Gå til innhold

Finns det erstatning for motorvolum?

Ranger emnet

boXer

Hva går du etter?  

77 stemmer

1. 1. Hva går du etter?

• Jeg går for volumet.
      15
    • Jeg går for overladning(teknologier)
      62

Anbefalte innlegg

Hehe.. Er enig med de som sier at stort volum gir mere driftsikkerhet. Det er jo et FAKTIUM. Men liten motor med vifte stor motor uten vifte.. kommer jo helt an på hva du skal bruke bilen til.. er det bare råkjøring på e6 eller kjøring på små veier med sladd.. hehe Må si jeg er stor faen av alt V over 8 sylindere hehe.. så hadde jeg fått velge min "Ultimate Street MAchine" så hadde jeg valgt en Corevette C5 og klemt nedi en GM Preformance 502/502 5.0 L med 500 hk og 1120 nm 3.200 rpm. orginalt uten noe overladning. Og satt på en kompressor og presset ut 300 hk til. Da hadde jeg sittet med en monster 8er med kanskje rundt 800 hk og over 1500 nm ved 3200 rpm. BIlens vekt hadde kanskje blitt rundt 15-1700 kg, men hadde nok kvista mange hissige 2.0 l turboer fordi ! DEtte er min pers. mening,.

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et monster må ha mer... dytt fire turboer på en alu. ProMod 700kubikktommer blokk; 8:1i komp, 1,5kg ladetrøkk, og så spe på med litt gass for å slippe unna så mye lag som mulig...

da snakker vi nesten 12liter motor som snurrer 8000....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVe|n|On

Den motoren jeg tenkte på er på 6 L, mens du kom med en på 12L vis jeg ikke husker feil ? Men men... nå begynnre dette å gå litt utenfor topicen her.. hehe

Bigblock vs Bigblock..

Hvem er størst? :)

Forøvrig, hvis du snakker om 502, som i kubikktommer er det snakk om Ca 8,18 liter.

700 er ca 11,4 liter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som noen har missforstått litt...

12L V8 med turbo og moderne teknologier og lettvektmaterialer med 800-1500hk... Greit, har du råd til en sånn motor? Neppe.

Med tanke på økonomi...

Hva går du etter?! ;)

Ta feks. hr. Ascona med Corvette'n her... Han gikk vel etter motorvolum, men når han jager på mer power så går han for overladning ovenfor en større motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Virker som noen har missforstått litt...

12L V8 med turbo og moderne teknologier og lettvektmaterialer med 800-1500hk... Greit, har du råd til en sånn motor? Neppe.

Med tanke på økonomi...

Hva går du etter?! ;)

Ta feks. hr. Ascona med Corvette'n her... Han gikk vel etter motorvolum, men når han jager på mer power så går han for overladning ovenfor en større motor?

Da kan han bygge på den motoren han har fra før, i stedet for å kjøpe en HELT ny en.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Ja, som jeg sa går han ikke for større motor.

Trenger foresten ikke ny motor for å øke motorvolum.

Større motor sier du.

Det trenger ikke bare være motorvolum. Kan være flere ventiler, flere sylindrer / stempler osv... :) Sånn jeg tenkte hvertfall.

Selv mener jeg at jo større motor du har jo mere veier den jo, og jo mere vekt jo mindre kjøreegenskaper.. Det spørs jo selvsagt på bilen, men å trø en v8'er i en liten Honda Civic er jo ikke så gunstig om du planlegger å svinge med bilen.

Så i små biler er det vel best med liten motor med overladning. Rekke-4'er, Rekke-5'er og noen ganger V6'er / rekke-6'er

Og i større biler, større motor som 6 sylindret og oppover.

Når du ikke får i en større motor må du jo ta til trimming. Da blir gjerne overladning det billigste når man tenker pris i forhold til effekt.

Liten motor med overladning er vel det jeg ville ha hatt.. Ikke det at jeg kan si meg så erfaren på det, men til akkurat den bilen jeg har nå så er det bedre med en 1,8 med turbo enn en 2,8 uten.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider