Gå til innhold

Automatkasse i Neutral?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

• 1 year later...

Dersom man ikke har ekstra oljekjøler til girkassa så bør man absolutt ikke trille i høy hastighet i N. Som det ble sagt over her så bør man ikke taue en bil med automat særlig fort eller særlig langt.

Hvorfor skal du sette bilen i N da? Dersom du slipper gassen så bruker bilen nesten ikke bensin, og det finnes ikke særlig mye motorbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, du sier noe der. Tenkte ikke på at motoren i dette tilfellet fortsatt ville gå.

Har bare fått innprenta at dersom bilen til gammlingen dør så skal jeg for guds skyld ikke trille lenge i fri før jeg starter igjen. (bilen har en tendens til å dø ut etter man har bremsa på motoren i drive for så å gire til overdrive, og jeg glemmer somregel å holde foten over gassen mens jeg girer opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Så lenge motoren går kan det ikke være skadelig, da får jo kassen smørning som normalt.

Enig her kan ikke være skadelig å trille i neutral med motoren i gang....det er vel faktisk minst belastning på kassa da.

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke farlig å trille i neutral, men hvis du smeller den i Drive igjen mens du har god fart er ikke akkurat det det beste med tanke på clutchene som sitter i kassa.. hvis man må taue en bil med automat over lengre strekning så er faktisk det enkleste å skru av mellomakselen. da går ikke kassa og du kan taue så fort du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider