Gå til innhold

Hvordan virker diff. sperre?

Ranger emnet


brendis

Anbefalte innlegg

Drev og diskuterte med en kompis om hvordan diff. sperre virker. Vi ble ganske enige om at det må jo være veldig rart og svinge med en bil som har 100% diffrensialsperre. Bilen må jo slå seg løs i hver en eneste sving, og ikke minst, kan ikke hele systemet bli ødelagt hvis man svinger hardt i stor fart, dette må jo gjelde da spesielt gamle biler, siden det er mest de som har sperre.

 

Og en annen ting med det samme, på en BMW 325 - 1987 mod. hvor sterk er sperren? Ca. 25% på bakhjulene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sveisa diff vil den "hakke" når man svinger mye ja, men en orginal diff-brems på biler sperrer ikke hjula nok til det...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev og diskuterte med en kompis om hvordan diff. sperre virker. Vi ble ganske enige om at det må jo være veldig rart og svinge med en bil som har 100% diffrensialsperre. Bilen må jo slå seg løs i hver en eneste sving, og ikke minst, kan ikke hele systemet bli ødelagt hvis man svinger hardt i stor fart, dette må jo gjelde da spesielt gamle biler, siden det er mest de som har sperre.

 

Og en annen ting med det samme, på en BMW 325 - 1987 mod. hvor sterk er sperren? Ca. 25% på bakhjulene??

 

 

 

Har blitt fortalt at om man har 25% diffbrems vil 25% av totalt overført kraft fra motor bli tildelt det hjulet som ikke spinner.

93 325i Coupe

(x)86 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes jo et hav a forskjellige typer diffbremser og sperrer da.

 

sperrer er mest vanlig på offroadere, traktorer, anleggsmaskiner, lastebiler og faktisk på tidlige audi quattro'r.

finnes både selvaktiverende, trykkluft aktiverte, hydraulisk aktivete, osv.

 

mest vanlige diffbremsen er vel lamell typen, som virker på samme måte som en clutch.

bare at den er forspent hele tiden, og slurer når hjulene ikke snurrer like fort.

økes forspenninga, øker sperreprosenten.

er mest viktig på motorsterke biler, heftig differanse på hjulparene vil jo også slite på lamellene.

 

så har en diffbremser av viskosetypen, som sitter på bla cosworth, som er basert på "viskoseolje" som stivner.

 

og torsen diffbrems som er helt mekanisk og basert på en masse tannhjul som overfører kraft til det hjulet som har mest motstand, altså det med mest grep.

sitter i midten på quattro, i hekken på celica gt4 og i fronten på focus RS bla.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår