Gå til innhold

Reg.reim Audi 80

Ranger emnet


Edonis

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt min første bil, en 1987 Audi 80 1,8E med 210000km på telleren. Det jeg lurte på er hvor ofte må registerreimen skiftes? Selger sa at den trolig ble skiftet rundt 150-160 000, men visste ikke nøyaktig ettersom han selv kun hadde hatt bilen i 6 måneder.

 

Har hørt noen om at det ikke er alle biler det er like farlig om register reimen ryker, hva vil følgene være på min Audi? Hele motoren går i tusen knas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim intervallet på de er 120 000 km, er ikke sikker på om de slår sammen om den ryker, men er vel ikke verdt risken.... den er jo enkel å skifte på de bilene uansett

 

 

Kan det virkelig være hele 120 000km? I følge Haynes-boken står det "Every 40 000 miles (60 000km): Renew timing belt"

 

(Timing belt er vel registerreim?) Hvor mye koster registerreimer uansett? Har enda ikke sett under panseret på bilen, jeg er helt noob på slikt *flau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 120 000 på de aller fleste VW Audi motorene ja...

 

Da kan jeg kanskje ta sjansen på å kjøre en liten stund før jeg bytter de, da? I og med at km-standen er på 210 000? Var på Eu-kontroll bare en uke siden eller noe, hvis reimen var veldig slitt hadde den kanskje fått anmerkning på det? Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift reima. Koster under 500 for ny reim og nytt strammehjul på Meca!

 

Skiftintervallen er 120000 km, men i nordisk klima og mye småkjøring, kan dette tallet i verste fall deles på 2. Skifter selv på rundt 75000 km, og umiddetbart på nyinnkjøpt bil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift reima. Koster under 500 for ny reim og nytt strammehjul på Meca!

 

Skiftintervallen er 120000 km, men i nordisk klima og mye småkjøring, kan dette tallet i verste fall deles på 2. Skifter selv på rundt 75000 km, og umiddetbart på nyinnkjøpt bil.

 

500? Hvorfor hører jeg tall på alt mellom 3000 og 5000, da? Koster det kun 500 så kan jeg jo gjerne punge ut, men er det lett å gjøre selv? Får evnt. fattern å gjøre det men han er jo ingen faglært mekaniker selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500? Hvorfor hører jeg tall på alt mellom 3000 og 5000, da? Koster det kun 500 så kan jeg jo gjerne punge ut, men er det lett å gjøre selv? Får evnt. fattern å gjøre det men han er jo ingen faglært mekaniker selv..

 

Er ikke mer enn noen måneder siden jeg sist kjøpte et reg.reim-kit på Meca, og ja, det kostet under 500 kr.

Skifte dette gjør du selv på en time, få med deg en mekanikerkompis om du ikke har gjort dette før.

 

Et verksted tar gjerne 3-5000 for jobben, men det er i såfall sykt dyrt, da dette er en rask affære på en rekkefirer, spesielt i bilen du har.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott! :) Fant nå ut at registerreimen var skiftet den 26/9/2000. Fant også ut i serviceheftet at den var på service en måned tidligere, da ved 165 000km. Så da har jeg vel funnet ut at den ble skiftet ved 165 000km. Bilen skal ikke kjøres før 1. juli så jeg har litt tid til å stelle den i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott! :) Fant nå ut at registerreimen var skiftet den 26/9/2000. Fant også ut i serviceheftet at den var på service en måned tidligere, da ved 165 000km. Så da har jeg vel funnet ut at den ble skiftet ved 165 000km. Bilen skal ikke kjøres før 1. juli så jeg har litt tid til å stelle den i stand.

 

Registerreima skal skiftes når den er 5 år gammel, uansett om bilen er lite kjørt!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Audi 80s 92 mod. Reg.reim intervallen er 60.000 km. min røk etter 68.000. (Men dette var tydeligvis en "billig" reim) Holder på å skifte nå.. Noen som vet om tenningshjulet har 360' pr. tenningssekvens, eller om det må gå to runder???

 

For hver 2. omdr. på veiva, skal kamdrevet og fordelerdrevet ha rotert 1 omdr. Altså, veiva må gå rundt to ganger for at kammen og fordeleren skal gå rundt en gang.

 

- Svinghjul i ø.d.

- Merket bak på kamdrevet (mot kupeen) skal ligge jevnt med øvre kant på metalldekselet på høyre side i fremkant av motoren (sett forfra).

- Fordelerdrevet skal dreies til rotoren peker mot merket i fordelerhuset (syl. 1).

 

Reg.reima kan da settes på og motor startes. Tenningen må etterpå kontrolleres / justeres.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreima skal skiftes når den er 5 år gammel, uansett om bilen er lite kjørt!

 

Riktig. Da jeg gjorde det på 90`n min kosta det 4500 på verkstedet ferdig montert.

2002 Vw Passat 1.9 TDi Highline

1989 Audi 90 2.2 20V Turbo Quattro

1967 Vw Boble 1303 S

(x)1997 Vw Passat 1.8 Turbo

(x)1990 Audi 90 2.3 ABT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår