Gå til innhold

Tomgang på B230FT...!

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

hei!

 

har nå henta meg en 940 Turbo med B230FT motor...

har ikke merket noe til at bilen har begynt å gå lavt på tomgang, i forhold til det den gjorde da j hentet den... (selgeren opplyste at bilen til tider kunne ligge på ca 500 RPM på tomgang av og til...)

 

har fått kjørt litt med bilen i dag, og da har den først på dagen ligget på 1000 RPM på tomgang, men de siste to-tre timene j var ute å kjørte, datt turtallet ned til 700 RPM uten at j hadde noe lys på, og så fort j satte på parklys og tåkelys, datt den ned til 500 RPM, prøvde da å sette på full lys i samme slengen, og turtallet datt ytterligere litt ned... oljelampa begynte å lyse/blunke i det den datt ned på 500 RPM på tomgang (akkurat i det el.vifta slo inn på motoren), så slutta den å lyse så fort vifta hadde fått kommet i gang, og da steg turtallet så vidt det var igjen, rett etter at vifta hadde slått inn...

 

men med andre, så fort j bruker litt mye lys (strøm) når bilen går lavt på tomgang, så detter den ytterligere litt ned, og av og til hvis turtallet detter ned så mye som under 500 RPM, så begynner oljelampa og blunke, men slutter å lyse så fort den går opp 100-200 RPM uten at j behøver å gi noe gass (nok å f.eks skru av lysene fra fjern-lys til nærlys...)

 

hva er det som kan gjøre at bilen blir slik? den jager ikke opp og ned på tomgang verken når den er kald eller varm..!

 

kan det være at dynamoen ikke lader som den skal, eller kan det ha noe med spenningsregulatoren å gjøre?

 

ble en litt lanf forklaring, men ville bare få frem hvordan bilen oppfører seg, slik så at noen kanskje kunne vite hva det er som er feil/problemet...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

har nå henta meg en 940 Turbo med B230FT motor...

har ikke merket noe til at bilen har begynt å gå lavt på tomgang, i forhold til det den gjorde da j hentet den... (selgeren opplyste at bilen til tider kunne ligge på ca 500 RPM på tomgang av og til...)

 

har fått kjørt litt med bilen i dag, og da har den først på dagen ligget på 1000 RPM på tomgang, men de siste to-tre timene j var ute å kjørte, datt turtallet ned til 700 RPM uten at j hadde noe lys på, og så fort j satte på parklys og tåkelys, datt den ned til 500 RPM, prøvde da å sette på full lys i samme slengen, og turtallet datt ytterligere litt ned... oljelampa begynte å lyse/blunke i det den datt ned på 500 RPM på tomgang (akkurat i det el.vifta slo inn på motoren), så slutta den å lyse så fort vifta hadde fått kommet i gang, og da steg turtallet så vidt det var igjen, rett etter at vifta hadde slått inn...

 

men med andre, så fort j bruker litt mye lys (strøm) når bilen går lavt på tomgang, så detter den ytterligere litt ned, og av og til hvis turtallet detter ned så mye som under 500 RPM, så begynner oljelampa og blunke, men slutter å lyse så fort den går opp 100-200 RPM uten at j behøver å gi noe gass (nok å f.eks skru av lysene fra fjern-lys til nærlys...)

 

hva er det som kan gjøre at bilen blir slik? den jager ikke opp og ned på tomgang verken når den er kald eller varm..!

 

kan det være at dynamoen ikke lader som den skal, eller kan det ha noe med spenningsregulatoren å gjøre?

 

ble en litt lanf forklaring, men ville bare få frem hvordan bilen oppfører seg, slik så at noen kanskje kunne vite hva det er som er feil/problemet...!

 

 

 

Er nok tomgangsmotoren...sjekk ledninger og om den er full av drit inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsmotoren skal jo sørge for at bilen har konstant turtall på tomgang, så f.eks: hvis du skrur på anlegget for fullt og bruker mye strøm, så skal den sørge for at motor'n automatisk "gir mer gass" så den ikke kveler seg.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsmotoren skal jo sørge for at bilen har konstant turtall på tomgang, så f.eks: hvis du skrur på anlegget for fullt og bruker mye strøm, så skal den sørge for at motor'n automatisk "gir mer gass" så den ikke kveler seg.

 

Takker for svar!

 

da spørs det nok om j må sjekke tomgangsmotoren...! men kan det være selve tomgangsmotoren som er dårlig, eller kan det f.eks være dårlig kontakt som skripis foreslår?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er ikke sikker på det jeg rett og slett... Var no' sånt jall med en bmw som en kamerat av meg har. -Stod du stille på tomgang, og bare vrei på rattet (servopumpe) så kvelte den seg. Er vel ikke så masse elektronikk på dissa volvomotorene vel. Mener værtfall at på b21ET'en, så styres tomgangen av vakuumet i innsuget, er en slange og en sånn el-ventil der og no' greier... Har ikke 100% peiling på akkurat det sjøl, fordi jeg har aldri hatt noe problemer med det... Du skal være forsiktig når oljelampa lyser = lavt oljetrykk, som fort kan føre til motor & turbo havari :P

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig sikring på blinklys, som gjorde at bilen dauet når jeg brukte blinklys..

 

byttet relè (pga. sikringen så fin ut, uten at jeg hadde tatt den ut), men det hjalp ikke.

tok så ut sikringene og så det var irr..

 

dårlig kontakt kan gjøre ting som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har j rensa tomgangs-regulatoren min, uten at det ble noe særlig forskjell, rensa også gass spjeldet i samma slengen...!

 

men nå detter den så lavt på turtall at den er til å stopper under ned bremsing med clucthen inne, men så fort j parkerer/står stille, så går turtallet litt opp igjen... når j også setter på lys når den går på tomgang, detter den dra 800-900 RPM til 500 RPM, for så å gå litt opp igjen...! syns turtallet har blitt veldig ustabilt i det siste...!

 

men turtallet er utrolig følsomt, for desto mer strøm j "trekker" av bilen som f.eks fjern-lys, AC og.l, detter bilen ned i turtall med en gang, og av og til går den opp igjen der den lå før j skrudde på lys...

 

trenger tips og råd fra dere! noen som har vært borti akkurat dette?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har j rensa tomgangs-regulatoren min, uten at det ble noe særlig forskjell, rensa også gass spjeldet i samma slengen...!

 

men nå detter den så lavt på turtall at den er til å stopper under ned bremsing med clucthen inne, men så fort j parkerer/står stille, så går turtallet litt opp igjen... når j også setter på lys når den går på tomgang, detter den dra 800-900 RPM til 500 RPM, for så å gå litt opp igjen...! syns turtallet har blitt veldig ustabilt i det siste...!

 

men turtallet er utrolig følsomt, for desto mer strøm j "trekker" av bilen som f.eks fjern-lys, AC og.l, detter bilen ned i turtall med en gang, og av og til går den opp igjen der den lå før j skrudde på lys...

 

trenger tips og råd fra dere! noen som har vært borti akkurat dette?

 

 

Det høres absolutt ut som tomgangsreguleringen din ikke fungerer. Det er enten selve tomgangsmotoren som er gåen, eller så får den ikke signal. En vanlig feil som ofte sees er at gass-spjeld sensor ikke riktig siganl til ECU, slik at ECU ikke vet at gass-spjeldet er lukket og bilen skal svive på tomgang. Er ikke sikker på om det er sensor eller bryter på gass-spjeldet ditt...regner med at det er sensor. Sjekk også at gass-spjeld returnerer helt tilbake, å stramme gassvaier for å justere opp tomgangen gjør ting bare verre. Når spjeldet ikke er lukket vil ikke ECU justere tomganged ser du'.

 

Det er noe dritt å feilsøke på sånt uten ordentlig dokumentasjon og verktøy, du må f.eks. måle motstanden i sensoren ved åpent spjeld og ved lukket, for så å sammenligne med det det skal være.

 

Du kan jo koble til ett multimeter på utgangen til tomgangsmotoren, for å sjekke at det kommer spenning dit. Hvis du har ett Volvo-verksted i nærheten kan du jo spørre pent om du ikke kan låne "grønn-boka" på bilen din...der står alle prosedyrer og måleverdier forklart.

 

 

Og grunnen til at tomgangen går opp og ned etterhvert som du skrur av og på lys, er fordi dynamoen får mer eller mindre belastning alt etter hvor mye strøm du bruker. Med vifta på full gass og alt lys på, så må bilen ha en del mere gass på tomgang for å holde samme turtall.

 

Hvordan er bilen når den er helt kald??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ut som tomgangsreguleringen din ikke fungerer. Det er enten selve tomgangsmotoren som er gåen, eller så får den ikke signal. En vanlig feil som ofte sees er at gass-spjeld sensor ikke riktig siganl til ECU, slik at ECU ikke vet at gass-spjeldet er lukket og bilen skal svive på tomgang. Er ikke sikker på om det er sensor eller bryter på gass-spjeldet ditt...regner med at det er sensor. Sjekk også at gass-spjeld returnerer helt tilbake, å stramme gassvaier for å justere opp tomgangen gjør ting bare verre. Når spjeldet ikke er lukket vil ikke ECU justere tomganged ser du'.

 

Det er noe dritt å feilsøke på sånt uten ordentlig dokumentasjon og verktøy, du må f.eks. måle motstanden i sensoren ved åpent spjeld og ved lukket, for så å sammenligne med det det skal være.

 

Du kan jo koble til ett multimeter på utgangen til tomgangsmotoren, for å sjekke at det kommer spenning dit. Hvis du har ett Volvo-verksted i nærheten kan du jo spørre pent om du ikke kan låne "grønn-boka" på bilen din...der står alle prosedyrer og måleverdier forklart.

 

 

Og grunnen til at tomgangen går opp og ned etterhvert som du skrur av og på lys, er fordi dynamoen får mer eller mindre belastning alt etter hvor mye strøm du bruker. Med vifta på full gass og alt lys på, så må bilen ha en del mere gass på tomgang for å holde samme turtall.

 

Hvordan er bilen når den er helt kald??

 

takker for svar!

 

før j dro på jobb i dag tidlig, gikk j ut å starta bilen...! alle de gangene j har starta bilen hittil, har den gått opp på ca 1300 RPM med en gang, og gått ned til ca 7-800 RPM...! men i dag tidlig gikk den rett opp på 700 RPM ved oppstart, og det har den ikke gjort før...! og med en gang etter j hadde starta den, prøvde j å sette på fjern-lys og.l, og bilen gikk ned til 450-500 RPM på tomgang med fjern-lysene på...! skrudde så av fjern-lysene, og bilen gikk opp til ca 900 RPM, og slik er den også når den er varm...! virker som at den nesten ble verre etter at vi rensa tomgangs-motoren (og gass-spjeldet)...

 

men så kom j også til å tenke på en ting, når vi drev å feilsøkte i går, så kobla vi ut stikket som sitter på innsuget, ved høyresiden ved gass-spjeldet (mot torpedovegen), og da ble det ingen endringer på bilens tomgang...! oppførte seg prikk likt med det stikket frakoblet...!

kan det tyde på at det er gass-spjeld sensoren/bryteren som er defekt eller hva?

 

kan også si det sånn at når vi i går stod stille, så holdt j et jevnt turtall ved 1500 RPM, og slo da på fjern-lysene, og da gikk bilen ned til 1100 RPM, mens det gikk litt opp igjen på 1200 RPM etter den lille "knekken" da j skrudde på lysene...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi har hatt samme problemet vedr tomgangen. Jeg satte FT motoren inn i en 240 for litt siden. Noen barnesykdommer i starten må man selvsagt regne med...

 

Min startet veldig lavt på turtall når den var kald og lå på 1100 omdr når den ble varm. Trodde først det var tomgangsregulatoren. Dette har nå ordnet seg selv. Vet ikke hva som var årsaken, men nå er det problemet borte.

 

Jeg har fordeler fra B230A motor på FT-motoren. Når jeg kjører litt hardt går den fra ca 800 til ca 1100 omdr på tomgang.

 

Slår jeg av tenninga (motoren) og starter motoren på nytt er tomgangen tilbake til ca 800 omdr. Motoren går da pent og jager ikke.

 

Det er vel vektene i fordeleren som forårsaker dette ?

 

Skal bytte til en tom fordeler om ikke lenge.

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi har hatt samme problemet vedr tomgangen. Jeg satte FT motoren inn i en 240 for litt siden. Noen barnesykdommer i starten må man selvsagt regne med...

 

Min startet veldig lavt på turtall når den var kald og lå på 1100 omdr når den ble varm. Trodde først det var tomgangsregulatoren. Dette har nå ordnet seg selv. Vet ikke hva som var årsaken, men nå er det problemet borte.

 

Jeg har fordeler fra B230A motor på FT-motoren. Når jeg kjører litt hardt går den fra ca 800 til ca 1100 omdr på tomgang.

 

Slår jeg av tenninga (motoren) og starter motoren på nytt er tomgangen tilbake til ca 800 omdr. Motoren går da pent og jager ikke.

 

Det er vel vektene i fordeleren som forårsaker dette ?

 

Skal bytte til en tom fordeler om ikke lenge.

 

sliter litt med min nå, ettersom at den stopper når j bremser ned i fart (detter da så lavt så motoren stopper av og til) og det er ikke noe særlig i lyskryss og slikt...

 

men tomgangen er så følsom mot lysbruk... så fort j setter på fjern-lys er det så vidt at bilen holder seg gående akkurat i det j slår på lyset... noen ganger går den opp igjen og legger seg der den lå før j satt på lys andre ganger ikke... og det med at bilen min av og til ligger på ca 1000 RPM og noen ganger 500 RPM, tror j kanskje fant ut i dag tidlig... i det bilen starta opp, så datt den veldig langt ned på turtallet til at den ikke var varm enda, så j ga litt gass, og da ble den liggende på ca 900 RPM... så tok j å vred litt på "hjulet" på innsuget, der gassvaieren sitter, og da datt den ned til ca 500 RPM igjen, samtidlig da satt j på fjernlys, og da stoppa den!

 

så da spørs det kanskje om det er gass spjeldet som "henger" litt hvis dere skjønner hva j mener... for j tok jo også av den kontakta som går til gasspjeld-sensoren/giveren/bryteren, og da endra ikke turtallet seg noe i det hele tatt...

 

hvis noen har andre forslag så ikke nøl med å si ifra...! :)

er takknemlig for all hjelp j kan få!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har j plukka ut spenningsregualtoren/børstene...! der var det igjen ca 5mm av børstene...! men det j lurer på da er, kan det ha vært spenningsregulatoren/børstene som gjør at bilen min er så kødden ved bruk av lys (at den detter ca 200-400 RPM) når j setter på fjernlys?

 

målte spenninga uten bruk av fjernlys, da var ladespenningen 14,1 V og i det j satt på fjernlysene datt spenningen ned til 12,8 V på batteriet...! da j skrudde av lysene. gikk spenningen opp igjen til 14,1 V... når j også gjør andre ting som f.eks setter på varme i bakruta og litt lys samtidig, detter turtallet litt ned...

 

burde j skaffe meg en annen dynamo? eller skal j bare skifte børster/spennigsregulatoren?

 

har midlertidig justert opp tomgangen litt, så j har en midlertidig løsning...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår