Gå til innhold

TRIMING AV VOLVO Å ALUMINIUMS B230 Blok =)=)

Ranger emnet


bamj

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal vel egentlig litt til å flise VS :scared

 

Men skulle han ikke egentlig prøve på 4,3L? Gikk vel kanskje dårlig det.

joda det skal nok en del til å flire av han men komer man på gatebil med en 242 eller 142 med 4 sylinderer 1300hk så er det låv får det er ikke mange 4 sylyndra motorer som har 1300hk =) =) =) når man har 5 og ikke minst 6 sylynder så er det gromt men kom med 4 å det er mer sinsykt =) =) =)

 

å svar til en her som sa noe om at han heller vile ha brukt 5 eller 6 sylyderet motor for å spare penger da kan jeg si så mye at bilen blir mer fram tong da å kjøreegenskapen går da ned bruker man en slik alumotor blir den nok en del letere en en vanlig b230 å dermed får man en bedre vekt balankse melom foran å bak å da lit bedre kjøreegenskaper men det er nok sant som du sier at det er mye å spare i penger på å sete in en 5 eller 6 sylyndra motor men kanske det biligste å få til å bi gromt er nok en 8 sylyndra motor å har men en slik så kan man jo hente noe hinsides mye hk men da blir man fort plaga med det her med fram tyngde men men jeg kune got ha tenkt meg en slik alu blok men penger har jeg på ingen måte til det =( heheh

Har dysleksi så jeg Beklager alle skivefeil =P håper jeg gjør mei forståt... =)

Volvo power =) =)

X.volvo 244 dl 1977 model motor B19

X.volvo 360 gl 1987 model motor B200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bamj: Må inrømme at du gjør et tappert forsøk, og du får det til !!, og fint at du inrømmer at du har dysleksi, så ikke alle vi andre sitter her og forundrer oss om hva slags "boms" detta er... Er ikke værst..! En kamerat av meg kjører og volvo han har dysleksi, sendte no' tekstmeldinger med han, å gud bedre, må jo ha tolk for å skjønne noe i det hele tatt. hehe

-Ikke noe negativt ment om deg i det hele tatt, jeg har forståelse for at ikke alle mennesker er like!

 

Til saken: Når det gjelder den alu-blokka og det, så var det jo noen finske folk? Som hadde 8ventilert turbo med 800hester? Han som holdt på med å bygge 16 ventiler volvo med over 1000hk. Detta dragrace-greiene... Noen som husker?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...å svar til en her som sa noe om at han heller vile ha brukt 5 eller 6 sylyderet motor for å spare penger da kan jeg si så mye at bilen blir mer fram tong da å kjøreegenskapen går da ned bruker man en slik alumotor blir den nok en del letere en en vanlig b230 å dermed får man en bedre vekt balankse melom foran å bak å da lit bedre kjøreegenskaper...

 

Vel, saken er slik:

Til *seriøs* racing, der budsjettet er mange hundre tusen kr, kan man vel forsvare innkjøp av en slik motor.

 

Men: det er ikke bare motoren som skal tåle effekten, hva med diff, girkasse, clutch, etc?

 

Ang vekt:

Jeg vet ikke hvor mye vekt sten parner klarer å spare. Ville tro at om du skal ha 1300kg, må ting være mye kraftigere enn de originale delene.

 

Ellers, b6304, volvo 960 sin 6cyl, veier 20kg mer enn b230.

Jeg er usikker på om dette er "tørrvekt", eller om det er med a/c, servo, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg drar fram en gammel tråd jeg:)

 

en ting er at rekkesekseren ikke veier så sykt mye mer enn en 4:r..men så er det ikke akkurat 1300gamp i en 6:r heller, går jo sikkert hvis en begynner sånn som på 4'ern, men da vil vel vekten p åden også øke..?

 

men hadde vært sinnsykt råt om noen hadde fått tak i info om den 142'en i finland! regn med det går som et HELVETTE uten like! hvis han får kreftene på bakken da..

hadde vært knall om noen snappet til seg vekta på motoren også..

 

(heh syter litt med å ringe selv:S)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er at rekkesekseren ikke veier så sykt mye mer enn en 4:r..men så er det ikke akkurat 1300gamp i en 6:r heller, går jo sikkert hvis en begynner sånn som på 4'ern, men da vil vel vekten p åden også øke..?

 

Rekke-6'eren er faktisk den N/A motoren til volvo, som er best i forhold til vekt/effekt!

 

Motoren ble utviklet i sammarbeid mellom Volvo og Porsches Weissach ingeniørsenter! Alle nyere volvomotorer bygger på samme konseptet og derfor er det mange deler som går om hverandre.

 

Den har i utgangspunktet 204hk/267nm, men du har flere som har trimmet den "original" til 500hk, med turbo.

 

I bunn og grunn er jo motorene bare bevegelig masse og du kan jo derfor trimme det meste, om du bare bytter alle deler.

 

I utgangspunktet er de moderne motorene billigere å øke effekt på, med mindre man skal ha så mye hk som man aldri trenger, med mindre man driver med race eller har vunnet i lotto.

 

greit nok at man kan få en sten-parner 300hk n/a motor for 110.000kr + mva (137.500kr), men er det ikke da bedre å hive i en 850 motor som du kjøper for kanskje 15-20.000 og trimme den for 10.000kr?

 

En motor på 1300hk koster nok litt mer enn 110k + mva..

Samt, hvor mye koster ikke bakakselen, mellomaksel, girkasse?

 

Da snakker man om budsjett på MASSE penger.

Til 300hk, ville jeg sagt at stenparner motor ikke kan forsvare sin pris, med mindre man trenger det til spesial race, fanatiske showoffs, el. lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier B230 motoren egentlig? Og hvor mye veier B23?

Kjekt å vite når man skal sammenligne med andre motoralternativer.

 

Når man kommer opp i så syke effekter som 1000hk osv. blir det helt håpløst å snakke om penger for det koster så sykt mye allikevel. :P

Da må man bare gå for det man har mest lyst på/syns er heftigst osv.

 

Men opp til 3-400hk kan man jo diskutere pris, og da kommer vel neppe alublokken til Parner godt ut, men det er jo ikke meninga heller. ;)

 

Han har uansett masse heftige deler, og kan nok det meste om B230 motoren, og Volvo motorer generelt. Liker prisene på H-profil stakene hans hvertfall, handler vel inn noen sånne med tiden. ;)

 

Her er en syk B230 hvertfall, http://www.hunchbackracing.se/fakta.htm#effekt

Den såkalte "Kolfiber-PVen", karosseri i karbon. Heftig bil.

 

Siterer rykter/utsagn fra TPC forumet:

"Pär Eriksson i Borlänge med T-23 rodden och 16v rödblock sisst jag pratade med honom och hans bror var när jag jobbade på Kvarnsvedens pappersbruk för mer än 3 år sedan å då låg han på 1040hk på 98 om jag inte mins helt galet."

 

"Jag tror att Mathias med gamla "Metall Volvon" har rekordet med 16V och race soppa.

Han har bromsat 1127hk/2,65 bar med en rödblockare.

Till denna säsong har 142:an sålts, och en Volvo 480 har inhandlats.

Det chassit borde kunna hantera effekten lite bättre än gammel bilen, som vi aldrig var över 1000hk med.

Men det räckte iaf till en 8,37 repa.

Målet för i år är att försöka nå en 7:a."

 

http://www.multi.fi/~andrnorr/suntech/

Der har dere den gale finnen med 142en med B23 på 820hk med 8v topp. Heftig den og. Han har visstnok bygd 16v motor nå, vet den ga 660hk ved 1,3 bar, og han lader visstnok 2,5 bar nå, men vet ikke hvor mye effekt han tar ut.

 

Motor rommet til den gale finnen:

ama8engine.jpg

 

Er endel som bygger heftige B23/B230er hvertfall, og syns det er fett jeg. Tøft med de gamle Volvo sliterne som spytter ut masser med effekt. Men her er det ingen alublokker så vidt jeg vet, men snakk om 2,5l+/- RÅ Volvo power. :D

 

Edit: finnen hadde 142en før, men kjører nå med et Amazon karosseri (hvor mye som er igjen av det kan man jo spørre seg om).

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med yoyofish, det finnes (nesten) ikke noe som er mer morro enn å se skikkelig rødblokk-powwer med turbo :) -Morro med volvo at det er relativt enkelt å hente ut godt nok med hester fra såpass gamle turbomotorer uten veldig store modifiseringer! + at det tåler juling

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har rett i det!! regna litt på det og max borringa på de sylinderforingene er 101mm og 90mm slaglengde blir det tett oppunder 2,9!! da kan det nok hende at 6er går bedre ja!!

 

Men den feiteste veiva han har er på 98mm slaglengde. ;)

Da får du volum på 3,9592 liter, ganske nært 4 liter altså.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår