Gå til innhold

Moment i motorer kontra hjula

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

Ser på Monster Garage nå på TVN og der sa de at motoren dems ga ca 409 Nm og med utvekslingene i gearkassa og akslene ble det over 22000 Nm på hjula. (Den orginale bilen gir ca 9000) Vil det si at med en annen utveksling, aksler og hjul gir den da mindre eller mer på hjula? Betyr det at Nm-målinger på vanlige gatemotorer har absolutt null å si? Det som er avgjørende er utvekslinga? For på den orginale motoren gir sikkert ca 300Nm og ca 9000Nm på hjula... Det vil si en differanse på 13000Nm med bare 100Nm mer på motor. Altså denne bilen fikk 13000 Nm extra via drivverket?????? Åssen funker dette på vanlige biler? F.eks. En volvo med x antall hester og Nm i motor får mer moment ved å bytte bakaksel? fra 1030 til 1031 f.eks?

 

Nå ble jeg forvirra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker på at man med enkel håndkraft kan feks. stramme en skrue med et moment på 600-700nm, så sier det seg selv at en hel bil på flere tonn umulig kan komme av flekken med så lite moment. Det sier bare litt om hvor lite kraft det egentlig kommer ut av en bilmotor.

 

For å nok kraft til at bilen skal flytte på seg, må kraften fra motoren gjennom en momentomformer. Dvs en girkasse. Den fungerer på nøyaktig samme måte som drevene på en vanlig sykkel. Sykler man på 1. gir så får man masse moment ut på bakhjulet, dvs. det blir litt å trå. Og omvendt når man ligger på 21. gir.

 

Turtallet på motoren har også mye å si på hvor mye moment man effektivt får ut på hjulene. Jo høyere turtall jo mere moment får man ut i praksis. Dobler man turtallet, så dobler man også momentet ut på hjulene. Det blir det samme som å "halvere" utvekslingen.

 

Så med andre ; Skal en bil gå bra trenger den (optimalt sett) kort giring, høyt turtall og så mye dreiemoment som mulig på høyt turtall.

 

Her har du en guide som forklarer alt i nærmere detalj:

http://www.seatcupra.net/guide_powertorque.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13000nm må ha vært i et lavt gir like etter girkasse eller no?

 

Da jeg bremsa bmw`n hos bjørnstad bil, så målte vi 608nm (etter tap i driverk) , noe som var et regnestykke ut ifra utveksling osv av det faktiske momentet i 4. gir som lå irundt 2000nm tror jeg det var..

 

Dynoen tålte opp til 4000nm konstant på nav..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår