Morten_turbo Skrevet Mai 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2005 hva er fordelingen på Vectra A Turbo 4X4? er det konstant firehjulstrekk med 50/50? Siter 1997 Audi A3 1,6 1986 Audi 200 Turbo Quattro-x- 1989 Ford sierra Dohc-x- 1988 Nissan Sunny 1,3-x- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Mai 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2005 hva er fordelingen på Vectra A Turbo 4X4? er det konstant firehjulstrekk med 50/50? Samme som på calibra 4x4. DVS: Det er OPP TIL 90nm som blir sloppet løs på bakhjulene. Lett regnestykke viser at dette er ca 35% som slipper til på bakhjulene om ikke hoderegningen min er helt gal, men om du trimmer bilen å får foreksempel 500nm, så vil det da kun være 18% som slipper til bakhjulene. Så på en original vectra turbo vil 90nm slippe til bak og resten gå forran. 4x4 aktiveres ved at sensorer føler når du begynner å miste grepet på forhjula og vil da slå nn drift bak for å øke stabiliteten. However... den er konstant opp til 30km/t men etter det slår den ut. Systemet er greit på den måten at du ikke har konstant 4x4 (drivstoffbesparende) Det er faktisk også ikke så ille vanskelig å sladde skikkelig med...det må bare læres inn ;) Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank_84 Skrevet Mai 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2005 Hmmm... Satt nu hær en dag å forska på dn F28 kassa i Calibra turbo,og i håndboka til den sto det at en lamell (lik di i diffbrems sperre i f.eks Omega 3000 og Manta GSi) i fordelingskassen som fordelte krafta fra 100% forhjulstrekk til 50/50 etter behov.. Siter -Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt -Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt) -Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket) -Opel Ascona B -76 (Solgt) -Opel Manta B GSi -86 (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 Hmmm... Satt nu hær en dag å forska på dn F28 kassa i Calibra turbo,og i håndboka til den sto det at en lamell (lik di i diffbrems sperre i f.eks Omega 3000 og Manta GSi) i fordelingskassen som fordelte krafta fra 100% forhjulstrekk til 50/50 etter behov.. Ta ett bilde av den siden i boka og legg ut.... da er det isåfall en jævli godt gjemt hemmelighet du holder i. fordelingskassa fordeler max 90nm bak. resten går forran. Samtidig er det ingen sperrer på akslingene. Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 Hmmm... Satt nu hær en dag å forska på dn F28 kassa i Calibra turbo,og i håndboka til den sto det at en lamell (lik di i diffbrems sperre i f.eks Omega 3000 og Manta GSi) i fordelingskassen som fordelte krafta fra 100% forhjulstrekk til 50/50 etter behov.. da tror jeg nok du har misforstått litt. stemmer at en turbo fordelingskasse ikke leverer mer enn 90nM bakover i orginal tilstand. og forhjula har alltid drift. lamellpakka som sitter i fordelingskassa opererer ikke etter samme prinsipp som diffbremsen på manta gsi eller omega 3000. på de to bilene er lamellene forspent hele tia, og slurer bare når hjulene triller i forskjellig hastighet. på fordelingskassa på vectra/calibra 4x4 er det flere lameller som ligger i et lukka hus flyt med en slags silikonvæske. når det blir differanse i hjulparene, stiver væska såpass at den låser nok til at ca. 90nm blir overført bakover. for og få overført mer enn 90nM, kan en endre trykket og tykkelsen på væska. (og kanskje bytte noen mekaniske deler så de også tåler påkjenninga) Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 da tror jeg nok du har misforstått litt. (og kanskje bytte noen mekaniske deler så de også tåler påkjenninga) ikke bare kanskje det hehe har rast endel fordelingskasser i min tid... :( Protrim driver å bygger en nå da forresten...som skal tåle firehjuls spinn på asfalt! 50/50 fordeling ;) men den blir ikke billig... Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 ikke bare kanskje det hehe har rast endel fordelingskasser i min tid... :(Protrim driver å bygger en nå da forresten...som skal tåle firehjuls spinn på asfalt! 50/50 fordeling ;) men den blir ikke billig... har du noen av de raste liggende? kunne tenkt meg en def fordelingskasse og forska litt på. Vet Protrim sier de skal bygge en sligk fordelingskasse, men stiller meg litt tvilende til den. Ikke noe problem og få 50/50 fordeling, men lurer litt på hvilken måte de har tenkt og gjøre det på. Kan i mine øyne ikke bli bra uten og bygge om girkassa, og måten fordelingskassa henter drift fra gearkassa. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 har du noen av de raste liggende?kunne tenkt meg en def fordelingskasse og forska litt på. Vet Protrim sier de skal bygge en sligk fordelingskasse, men stiller meg litt tvilende til den. Ikke noe problem og få 50/50 fordeling, men lurer litt på hvilken måte de har tenkt og gjøre det på. Kan i mine øyne ikke bli bra uten og bygge om girkassa, og måten fordelingskassa henter drift fra gearkassa. Vidar er en reodorfelgen fyr så jeg tipper det kommer noe spennende drivverk derifra etterhvert :) Og den konstante betong fordelingskassa kan faktisk bli en realitet. Det er en del ting som "opelfolket" sier ikke er mulig å gjøre... det er utfordringen for Vidar sombrero Fordelingskassene mine havnet som regel hos protrim ... med unntak av 1.. den overhalte dem så jeg fikk den tilbake :P Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 kan så være at han er Reodor felgen, men jeg tror det ikke før jeg for se det. 50/50 er som sagt en ting, det er ikke så vanskelig og lage. er måten de gjør det på jeg vil vite, og stiller meg tvilende til. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 kan så være at han er Reodor felgen,men jeg tror det ikke før jeg for se det. 50/50 er som sagt en ting, det er ikke så vanskelig og lage. er måten de gjør det på jeg vil vite, og stiller meg tvilende til. tror vel de neppe røper hvordan de gjør det men :( nei utfordringen er jo å lage noe som holder 100%. ellers kan man vel bare handle hurlimann :P Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.