Gå til innhold

Mulig å bruke bilforsterker hjemme??

Ranger emnet


Tommeliten

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bruke en forsterker til bil inne i et vanlig hus?? Mener jeg så en nettside en gang der det var en som hadde det.... Finnes det noen omformer som kan brukes til å gjøre slikt??

 

Noen som vet om noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommeliten

Er det mulig å bruke en forsterker til bil inne i et vanlig hus?? Mener jeg så en nettside en gang der det var en som hadde det.... Finnes det noen omformer som kan brukes til å gjøre slikt??

 

Noen som vet om noe om det?

Bare å finne seg stor nok omformer ..

Like greit å la være ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte bare det kunne være greit å bruke en som ikke er i bruk hjemme.... men det vil nok ikke lønne seg å kjøpe en stor nok omformer, tror jeg ihvertfall.

 

Lurte egentlig litt av nusgjerrighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo omformeren i en hjemmeforsterker som utgjør den store forskjellen.... og det koster flesk....

 

blir litt dumt da når batteriene går tomme og du må lade de i to døgn før du kan spille brittnei igjen.....

 

Men hjemmehøytalere i 8ohm spiller som F... me 4ohm bilforsterker.. vet ikke hvorfor, men noen som har peil på strøm kan kasnskje gi et vettu svar???

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2FAST4U

Mindre motstand i effekt transistorene i forsterkeren.... Enkelt og greit...

Kalles for høyttalerens impedans...

 

jajajajaja, skjønner jo at det er det, bare lurer på hvorfor det spiller så mye høyere?? må jo gå på bekostning av ettellerannet, regner med at det er forsterkeren som sliter etterhvert.

hadde to Dali 606 hjemmehøytalere i baggasjen engang med 3x6,5" + 1"diskant i hver og bare en 4x"100"W (1498kroners!:D) forsterker og det spilte såpass at synet mitt svikta.... :dude:

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2FAST4U

Mindre motstand i effekt transistorene i forsterkeren.... Enkelt og greit...

Kalles for høyttalerens impedans...

 

må ikke begynne å blande inn eff.transistorenes motstand... den kalles Rds (for felteffekt transistorer ihvertfall),og ligger vel (såvidt jeg husker) i området 0.1-0.5 ohm...

 

 

btw,så er det ganske mye som skiller strømforsyninga på en bilstereo-amp. og en hjemme-amp... i en hjemme-amp. er det jo "bare" en trafo pluss glatte-kondiser (vanligvis).. i en bilstereo-forsterker er det switch-mode strømforsyning... skal ikke gå nærmere i detalj på forskjeller,men..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Men hjemmehøytalere i 8ohm spiller som F... me 4ohm bilforsterker.. vet ikke hvorfor, men noen som har peil på strøm kan kasnskje gi et vettu svar???

 

Kassene til hjemmehøytalerene er nok det som utgjør saken.

 

Bruker du en 2x100watt i 4ohm's forsterker på 2 8ohm's høytalere, vil du faktisk "bare" hente ut 2x50watt. Men det spiller fælt liten rolle. Fordi du må doble effekten for å få hørbar forskjell i lydtrykk. Dvs ca 3dB økning.

 

Eks: En høytaler gir f.eks 90dB ved 1watt, målt 1m fra høytaleren.

Ved 2watt gir den 93dB

4watt gir 96dB

8w gir 99dB osv...

 

Etter hvert begynner det å bli DYRT å få mer trykk... Må jo gå fra 500watt til 1000watt for å få noen økning.

 

Blir en sannhet med visse modifikasjoner dette her, men dere skjønner bildet. Liten vits i å starte noen kverulering på detaljer her.

Dette forklarer også hvorfor noen som bare har en 100watts forsterker, spiller fletta av den 400watteren til naboen. Det er ikke bestandig det er watt'en det kommer an på. Mye ligger i hvordan elementer du har, og hvordan kasser de står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Kassene til hjemmehøytalerene er nok det som utgjør saken.

 

Bruker du en 2x100watt i 4ohm's forsterker på 2 8ohm's høytalere, vil du faktisk "bare" hente ut 2x50watt. Men det spiller fælt liten rolle. Fordi du må doble effekten for å få hørbar forskjell i lydtrykk. Dvs ca 3dB økning.

 

Eks: En høytaler gir f.eks 90dB ved 1watt, målt 1m fra høytaleren.

Ved 2watt gir den 93dB

4watt gir 96dB

8w gir 99dB osv...

 

Etter hvert begynner det å bli DYRT å få mer trykk... Må jo gå fra 500watt til 1000watt for å få noen økning.

 

Blir en sannhet med visse modifikasjoner dette her, men dere skjønner bildet. Liten vits i å starte noen kverulering på detaljer her.

Dette forklarer også hvorfor noen som bare har en 100watts forsterker, spiller fletta av den 400watteren til naboen. Det er ikke bestandig det er watt'en det kommer an på. Mye ligger i hvordan elementer du har, og hvordan kasser de står i.

 

1. Det er ingenting som heter "4ohm's forsterker" , det er i så tilfellet en måling ved en last på 4ohm, men stort sett oppgis effekt for 8ohm 20-20KHz på hjemmeutstyr. I en ideel verden skal effekten(W) dobles hver gang belastningen (ohm) halveres, dvs. en 2x100W (8 Ohm) forsterker skal levere 2x200W ved 4ohm. Dette er sjeldent tilfellet med mindre man sitter med type El.Comp., Mark Levinson el. lign.

 

2. 4 ohm blir brukt i bil får å få mest mulig ut fra små headunits med lavt spenningssving (+-12V), og husk skal du bruke en bilforsterker hjemme blir den teoretiske effekten halvert.

 

BTW: Dette er ren teori, impedans kurven til en høyttaler er kompleks (bokstavelig og matematisk talt) og den kan svinge mellom 2 og 100 ohm avhengig av hvilken frekvens.

 

Eks.: En høyttaler med bassrefleks port vil ha en stigende impedans opp mot resonansfrekvensen til porten, over vil impedansen falle, siden lydtrykket øker naturlig rundt resonansfrekvensen gjør det ingenting at forsterkeren ikke kan levere mye effekt i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

 

1. Det er ingenting som heter "4ohm's forsterker" , det er i så tilfellet en måling ved en last på 4ohm, men stort sett oppgis effekt for 8ohm 20-20KHz på hjemmeutstyr. I en ideel verden skal effekten(W) dobles hver gang belastningen (ohm) halveres, dvs. en 2x100W (8 Ohm) forsterker skal levere 2x200W ved 4ohm. Dette er sjeldent tilfellet med mindre man sitter med type El.Comp., Mark Levinson el. lign.

 

2. 4 ohm blir brukt i bil får å få mest mulig ut fra små headunits med lavt spenningssving (+-12V), og husk skal du bruke en bilforsterker hjemme blir den teoretiske effekten halvert.

 

BTW: Dette er ren teori, impedans kurven til en høyttaler er kompleks (bokstavelig og matematisk talt) og den kan svinge mellom 2 og 100 ohm avhengig av hvilken frekvens.

 

Eks.: En høyttaler med bassrefleks port vil ha en stigende impedans opp mot resonansfrekvensen til porten, over vil impedansen falle, siden lydtrykket øker naturlig rundt resonansfrekvensen gjør det ingenting at forsterkeren ikke kan levere mye effekt i dette området.

 

enig i det meste her,unntatt at det er mulig "in real life" å doble effekten ved å halvere last-impedansen. dette er KUN mulig hvis alle komponentene dine er ideelle (og det er de sjelden).. grunnen til at du aldri klarer å doble,er at når du halverer impedansen,dobler du strømmen. Mer strøm = mer varme. Mer varme = mer tap. Mer tap = mindre effektivitet. Mindre effektivitet = mindre uteffekt (for en gitt inneffekt)...

 

er også verdt å nevne at en vanlig kassehøyttaler er rundt 1-5 % effektiv... ;) altså,mater du 100 Watt inn på den,får du 1-5 akustiske watt ut... fantastisk elendig,egentlig :rolleyes:

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Kassene til hjemmehøytalerene er nok det som utgjør saken.

 

Bruker du en 2x100watt i 4ohm's forsterker på 2 8ohm's høytalere, vil du faktisk "bare" hente ut 2x50watt. Men det spiller fælt liten rolle. Fordi du må doble effekten for å få hørbar forskjell i lydtrykk. Dvs ca 3dB økning.

 

Eks: En høytaler gir f.eks 90dB ved 1watt, målt 1m fra høytaleren.

Ved 2watt gir den 93dB

4watt gir 96dB

8w gir 99dB osv...

 

Etter hvert begynner det å bli DYRT å få mer trykk... Må jo gå fra 500watt til 1000watt for å få noen økning.

 

Blir en sannhet med visse modifikasjoner dette her, men dere skjønner bildet. Liten vits i å starte noen kverulering på detaljer her.

Dette forklarer også hvorfor noen som bare har en 100watts forsterker, spiller fletta av den 400watteren til naboen. Det er ikke bestandig det er watt'en det kommer an på. Mye ligger i hvordan elementer du har, og hvordan kasser de står i.

 

Det blir jo finere lyd selv om du ikke dobler effekten.

F.eks. så klarer en si en h/k forsterker på 100w å kontrolere elementene bedre enn en på 75w

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår