Gå til innhold

Finns det erstatning for motorvolum?

Ranger emnet


boXer

Hva går du etter?  

77 stemmer

  1. 1. Hva går du etter?

    • Jeg går for volumet.
      15
    • Jeg går for overladning(teknologier)
      62


Anbefalte innlegg

Etter litt søking fant jeg ikke noen skikkelig tråd om dette evnet, selv om det har blitt diskutert lettere off topic i andre tråder.

Synes det var på sin plass å lage en tråd om dette :)

 

Jeg vil høre deres mening om dette. Med tanke på motorens evne til å forflytte en bil, på den måten du synes den skal gjøre det :)

Hva dere liker, foretrekker...

Hva dere mener er fordeler/bakdeler... Osv.

 

Ikke ment direkte som en diskusjon for å finne et fasit svar, men for å høre meningen til Bilforumet.net sitt folk :peace: ;)

 

Jeg er bare ute etter deres seriøse meninger og innspill, og avsporinger, unødvendige poster og kranglefanter vil jeg ha en 'null-toleranse-instilling' mot ;) :D

___________________________

 

Starter med meg selv...

 

Jeg mener selv at motorvolum er hovedingrediens for å utvikle motoreffekt, siden det er volum som skaper effekt til å begynne med, men siden det er andre ting inn i bildet (når det gjelder å forflytte bilen), så er jeg av typen som foretrekker motorer av lav vekt.

En sv grunnene til at jeg er wankel entusiast :), og turboholiker.

En annen ting jeg ser etter er potensialet til å trimme en motor på en fleksibel måte. Og ved reint motorvolum vs. overladning, så er jo overladning den desidert enkleste, veldig ofte billigste, og mest fleksible måten å skremme liv i en motor.

For å oppsummere, hvis jeg får valget mellom en 2liters motor med overladning eller en 4liter, så går jeg for den lille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by boXer

Jeg mener selv at motorvolum er hovedingrediens for å utvikle motoreffekt, siden det er volum som skaper effekt til å begynne med, men siden det er andre ting inn i bildet (når det gjelder å forflytte bilen), så er jeg av typen som foretrekker motorer av lav vekt.

En sv grunnene til at jeg er wankel entusiast :), og turboholiker.

En annen ting jeg ser etter er potensialet til å trimme en motor på en fleksibel måte. Og ved reint motorvolum vs. overladning, så er jo overladning den desidert enkleste, veldig ofte billigste, og mest fleksible måten å skremme liv i en motor.

For å oppsummere, hvis jeg får valget mellom en 2liters motor med overladning eller en 4liter, så går jeg for den lille :D

 

At motorvolum er det viktigste for å effektivt forflytte en bil, båt, eller annen gjenstand er det ingen tvil om.

At en solid, tungbygd motor som foreksempel en kraftig amerikansk V8 er meget holdbar er det heller ingen tvil om.

 

Selv går jeg for en tvangsmatet V8 når jeg skal trimme bilen min, det er av flere grunner..

Konvensjonell trimming er dyrt, jævlig dyrt faktisk..

Det andre er at en kompressormontering på motoren er relativt enkelt, og øker effekten med ca 200hk uten store inngrep i motor og drivverk.

 

Det perfekte er selvsagt en STOR V8, med MASSE effekt, og en kraftig kompressor, samt no lystgass, da har man en sak som leverer mer effekt enn det er mulig å utnytte i en normal personbil/sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for overlading i form av turbo.

Dette på grunn av at jeg liker lette motorer med mye litereffekt og artige kjøreegenskaper.

Eventuelt en skikkelig hissig turtallsmaskin med NA.

 

Som bil og datanerd er jeg også fascinert av motorstyring og teknikker rundt det.

:)

 

Skjønner ikke hvorfor man skal ha en stor og tung motor når man kan få tilsvarende effekt på moderne vis. Og bedre kjøreegenskaper på kjøpet.

 

Men det er noe spesielt med en feit V8 da, skal innrømme det.

Men det er ikke noe jeg ville hatt i min bil.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker mest volum. Liker best å ha mest mulig kraft på lavest mulig turtall. Synes det er ubehagelig med høyt turtall. Blir en lyd som jeg ikke er glad i... Liten motor med høyt turtall er greit når man skal kjøre bajas, men til vanlig foretrekker jeg å kunne følge trafikken fint uten å måtte være over 2000 rpm.

 

Det er også så deilig dyp lyd i motorer med mye volum. Finnes ikke noe bedre enn brumminga fra en skikkelig V8-er...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jeg velg ville jeg forsatt gått for respirator motor med relativt lavt volum. Men ikke under 2.0l . Driftsikkerhet ligger i volum det er vel alle enige i. Skal man trimme litt mer enn chip trim blir alt ganske dyrt synes nå jeg. Blir fort 30k får å skremme opp 100hk. Å så er det jo intet som slår lyden av en reelt luft lada 5'er...:cocain:

S2 coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo selv valgt en overladings motor da...

 

Men det er ingen tvil om at volum gir mere drift sikkerhet.

 

Så det er ikke noe galt i å bruke volum mener jeg...

 

Det finnes v8'ere som veier mindre enn en cosworth 4 syl 2 l

så det er mulig å kjøreegenskaper med det oxo

 

potensialet på en motor med mye volum.. feks 7-8 liter er jo mye større enn feks i en 3liters motor...

 

en otto motor er jo egentlig bare en "luftpumpe" og større volum gir bedre "luftpumpe"

-97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs

-94 Ford Escort Cosworth

 

Min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan jeg ikke stemme begge deler...;)

 

En av de sykeste ideene jeg har kommet på, er å putte en helaluminiums 350 med 2 "snegler" midtmontert i en gammal Escort eller en Mini....

 

Om jeg ville hatt suge eller overladet motor, kommer vel litt an på plassen man har og da.. Som magnus nevnte så kan vel f. eks en liten åtter ikke ligge så langt unna en cosworth, med turbo, IC, rør, o.s.v. En smallblock i stål veier jo mindre enn Porche sine turbomotorer...

 

Nei, jeg stemmer for alu V8 med turbo!

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best 1.6-2litere

gjerne med litt turtall 9-11k

og med stooooore gassere 48-50

Twincam og 16 ventiler selvfølgelig

kan ta til takke med orntli innsprut.

250 sånne hester er artige da :)

go lyd, bra effekt kurve(fin å kjøre gris med... slipper å vente på lading å greier :))

kort sagt en bra trimma bda :)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår