Gå til innhold

Noen som har mulighet til å hjelpe med å bytte foringer kveld/helg?

Ranger emnet

JensL

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å bytte alle de gamle foringene med nye Energy Suspension poly-foringer.

Men det er ingen liten jobb, gitt.

Og jeg er ikke mekaniker, og mangler verktøy (spesielt den hydrauliske pressa).

Er det noen som kan hjelpe meg å få satt på dette på kveldstid eller i helgene?

Helst sånn nogenlunde i Oslo-området.

Det er ikke aktuelt å få gjort dette på et vanlig verksted, da det er tidkrevende, altså svinedyrt.

Bilen er en Honda Prelude 1997.

Noen som kan hjelpe, eller kjenner noen som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skal gjøre akkurat det samme som deg!

Venter på foringene fra usa, 120$ ellerno..

Er ingen liten jobb dette her nei og du trenger endel verktøy. Komme til under bilen for å få løs tingene er ikke lett.. pneumatisk muttertrekker kan være til stor hjelp. Kjenner jeg saken rett så sitter endel muttre j....

Anyway, du trenger ikke presse. ES foringene bruker hylsa til de gamle foringene, det du trenger å gjøre er å brenne ut de gamle med propanbrenner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meeeget kjekt med en bukk for å heise opp bilen.

Og jo, du trenger pressa.

Jeg har fått satt på 3 foringer i bakstillingen allerede, og har sett litt nærmere på de foran. Og her skal man trekke ut hylsa som er rundt foringene.

Det greier du ikke uten ei god presse, for de sitter steike godt fast.

KANSKJE man kan greie seg med ei god skruestikke, men da skal du ha mye tid, og enda mer tålmodighet.

For å trykke foringene inn, går det stort sett greit med ei vanlig skruestikke.

Merk at dette er på 5.generasjon Prelude, men tror ikke det er så annerledes på din 4.gen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meeeget kjekt med en bukk for å heise opp bilen.

Og jo, du trenger pressa.

Jeg har fått satt på 3 foringer i bakstillingen allerede, og har sett litt nærmere på de foran. Og her skal man trekke ut hylsa som er rundt foringene.

Det greier du ikke uten ei god presse, for de sitter steike godt fast.

KANSKJE man kan greie seg med ei god skruestikke, men da skal du ha mye tid, og enda mer tålmodighet.

For å trykke foringene inn, går det stort sett greit med ei vanlig skruestikke.

Merk at dette er på 5.generasjon Prelude, men tror ikke det er så annerledes på din 4.gen.

Er du sikker på at du trenger presse ?

Fra http://www.energysuspension.com/pages/comquest.html :

6) During control arm installation, how do I remove the rubber part, when reusing the outer metal shells?

Answer: The easiest way to do this is with a propane or butane torch. Leave the shell in the arm and heat-up the outside of the shell. Once the rubber bond starts to break, the rubber will boil. Be careful not to melt the shell by using even and sparing heat. Once the bond is broken, push the rubber out with a screw driver or other tool.

¨

Ok, dette gjelder muligens kun "controll arm"...:)

Viktig å legge merke til at foringen skal smøres også, så de ikke lager lyder:

What kind of grease should I use before product installation?

Answer: We recommend our Formula 5 Prelube. This is included in the kits that require lubrication and can also be purchased at your local Energy Suspension ® dealer.

Anbefaler ikke å bruke skrustikke. Blir bare å ødelegge dyrt materiell.

Jeg har bestilt foringene fra wiredspeedlab.com ; Komplett sett til bilen min til ca 120 $. Jackobs auto supply ville ha 1900 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du hammer, meisel og en måte å dele foringene i 2 på, så kan du ihvertfall ta dem ut, uten presse. inn kan du banke dem inn om du finner en hylse eller noe som passer til å banke dem inn med. evt en skrustikke kan også gå.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt sikker at det trengs presse.

Sjekket bruksanvisningene som fulgte med til foringene mine, og der står både gammel gummi og "shell" skal trekkes ut. Den gamle hylsa skal ikke brukes om igjen. Det står t.o.m. "Hydraulic press will be needed", eller no sånt.

Dette gjelder alle foringene jeg sjekket papirene på.

Som sagt, det kan jo være at det er forskjellig på min bil, men delenumrene er like på de fleste foringene til både 4. og 5.generasjons Prelude.

Smøring trengs definitivt, og det følger med en del guffe i settet.

Merk at det finnes både røde og svarte Energy Suspension foringer. Der de svarte inneholder grafitt for ekstra smøring.

Skruestikke gidder jeg ikke prøve engang.

Stadig ingen som har et lite verksted til utlån?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider