Gå til innhold

4Hjulstrekk fordeling på Turbo4X4

Ranger emnet


Morten_turbo

Anbefalte innlegg

hva er fordelingen på Vectra A Turbo 4X4? er det konstant firehjulstrekk med 50/50?

 

Samme som på calibra 4x4.

DVS: Det er OPP TIL 90nm som blir sloppet løs på bakhjulene. Lett regnestykke viser at dette er ca 35% som slipper til på bakhjulene om ikke hoderegningen min er helt gal, men om du trimmer bilen å får foreksempel 500nm, så vil det da kun være 18% som slipper til bakhjulene.

 

Så på en original vectra turbo vil 90nm slippe til bak og resten gå forran. 4x4 aktiveres ved at sensorer føler når du begynner å miste grepet på forhjula og vil da slå nn drift bak for å øke stabiliteten.

However... den er konstant opp til 30km/t men etter det slår den ut.

Systemet er greit på den måten at du ikke har konstant 4x4 (drivstoffbesparende)

 

Det er faktisk også ikke så ille vanskelig å sladde skikkelig med...det må bare læres inn ;)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Satt nu hær en dag å forska på dn F28 kassa i Calibra turbo,og i håndboka til den sto det at en lamell (lik di i diffbrems sperre i f.eks Omega 3000 og Manta GSi) i fordelingskassen som fordelte krafta fra 100% forhjulstrekk til 50/50 etter behov..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Satt nu hær en dag å forska på dn F28 kassa i Calibra turbo,og i håndboka til den sto det at en lamell (lik di i diffbrems sperre i f.eks Omega 3000 og Manta GSi) i fordelingskassen som fordelte krafta fra 100% forhjulstrekk til 50/50 etter behov..

 

Ta ett bilde av den siden i boka og legg ut.... da er det isåfall en jævli godt gjemt hemmelighet du holder i.

 

fordelingskassa fordeler max 90nm bak. resten går forran.

Samtidig er det ingen sperrer på akslingene.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Satt nu hær en dag å forska på dn F28 kassa i Calibra turbo,og i håndboka til den sto det at en lamell (lik di i diffbrems sperre i f.eks Omega 3000 og Manta GSi) i fordelingskassen som fordelte krafta fra 100% forhjulstrekk til 50/50 etter behov..

 

da tror jeg nok du har misforstått litt.

 

stemmer at en turbo fordelingskasse ikke leverer mer enn 90nM bakover i orginal tilstand.

og forhjula har alltid drift.

 

lamellpakka som sitter i fordelingskassa opererer ikke etter samme prinsipp som diffbremsen på manta gsi eller omega 3000.

på de to bilene er lamellene forspent hele tia, og slurer bare når hjulene triller i forskjellig hastighet.

på fordelingskassa på vectra/calibra 4x4 er det flere lameller som ligger i et lukka hus flyt med en slags silikonvæske.

når det blir differanse i hjulparene, stiver væska såpass at den låser nok til at ca. 90nm blir overført bakover.

for og få overført mer enn 90nM, kan en endre trykket og tykkelsen på væska.

(og kanskje bytte noen mekaniske deler så de også tåler påkjenninga)

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tror jeg nok du har misforstått litt.

 

(og kanskje bytte noen mekaniske deler så de også tåler påkjenninga)

 

ikke bare kanskje det hehe har rast endel fordelingskasser i min tid... :(

Protrim driver å bygger en nå da forresten...som skal tåle firehjuls spinn på asfalt! 50/50 fordeling ;) men den blir ikke billig...

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bare kanskje det hehe har rast endel fordelingskasser i min tid... :(

Protrim driver å bygger en nå da forresten...som skal tåle firehjuls spinn på asfalt! 50/50 fordeling ;) men den blir ikke billig...

 

har du noen av de raste liggende?

kunne tenkt meg en def fordelingskasse og forska litt på.

 

Vet Protrim sier de skal bygge en sligk fordelingskasse,

men stiller meg litt tvilende til den.

Ikke noe problem og få 50/50 fordeling,

men lurer litt på hvilken måte de har tenkt og gjøre det på.

 

Kan i mine øyne ikke bli bra uten og bygge om girkassa,

og måten fordelingskassa henter drift fra gearkassa.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen av de raste liggende?

kunne tenkt meg en def fordelingskasse og forska litt på.

 

Vet Protrim sier de skal bygge en sligk fordelingskasse,

men stiller meg litt tvilende til den.

Ikke noe problem og få 50/50 fordeling,

men lurer litt på hvilken måte de har tenkt og gjøre det på.

 

Kan i mine øyne ikke bli bra uten og bygge om girkassa,

og måten fordelingskassa henter drift fra gearkassa.

 

Vidar er en reodorfelgen fyr så jeg tipper det kommer noe spennende drivverk derifra etterhvert :) Og den konstante betong fordelingskassa kan faktisk bli en realitet.

 

Det er en del ting som "opelfolket" sier ikke er mulig å gjøre... det er utfordringen for Vidar sombrero

Fordelingskassene mine havnet som regel hos protrim ... med unntak av 1.. den overhalte dem så jeg fikk den tilbake :P

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan så være at han er Reodor felgen,

men jeg tror det ikke før jeg for se det.

 

50/50 er som sagt en ting,

det er ikke så vanskelig og lage.

 

er måten de gjør det på jeg vil vite,

og stiller meg tvilende til.

 

tror vel de neppe røper hvordan de gjør det men :(

nei utfordringen er jo å lage noe som holder 100%.

ellers kan man vel bare handle hurlimann :P

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår