Gå til innhold

Mye arbeide / dyrt og bytte topppakninger??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at jeg får vann i olja i dag :(

 

Jeg regner vel med at det er topp pakningene som har gått til H... :scared

 

er det vanskelig og bytte topppakkninger på en 87 chevrolet 350 SB?

og er det dyrt? (hvor dyrt?)

 

Og når jeg første må åpne motoren, er det noen andre grep jeg bør gjøre samtidig for at den skal gå rimeligere på mila? (bruker mellom 2 og 3 liter)

 

HEJLP!!!

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg får vann i olja i dag :(

 

Jeg regner vel med at det er topp pakningene som har gått til H... :scared

 

er det vanskelig og bytte topppakkninger på en 87 chevrolet 350 SB?

og er det dyrt? (hvor dyrt?)

 

Og når jeg første må åpne motoren, er det noen andre grep jeg bør gjøre samtidig for at den skal gå rimeligere på mila? (bruker mellom 2 og 3 liter)

 

HEJLP!!!

 

Eller at innsugsmanifoild pakningen er gått. Det går kjølekanaler der også.

 

Det er ikke vanskelig å bytte noen av delene, dersom du er litt nevenyttig greier du det greit selv, det eneste du trenger av spesialutstyr er en momentnøkkel. Et verksted vil vel regne rundt fire til seks timer på et topppakningsskift alt etter hvilken bil det er.

 

Hvilken bil har du?

Dersom det er en van (noe en skulle tro etter hjemmsia :-) )

så vil det nok ligge opp mot seks timer kanskje noe over.

 

Dersom motoren er original er det nok ikke mye inni motoren som er skyld i et høyt bensinforbruk. dette vil være avhengig av gassfot, utveksling, girkasse (th700?) samt aerodynamikk.

En van er like aerodynamisk som en låvevegg og har forbruk deretter, men du burde få den ned mot 1.5 liter på snill kjøring.

Vet at noen vaner har fått byttet ut Th700 mot en tretrins TH350 og dette vil forværre forbruket noe sykt. manglede lockup og bare tre tinn gjør at du nok må forvente et forbruk på rundt 2 liter.

eventuell trimming senker heller ikke forbruket...

 

Just my two pence.

 

Olds69

 

(edit skriveleif)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-6 timer var da veldig optimistisk for skifte av toppakning på en V8'er synes jeg...Ihvertfall hvis det er en nyere bil med A/C masse slanger osv.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-6 timer var da veldig optimistisk for skifte av toppakning på en V8'er synes jeg...Ihvertfall hvis det er en nyere bil med A/C masse slanger osv.

 

Tja...

Forutsetter at det er et verksted som driver med Amerikanske biler og er rutinert.

Snakka om en 87 mod motor så jeg antar at bilen er av tilsvarende årgang.

Har selv bytta topppakninger på en 86 monte carlo på 5 timer, trikset er å ikke røre vipparmer og slikt sånn at en slipper å justere de etterpå, sparer deg en del tid der.

Er det en enkel bil slik som en g eller b-body så tar det ikke mere en litt over fire timer. er ikke mye som må fjærnes der. Ac legges jo bare til side/binnes opp og utav veien. Snakker vi om en van så kan en legge til et par timer, men fortsatt ganske enkelt. det er jo tross alt ikke snakk om en Diesel, der er det seriøst trangt...

 

 

Olds69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

Synes også 4 timer var snaut.

Ta en titt på tennpluggene dine: er de fulle av sot, så ser du at bilen går for feit. Da kan du ta opp forgasseren (rense), eller sette i mindre dyser.

Du burde også sjekke etter slitasje av kammen (og løftere).

På en dodge 1985 van-motor jeg hadde, var den ene loben på kammen helt nedslitt, løfteren også. Så ille at den aktuelle ventilen åpnet kanskje en millimeter eller noe. På den måten må man gi mer gass for å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Bilen er en Chevy G20 fra 1981 og motoren er fra 1987 og er med TBI.

Jeg har tatt ut alle seter utenom sofaen halt bakerst så det skal være god plass og skru på :)

 

Jeg har heller ikke AC.

 

Jeg kan jo også legge til at lockupen ikke har fungert, men jeg tror den er i orden nå... (byttet bremsebryter)

Hvor mye kan det ha og si på bensinforbruket?

 

Ellers så har jeg en vag mistanke om at den har gått på syv noen ganger...

Det kan kanskje være slitte ventiler??

 

Og hvor mye koster det og overhale toppene??

Kan jeg gjøre det selv, eller er det noen som gjør det rimelig??

 

Mvh

 

Kjell

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Bilen er en Chevy G20 fra 1981 og motoren er fra 1987 og er med TBI.

Jeg har tatt ut alle seter utenom sofaen halt bakerst så det skal være god plass og skru på :)

 

Jeg har heller ikke AC.

 

Jeg kan jo også legge til at lockupen ikke har fungert, men jeg tror den er i orden nå... (byttet bremsebryter)

Hvor mye kan det ha og si på bensinforbruket?

 

Ellers så har jeg en vag mistanke om at den har gått på syv noen ganger...

Det kan kanskje være slitte ventiler??

 

Og hvor mye koster det og overhale toppene??

Kan jeg gjøre det selv, eller er det noen som gjør det rimelig??

 

Mvh

 

Kjell

 

Vill nok regne med at 2-2,5 liter på mila er helt normalt forbruk på en van, på motorvei i 100km/t sannsyneligvis enda mer. Bruker ca 1,5liter på mila med min malibu 1977 modell med 350, dette under forutsetning at jeg ikke kjører over 100km/t. I 130 er forbruket oppe i 2liter på mila, luftmotstand er noe drit.

 

Hvor mye det koster å overhale toppene kommer helt ann på hva som skal gjøres. Planing av toppene er litt over 2000kr. Er det noe mer enn det som må gjøres, ville jeg heller kjøpt et sett med brukte topper.

 

At motoren går på syv sylindre er sannysneligvis bare plugger eller pluggledninger. Ved feks en nedeslitt kam vill du merke det gjennom "rar" motoroppførsel. Feks at den ikke vill øke turtall uten på presse den hardt, spytting i forgasseren og at den generelt går veldig dårlig.

 

Bruker 3 timer på å bytte toppakninger på pontiacen, men har gjort det 5-6 ganger før. Men den motoren er også ribet for alt utenom servo, servo bremser, dynamo og slange ned til girkassen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår