Gå til innhold

Reg.reim Audi 80

Ranger emnet


Edonis

Anbefalte innlegg

Riktig. Da jeg gjorde det på 90`n min kosta det 4500 på verkstedet ferdig montert.

 

90'en din har rekkefemmer, noe som gjør jobben noe større, da det på de fleste rekkefemmere er så trangt framfor reima at enkelte deler må demonteres for å komme til, eller jobben rett og slett tar lengre tid pga. dårlig tilkomst. På min A100 måtte jeg av med HELE fronten for å skifte reima....

Vil tro det er en del billigere på biler med rekkefirer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis registerreimen ryker på Audien min? Har hørt at på enkelte biler så skjer det ikke stort annet enn at motoren stopper, mens på andre fører det til at hele motoren blir ødelagt. Har hørt noe om at det har noe med om det er klaring mellom ventilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis registerreimen ryker på Audien min? Har hørt at på enkelte biler så skjer det ikke stort annet enn at motoren stopper, mens på andre fører det til at hele motoren blir ødelagt. Har hørt noe om at det har noe med om det er klaring mellom ventilene?

 

Riktig, det som kan skje på enkelte motorer er at ventilene blir stående i ro, gjerne fullt åpne, og når stempelet kommer opp slår dette sammen med ventilen(e). --> Motorhavari.

På mange 1,8 går det bra om reima ryker, på diesel går det aldri bra...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste som tåler havari er ford motorene jeg har vært borti. 2 literne i sierra har hatt mange av de som har havarert. bare å nullstille registeret å på med reima for så å kjøre ut. muligens 1.6 literen til vw/audi funker. ellers garantert at ventiler blir bøyd, iallefall om du har skikkelig belastning på motoren når uhellet er ute.

greit nok å si til folk, reg.reim skifter du fort selv. værre når folk ikke har gjort det før uansett.

men som sagt 4`erne til audi er ikke spesielt vanskelig affære. nullpunktene har du i fordeleren(om ikke denne er snudd på), bak på svinghjulet og kamhjulet. går trutt jevnt over alle 4 motorene. evnt. finner du nullpunktet til svinghjulet så bare marker med korrekturlakk på kamhjulet og hjulet som styrer fordeleren.

Eneste som kan få litt vanskeligheter med er om de 4 umbrako skruene som sitter på reimskiva til veiva blir trollete. Kan fort ødelegge de om sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligens 1.6 literen til vw/audi funker. ellers garantert at ventiler blir bøyd, iallefall om du har skikkelig belastning på motoren når uhellet er ute.

 

Mange 1,6 og 1,8 VW/Audi-motorer overlever et reimhavari, uansett belastning på motoren når reima ryker. Har skiftet registerreim på mange VW og Audimotorer, og ingen av disse vil havarere om reima ryker. Dette fordi ventilene aldri vil være så langt nede at de når ned til stempelet såfremt du ikke har ventilflyt, men det er jo umulig når reima er vekk!!!

 

Når reima skiftes, sett veiva i ø.d. Om kamdrevet kan roteres 2 omdr, da går det høyst sannsynlig bra med motoren om reima skulle ryke under drift.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

stramme hjulet mitt tok kvelden på lille jul aften

sinnsykt festlig, hadde ikke bil på 1,5 mnd...

samtlige ventiler hadde slått nedi stemplene, topp pakningen måtte byttes, 2 ventiler var helt kadaver og toppen måtte inn til planing

glad jeg har en kammerat som er gratis mekaniker for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår