Gå til innhold

Tomgang på B230FT...!

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

da kan det kanskje virke som at j har funnet problemet mitt...! etter en del feilsøking og diverse testing, tror j nå at j har funnet feilen...!

 

har justert gass spjeldet så ikke "nøyaktig" som mulig (akkurat så det "ikke" sier klikk når j såvidt er bortpå gassen, så med andre ord så står gass-spjeldet såvidt det er litt åpent, selv om det egentlig skal være helt lukket ved justering og at det skal si "klikk" bare såvidt du er bortpå gassen, også skal det justeres automatisk av gass-spjeld bryteren), for å se hvordan bilen oppfører seg da...

og bilen har såvidt dettet ned på tomgang under nedbremsing/frigjøring i fart, og den har heller ikke stoppet under andre omstendigheter...!

 

så prøvde j og stille det sånn som det logisk og normalt sett skal stå, så det sier "klikk" akkurat i det j er begynner å gasse, og da datt bilen ned på turtall, 400 RPM, og av og til stoppet den...! prøvde da å nappe ut kontakten til gass-spjeld bryteren mens bilen sto og gikk, uten noen reaksjon, turtallet gikk verken opp eller ned mens det gikk på tomgang... så da er min konklusjon at gass spjeld bryteren troligvis er defekt etter min feilsøking og konklusjon...

 

det virker da for meg at gass-spjeld bryteren ikke justerer spjeldet automatisk slik som bryteren skal gjøre, når spjeldet er riktig innstilt slik så at det skal åpne/lukke seg automatisk...!

 

noen som synes dette høres logisk ut? har ikke fått skaffet meg en annen gass-spjeld bryter enda, men skal bort på volvo eller mekonomen å høre i morra...!

 

har forretsen målt spenninga på stikket som går inn på gass-spjeld bryteren, og der var det i orden...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er tomgangen endelig i orden igjen...!

 

nå har jeg fått finjustert gass-spjeldet, og fått stilit inn det "klikket" helt riktig, etter tips fra en på http://www.turboperformanceclub.com, som hadde samme problem som j hadde...!

testa forresten tomgangsmotoren og den var helt i orden, fungeret akkurat som den skulle...!

så hvis noen andre har dette problemet med sin B230FT/FK, så går det ann å prøve det... bilen min går nå på 750-800 RPM, stopper aldri ved "frigjøring" eller nedbremsing, så nå er alt i sin skjønneste orden...!

 

takker for alle som har bidratt med svar...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår