Gå til innhold

to spørsmål. turteller og senkefjærer.

Ranger emnet


Kristian S.

Anbefalte innlegg

Gidder ikke å lage to tråder så jeg lager bare en.

 

1: Har lyst til å putte inn turteller i bilen. Hva er lurest og enklest, kjøpe en turteller på Torshov Bilrekvisita eller skaffe et speedometer med turteller istedenfor klokke?

 

2: Hvordan er det å kjøre med senkefjærer og originaldempere? Blir det noe ålreit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lage to tråder så jeg lager bare en.

 

1: Har lyst til å putte inn turteller i bilen. Hva er lurest og enklest, kjøpe en turteller på Torshov Bilrekvisita eller skaffe et speedometer med turteller istedenfor klokke?

 

2: Hvordan er det å kjøre med senkefjærer og originaldempere? Blir det noe ålreit?

 

1: Det er vel egentlig en dritt. Er jo ikke akkurat komplisert å kople en turteller anyway.

 

2: Det funker helt bra. Stivt og fint :D Har hatt det selv, og skal ha det igjen...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 du får turteller som du bytter ut med klokka på volvo, det blir kult og det er ikke mye jobb. koster ca 500 tror jeg...

 

2 senkefjærer og original dempere tror jeg ikke blir noen bra sukse, du trenger ikke å kjøpe bilstein dempere til 8000 for at skal bli bra.... jeg har senkefjærer og monroe reflex gassdempere, det fungerer ganske bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 du får turteller som du bytter ut med klokka på volvo, det blir kult og det er ikke mye jobb. koster ca 500 tror jeg...

 

2 senkefjærer og original dempere tror jeg ikke blir noen bra sukse, du trenger ikke å kjøpe bilstein dempere til 8000 for at skal bli bra.... jeg har senkefjærer og monroe reflex gassdempere, det fungerer ganske bra...

 

2: 4 stk Monroe Reflex dempere blir jo kjapt 2500-3000kr bare for dempere da... Det er en del billigere å bare skaffe senkesettet til 1300kr og klæsje det på. Til vanlig kjøring på vanlig vei tror jeg ikke du merker den store forskjellen på standard oljedempere og gassedempere sammen med senkesett. Det blir litt stivere med olje, og gassdempere vil selvfølgelig gi en bedre dempningskarakteristikk. Men, som sagt, dette gir ikke det store utslaget ved vanlig norsk (kø-)kjøring.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg ville kjøpt volvo original. Du kan gjerne finne et brukt speedometer for ca. 400kr, med turteller

 

2) Jeg ville kjøpt gassdempere.

 

Du må uansett regne med 800kr for hjulstilling og i mine øyne, er det teit å gjøre ting halvveis. Med oljedempere, vil ikke fjæren bli "trykket ut" raskt nok, til å være klar for neste ujevnhet i veibanen.

 

Å si at vi i norge kjører mest i bytrafikk, har ikke så mye med saken å gjøre.

Det som mer er et argument for gass-dempere, er ujevne veier, hull i asfalt, etc. som vi har de fleste steder i Norge.

 

Gule Koni sport, som jeg selv har, fungerer utmerket med senkefjærer.

ps. ved senking over 45mm, må du modifisere hjulhustårn for å få stillt nok camber, samt at du må da ha kortere dempere!

 

du kan ikke korte inn justerbare dempere, som feks. gule koni!

 

vær obs på:

senking hindrer fremkommelighet, forværret komfort, at du lettere får hjulspinn.

Men, det gir mer kontrollert svinging og mindre krengning.

 

Krengning kan du tilpasse med stabilisatorstag og gass-dempere.

Du får litt lavere tyngdepunkt med senking, som vil gi litt bedre veigrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svara.

Tror jeg tar meg en tur på isbergs og hører om pris på turteller. Originalt er jo finest.

Hvis noen av dere har en på lur, så send meg en pm.

 

Kom til å tenke på en annen ting. Hvordan er det å ha senkefjærer når man har proppfull bil?

Bilen min henger godt med ræva når det er 5 personer og bagasje i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: med org dempere og senke sett kan man merke att den blir slapp i ræva i svinger osv, min var helt jævlige. Kjøpte nye justerbare gule koni! da ble den stiv ja. jeg merket det ganske godt at den var slapp før, pga r-sport dempere fremme og og bak! Med erfaring ja juster bare koni så syns jeg den er mere enn stivnokk på hakk 2 på litt små humpete vei!!!!

"We ride together, We die together, Volvo boys 4 life"

Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: med org dempere og senke sett kan man merke att den blir slapp i ræva i svinger osv, min var helt jævlige. Kjøpte nye justerbare gule koni! da ble den stiv ja. jeg merket det ganske godt at den var slapp før, pga r-sport dempere fremme og og bak! Med erfaring ja juster bare koni så syns jeg den er mere enn stivnokk på hakk 2 på litt små humpete vei!!!!

 

Min var absolutt ikke slapp i ræva i hvert fall. Men, for å være helt ærlig, så vet jeg ikke om det var olje eller gassdempere på den. Kan godt ha vært gass for den var stiv som en stokk!

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber så jævla mye så jeg har ikke hatt tid til å pusse og sparkle den enda. jobber fra 9.00-18.30 hver dag + et par timer på lørdager.

Kjæresten til kusina mi er politimann og de får ting rundt halv pris på Veng så han får skaffa en ny en for rundt 1000lappen. Så kjenner han en som kjenner en som er billakkerer og han lakker den for rundt 800kr. så da kliner jeg til når jeg fikk det tilbudet....

Luka jeg fikk av deg ligger trygt i kjellerboden. Den er satt på vent foreløpig. Den kommer nok på en bil en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er settet BCB.no har?? *tenker på det komplette (pakkesettet) med 4 koni dempere + 4 senkefjærer*

 

*hentet fra BCB.no:

Tilbudspakkene innholder 4 stk senkefjærer med papirer og 4 stk

gule justerbare koni støtdempere.

 

240sedan(242 og 244)-75-93mod og alle 264 kr.5600.-+mva(7000) nr.5000-244

 

240 stv(245 alle) og 265 alle kr.5700.-+mva(7125).-+mva nr.5000-245

 

noen som har prøvd disse? hva er forskjellen på de til 240 og de til 245? er det "kraftigere" fjærer til 245 elno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er settet BCB.no har?? *tenker på det komplette (pakkesettet) med 4 koni dempere + 4 senkefjærer*

 

*hentet fra BCB.no:

Tilbudspakkene innholder 4 stk senkefjærer med papirer og 4 stk

gule justerbare koni støtdempere.

 

240sedan(242 og 244)-75-93mod og alle 264 kr.5600.-+mva(7000) nr.5000-244

 

240 stv(245 alle) og 265 alle kr.5700.-+mva(7125).-+mva nr.5000-245

 

noen som har prøvd disse? hva er forskjellen på de til 240 og de til 245? er det "kraftigere" fjærer til 245 elno?

 

Det HØRES jo bra ut! Det er vel Lesjøfors fjærer da, i og med at alle påstår at det er det eneste som er godkjent til 240. Men det spørs om ikke du får det billigere ved å kjøpe fjærer og dempere hver for seg andre steder...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår