Gå til innhold

240 men hvilken V8'er??

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

Biler du bør plukke motor ifra er vel slutten av 80 tallets Chevy som for eksempel Camaro eller Corvette! Disse har like motorer og rundt på den tiden har dem ca 220 hk! Dette passer jo bra nedi Volvoen!

 

Den diesel motoren er nok også en smallblock da min motor er på 5700 i slagvolum og er også en liten motor!

 

Skal se om jeg kommer på det meste som er gjort med bilen min:

 

-Diesel fjører forran

-2x8" bremsekraft forsterkere

-Ventilerte bremse skiver rundt om

-Stabstag fra hjulhus tårn til torpedo veggen

-stabstag mellom hjulhus tårnene

-Resten av forstillingen er byttet ut

-Større radiator

-Dual friction clutch

-hooker competition headers

-JT-Superflow 3"

-4" mellomaksling

-1031 bakaksel

-Nytt bensin system hele veien

-Også lagt opp en ekstra for NOS! :)

-T5r 5 trinns manuell girkasse

-Bygd om speedo vaieren slik at det er volvo i en siden og chevy i andre så den passer på girkassa

 

Dette er det jeg kommer på nå i farta men har en komplett liste liggende i bilen. Så bare å spørre om noe dere syns er rart eller ikke for jeg vet det er masse jeg ikke har med her!

 

Pluss alt det andre jeg måtte gjøre på bilen for å få den klar!

Hvis jeg skal legge opp en komplett liste så blir den myyyye lengre og får heller ta det senere! Er trøtt nå!

tusen takk for infoen.. :respect :win

 

hvordan er det med mellomakslingen? tar man litt ifra begge bilene og får det sveis sammen?? :)

 

har chevy VAN lik motor??

en kompis til svogern min har flere motorer fra chevy van fikk jeg høre i hælga:D såe skal høre litt mere om de er i "go" stand...

 

hva er "vanlig" å gi for en v8'er innsprut? *skal IKKE ha forgasser, da jeg her dårlig minne om min til med B21A :scared *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mellom akslingen var allerede på plass da jehg kjøpte bilen! Men vil tro at du må sette dem sammen ja så den passer i begge ender!

 

Jeg vil tro at Chevy van kjører med forgasser motor! Hvis de er orginale så! Kommer ann på hvor gamle dem er!

 

Skal du ha en bra innsprut V8 bør du vel kanskje legge deg på 10-15 lapper!

Min kom på 25 men denne er ikke helt orginal da! ;)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kamerat har en 305tpi (eller var det en 350tpi? husker ikke) i rekorden sin.. han laga motorfester selv og fikk det gokjent.. boxa inn sådan..

så hjemmelaga motorfester får du godkjent.

 

ser ikke vitsen med tpi egentlig, lettere å slippe alle de jævla ledningene, og går bra likevel..billig er det uansett.. greit det bruker mer bensin, men er vel ikke for at man skal være økonomisk man har volvo uansett..iallefall ikke med åtter..

 

skal du ha noe som ikke bruker bensin, kjøp en fiesta sier nå jeg.. alacocaina

 

da jeg var på gang med 242'n min vurderte jeg åtter,men kjøpte turbo isteden for.. anger på en måte litt nå, siden det er forsent å gå over til åtter er det bare å drite i det.. men men...

en nabo som solgte en nyoverhala 427... den skulle jeg få får 22000kr, dum og blakk som jeg var måtte jeg si nei.. bremsa til 557hk notin

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det med bensinen! Du greier så klart å få en tpi til å bruke mye bensin også! Bare å kjøre med stil så ser du nåla forsvinner sør!

 

Den neste V8 jeg skal ha blir faktisk med gasser! Det blir så klart mye annet rart på den og men det er litt mer bak duken så jeg skal ikke fortelle mer nå! ;)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang v8, er det følgende som må til for godkjenning:

* diesel fjærer

* ventilerte skivebremser

* stag fra hjulhustårn til torpedovegg

 

lurer litt på om man må ha den store brakebooster også.

 

Jeg snakket med en amcar fyr, som påstod det er lett å koble TPI. Riktignok er alt lett, om du vet hvordan!

Men dog: han sa det var få ledninger å koble, da det meste var koblet "inni hjernen".

 

Ang maxis og bensinforbruk:

Her må det være noe gale! Han som bygger om motor for meg, bygget om broren sin 740 med samme motor.

 

broren hans har feil utveksling på bakaksel og bruker derfor mer bensin enn normalt (girer litt feil).

Han ligger under literen på milen og han vet visst ikke hva det betyr å kjøre økonomisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang v8, er det følgende som må til for godkjenning:

* diesel fjærer

* ventilerte skivebremser

* stag fra hjulhustårn til torpedovegg

 

lurer litt på om man må ha den store brakebooster også.

 

V8 godkjennes fra Volvo's side i 240/260 dersom YVI D1 er oppfylt, dvs maksimalt 200hk m/uventilerte skiver frem - 220hk m/ventilerte skiver. I tillegg må følgende krav oppfylles, YVI D3:

- Forfjærer av "dieseltype", det.nr 1229338, eller forstilling fra varevogn med med forfjærer det.nr 1229337

- Støttestag mellom torpedo og hjulhustårn

- Bremser bygges om med: bremsereg.ventiler, delenr 1228688 og bremsekraftforsterker (booster) 2x8, delenr 1229336

På eldre modeller må også hovedsylinder byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.

Belastningen på foraksel må ikke overskride 900kg.

 

Hvis disse krav oppfylles så skal bilen godkjennes.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en på forumet her som påstod at unikardang tar usle 1000kr for å tilpasse mellomaksel, med avbalansering!

 

da er det mao:

* motorfester

* girfester

* girstag

* eksos

 

som må tilpasses.

 

man kan kjøpe bok fra http://www.jagsthatrun.com ang ombygging. Tror de også selger deler man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang v8, er det følgende som må til for godkjenning:

* diesel fjærer

* ventilerte skivebremser

* stag fra hjulhustårn til torpedovegg

 

lurer litt på om man må ha den store brakebooster også.

 

Jeg snakket med en amcar fyr, som påstod det er lett å koble TPI. Riktignok er alt lett, om du vet hvordan!

Men dog: han sa det var få ledninger å koble, da det meste var koblet "inni hjernen".

 

Ang maxis og bensinforbruk:

Her må det være noe gale! Han som bygger om motor for meg, bygget om broren sin 740 med samme motor.

 

broren hans har feil utveksling på bakaksel og bruker derfor mer bensin enn normalt (girer litt feil).

Han ligger under literen på milen og han vet visst ikke hva det betyr å kjøre økonomisk!

 

har det jeg meste jeg trenger for å få et godkjent karrosseri...

men mangler det DaButcher sier..;) men det er vell ikke det værste..

 

 

Det var en på forumet her som påstod at unikardang tar usle 1000kr for å tilpasse mellomaksel, med avbalansering!

 

da er det mao:

* motorfester

* girfester

* girstag

* eksos

 

som må tilpasses.

 

man kan kjøpe bok fra http://www.jagsthatrun.com ang ombygging. Tror de også selger deler man trenger.

 

man bør vel ha en v8er som er under 220hk så man får den godkjent i bilen før man "henter de restrerende hestene ut ifra stallen":D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det jeg meste jeg trenger for å få et godkjent karrosseri...

men mangler det DaButcher sier..;) men det er vell ikke det værste..

 

 

 

 

man bør vel ha en v8er som er under 220hk så man får den godkjent i bilen før man "henter de restrerende hestene ut ifra stallen":D

 

om du har bremsepapirer på at den ikke overstiger 220hk og 280nm, så er det samme f*** hva motoren i utgangspunktet gav av effekt!

 

men dog: du må ikke overstige foraksel-total-last

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har bremsepapirer på at den ikke overstiger 220hk og 280nm, så er det samme f*** hva motoren i utgangspunktet gav av effekt!

 

men dog: du må ikke overstige foraksel-total-last

jeg ringte biltulsynet i dag og hadde en hyggelig prat i over en time for å høres demmers mening om å sette inn en v8er i en 240..

 

kan fortelle noe av det de sa...

 

-man måtte ha papirer på motoren man senket ned i volvoen *hvis den kom fra utlandet måtte man betale avgift*

 

-de måtte også ha godkjenning ifra volvo om at en slik motor kunne bli godkjent i bilen *måtte legge ved bremsepapirer*

 

-bytte til diesel eller varebil forstilling/fjærer (måtte være forsterka) *det ble sett positivt på hvis man monterte større stabstag + polyforinger*

 

-ha ventilerte skiver forran

 

-stag fra støtdemper til torpedevegg *måtte ikke ha mellom tårna, MEN det ville ikke skade å ha et slikt på godkjenningen.

 

- HA DET RYDDIG I MOTORROM OG BIL + BAGASJEROM *det sa han at, var det en seriøs bilkjenner som tok godkjenningen ble det sett meget positivt at man hadde det ryddig og alt var festet fast, at ikke slanger å ledningeer lå slengt*

 

-å lage egne fester skulle gå fint SÅ LENGE DET ER GJORT SJIKKELIG... de så på sveisinga om det ville sitte fast under den obligatoriske testkjøringa de gjør med bilen etter en slik ombygging..

 

-det spilte ingen rolle om det var man el aut-kasse men han anbefalte å bruke "org" kassa pga hvis man måtte tilpasse kransen osv kunne det hende at man ikke fikk det med clutch osv sjikkeli til.. *hva nå enn han mente med det*

 

-montere større felger/dekk så de tålte vekten/farta og hadde rett dim..

 

-å lage selv en mellomaksling skulle gå greit så lenge man hadde vært på et verksted å testet at den ikke hadde kast osv.. men han anbefalte at jeg fikk et sveiseverksted til å gjøre jobben..

 

-man kunne bruke org volvo bakakslingen men han anbefalte at man brukte 1031 aksling, hvis man skulle bruke feks bakaksling fra chevy ol måtte festene være tilnærmet lik org akslingen..*det var ikke lov å "bygge" om bærende konstruksjon...*

 

-speedometer MÅTTE fungere..

 

-materialet til motorfester/girfester måtte være massivt og kraftig..

 

-den totale vekten forran var ikke lov og overskride..

 

jeg spurte ang å trimme motoren etter at den er kommet i bilen og blitt godkjent... da sa han at det var ikke noe de snakket så høyt om.. men han hadde en 740 som han hadde montert en v8er i og fått det godkjent og trimmet den i etterkant.. å han bremset den etter trimminga til i overkant av 400 hk ut motoren... men han sa at det var noe som ble gjort men ikke noe man snakket åpenlyst om:D

 

+ kommer ikke på mere av det han sa akkurat nå "mr. Alsheimer" har sikkert tatt det..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man måtte ha papirer på motoren man senket ned i volvoen *hvis den kom fra utlandet måtte man betale avgift*

 

her tror jeg BT er på syre, don't kill me if I'm wrong.. han kameraten min som jeg nevnte i en tidligere post har godkjent v8 i sin rekord.. motoren er fra sverige, og han betalte ikke en dritt ekstra pga det.. døm vil jo seff vite hva slags motor du hiver i.. er liksom forskjell på 305tpi og 427 liksom..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med Volvo i Oslo en gang om dem var behjelpelige med bilen min med å gi meg papirer på at lik motor var godkjent av dem! Han ville ikke hjelpe meg i det hele tatt og eneste dem kunne forstå var at slikt ikke fantes i norge! Men hvis jeg satte i en Rover V8 så gikk det greit! Skikkelig rævhøl! Prøvde å fortelle at det fantes mange med Chevy motorer i men det nektet han på og mente var galt!

Bra figur! :|

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med Volvo i Oslo en gang om dem var behjelpelige med bilen min med å gi meg papirer på at lik motor var godkjent av dem! Han ville ikke hjelpe meg i det hele tatt og eneste dem kunne forstå var at slikt ikke fantes i norge! Men hvis jeg satte i en Rover V8 så gikk det greit! Skikkelig rævhøl! Prøvde å fortelle at det fantes mange med Chevy motorer i men det nektet han på og mente var galt!

Bra figur! :|

er så irriterende når noen er på den måten.... :evilspide

 

jeg har luftet ideen om V8 i volvon for gammlingen *pappa* og han sier: blir ikke det mye papirarbeid? jeg tror du har nok hester under panseret! osv...

såe... men skal nok få han med på det også, må jo ha litt finansell støtte... sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt mer lesestoff, selv om det er litt dårlig kvalitet:

 

240 V8 conversion del 1(5mb pdf)

240 V8 conversion del 2(6mb pdf)

 

Angående effekt på motor, er det enkleste få papirer fra amcar. De har papirer på alt som fins av amerikanske motorer. Men da må motor har under 220hk orginalt da :)

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår