner å åpne litt allerede ved ca 30% av trykket den skal gi. Dvs at når du passerer 0,1bar, begynner wg å slippe eksos ut. Dette er eksos vi helst vil bruke til å spoole opp turbo.

Ved å bruke en klokke med strammere fjær, feks en som skal gi 0,8bar, vil en flytte dette problemet litt lenger opp, og man har da mere eksos til overs, og problemet blir mindre og lag blir redusert.

En manuell boostkontroller vil være en god mellomting.

Det er altså spennet i fjæra som prøver å holde wg stengt, og trykket mot arealet på membranen inne i klokka som prøver å åpne. Det du da kan gjøre for å øke trykket er å huke på en fjær mellom der staget på klokka er festet til arma på turboen og klokka. dette vil være det samme som å sette på en wg klokke med strammere fjær, for det er jo det samme om fjæra ligger utenpå eller inne i klokka. ;)

 

Probe GT:

Korrekt. :)

 

Men vil jeg få ett bedre og mer konstant turbo trykk med manual boost controller? asså "mer" effekt?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, manuelle boostkontrollere spesielt av ren "bleed" type vil gjøre at du får en liten trykktopp i mellomregisteret, og deretter vil trykket synke mer eller mindre raskt 0,1-0,2bar frem til maks turtall. Dette er uheldig, da motorer tåler høyere trykk på høyt turtall enn på lave, og man går glipp av "gratis" hk.

En wg klokke som gir det trykket du vil ha er beste løsningen for stabilt og fint trykk på billigst måte.

Det finnes bleed-ventiler av ball-spring type som gir et stabilere trykk.

Den beste måten uavhengig av pris er en adaptiv elektronisk boostkontroller. Den styrer en slags bleed-valve (solenoid) elektronisk , og "lærer seg" boostkurven på motoren, slik at den holder wg stengt helt til den er nødt til å begynne å åpne for ikke å få en trykktopp.

På dataspruten min (Electromotive) og mange andre kan det legges inn det trykket man vil ha på ett hvert turtall, dette blir like bra som med den adaptive, men man må mappe trykk-kurven selv.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Nei, manuelle boostkontrollere spesielt av ren "bleed" type vil gjøre at du får en liten trykktopp i mellomregisteret, og deretter vil trykket synke mer eller mindre raskt 0,1-0,2bar frem til maks turtall. Dette er uheldig, da motorer tåler høyere trykk på høyt turtall enn på lave, og man går glipp av "gratis" hk.

En wg klokke som gir det trykket du vil ha er beste løsningen for stabilt og fint trykk på billigst måte.

Det finnes bleed-ventiler av ball-spring type som gir et stabilere trykk.

Den beste måten uavhengig av pris er en adaptiv elektronisk boostkontroller. Den styrer en slags bleed-valve (solenoid) elektronisk , og "lærer seg" boostkurven på motoren, slik at den holder wg stengt helt til den er nødt til å begynne å åpne for ikke å få en trykktopp.

På dataspruten min (Electromotive) og mange andre kan det legges inn det trykket man vil ha på ett hvert turtall, dette blir like bra som med den adaptive, men man må mappe trykk-kurven selv.

 

Hva koster en slik klokke som kan brukes til 0.8 bar da? og der disse klokkene universale? asså att den kan smettes på den turboen jeg har nå?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke superbillige, iaf ikke garrett T3 klokkene. Koster ca en lappe.

Hva andre koster vet jeg ikke.

De er jo lagd til en bestemt turbo, men er man litt handy får man jo det meste til å passe på det meste. ;)

 

 

Jeg ville prøvd å huke på en ekstra fjær på wg som allerede står der hvis jeg var deg. Koster null og funker.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke superbillige, iaf ikke garrett T3 klokkene. Koster ca en lappe.

Hva andre koster vet jeg ikke.

De er jo lagd til en bestemt turbo, men er man litt handy får man jo det meste til å passe på det meste. ;)

 

 

Jeg ville prøvd å huke på en ekstra fjær på wg som allerede står der hvis jeg var deg. Koster null og funker.

 

Men hvor skal denne fjæren hukkes? fra klokken til armens ende der med "vippe" stangen? og hvor stram må den være?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og den må være ganske stram for å øke trykket endel.

 

Satte på en stram fjær og da datt trykket fra 0.8 til 0.5 bar, satt fjøren fra enden av staget og til klokken. og da jeg monterte fjøren fra enden av staget og huket den fast til dynamo holderen for og få det motsatte, så gikk den opp til 1bar og da med full igjennstengt bleed ventil. Noe jeg gjør feil?

 

En venn av meg hadde en 240 turbo som han skulle sku opp turbo trykket, og da måtte han korte ned det staget for og få opp trykket, og jeg må forlenge staget om jeg skal ha mer trykk, kansje dette forklarer litt av problemet med fjøren og den monterings måten jeg har blitt fortalt?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår