Gå til innhold

Støy i anlegget på min MR2

Ranger emnet

Tom-R

Anbefalte innlegg

Har installert anlegg i min MR2 (MK2), men får en sånn "pipelyd" som blir sterkere ved høyere turtall. Er vel støy slik som jeg har forstått d. Har koblet kabelen som går fra cd spiller til forsterker på den ene enden av bilen og resten av kablene på andre siden. Lurer på hva som forårsaker denne støyen og hvordan man kan bli kvitt den. Hvor man bør legge kablene etc.?

Toyota MR2 (MK2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet på bilen min. Det var ikke alltid det var der, men ofte. Har du isolerte signalkalbler? Det vil muligens hjelpe. Bortsett fra det, kan det kanskje lønne seg å isolere strømkabelen som ligger i motorrommet. Jeg prøvde aldri dette, men fikk noen tips om å gjøre det.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har installert anlegg i min MR2 (MK2), men får en sånn "pipelyd" som blir sterkere ved høyere turtall. Er vel støy slik som jeg har forstått d. Har koblet kabelen som går fra cd spiller til forsterker på den ene enden av bilen og resten av kablene på andre siden. Lurer på hva som forårsaker denne støyen og hvordan man kan bli kvitt den. Hvor man bør legge kablene etc.?

Strøm og jord må IKKE krysse phonokablene dine noe sted.

Legg strømkablene på samme side av bilen som batteriet, og phono kablene på motsatt side av bilen.

Se til at de ikke krysser hverandre eller ligger oppå/inntill hverandre noe sted.

Det kan også være kvaliteten på dine phono kabler.

Det er ikke sikkert at de er skjermet, og da hjelper det ikke å legge dem et annet sted en forsterkerstrømmen, da den vil plukke opp støy fra andre strømførende ledninger...

En annen ting er:

*Strøm legges alene.

*Phono kabler, høytaller ledninger etc legges sammen, et annet sted i bil kupe'n en strøm ledninger og jordingskabel.

Det er noen generelle tips, men for nærmere hjelp kan det være greit å vite:

*Modell på spiller.

*Tykkelse på kabler

*Merke av phono kabler.

*Modell på forsterker.

Lykke til! :)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ro ne drekkinga tom;)

Vart "litt" beruset igår. hehe

Kanskje litt offtopic men...

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Gleden var visst kortvarig.

Prøvde å kjøre litt og lyden var der fortsatt. Noen som har hatt problemet eller vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt d???

Hvis signalkablene er gode og lagt riktig,det ikke er noe potensialforskjlle på jordingen så bør du kjøpe deg kondensatorer for å filtrere bort støy. Du kan eventuelt sjekke at ingen høytaler elementer ligger til jord (enkelte biler har stålplater i dashbordet som kan ligge inntil elementer på en eller annen måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider