Gå til innhold

Mulig å bruke bilforsterker hjemme??

Ranger emnet


Tommeliten

Anbefalte innlegg

Mange som ikke klarte å la være nei...

 

Som jeg skrev i innlegget: "Blir en sannhet med visse modifikasjoner dette her, men dere skjønner bildet. Liten vits i å starte noen kverulering på detaljer her."

 

Poenget var å ikke gå for dypt i materien her... Kom bare med en tommelfingerregel, for å illustrere. Tross alt ikke alle som har utdanning innen elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

 

1. Det er ingenting som heter "4ohm's forsterker" , det er i så tilfellet en måling ved en last på 4ohm, men stort sett oppgis effekt for 8ohm 20-20KHz på hjemmeutstyr. I en ideel verden skal effekten(W) dobles hver gang belastningen (ohm) halveres, dvs. en 2x100W (8 Ohm) forsterker skal levere 2x200W ved 4ohm. Dette er sjeldent tilfellet med mindre man sitter med type El.Comp., Mark Levinson el. lign.

 

2. 4 ohm blir brukt i bil får å få mest mulig ut fra små headunits med lavt spenningssving (+-12V), og husk skal du bruke en bilforsterker hjemme blir den teoretiske effekten halvert.

 

BTW: Dette er ren teori, impedans kurven til en høyttaler er kompleks (bokstavelig og matematisk talt) og den kan svinge mellom 2 og 100 ohm avhengig av hvilken frekvens.

 

Eks.: En høyttaler med bassrefleks port vil ha en stigende impedans opp mot resonansfrekvensen til porten, over vil impedansen falle, siden lydtrykket øker naturlig rundt resonansfrekvensen gjør det ingenting at forsterkeren ikke kan levere mye effekt i dette området.

 

Dette er det korrekte svaret etter min mening... Jeg skrev tidligere noe om dette lengre opp i diskusjonen, men dette var altså feil.. Kan ikke alt om dette emnet ennå, men kommer sikkert til og kunne det i nærmeste framtid.. (går på vk1 elektronikk på videregående skole...) Må ha vært jævlig trøtt da jeg skrev noen poster her forrige gang, for når jeg ser på de nå, så henger de ikke akkurat på greip!! Kan ikke så mye om hifi, og utdanningen er mest retta mot data, tele.komm og digital el.nikk....

(ble noe jævlig off topic dette men men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2FAST4U

 

Dette er det korrekte svaret etter min mening... Jeg skrev tidligere noe om dette lengre opp i diskusjonen, men dette var altså feil.. Kan ikke alt om dette emnet ennå, men kommer sikkert til og kunne det i nærmeste framtid.. (går på vk1 elektronikk på videregående skole...) Må ha vært jævlig trøtt da jeg skrev noen poster her forrige gang, for når jeg ser på de nå, så henger de ikke akkurat på greip!! Kan ikke så mye om hifi, og utdanningen er mest retta mot data, tele.komm og digital el.nikk....

(ble noe jævlig off topic dette men men...)

 

--> Heldig er du som får et fokus mot data og tele komm. jeg måtte til tider slite med å lære tildels avlegs analog teknikk, og digitale styringssystemer ble hele tiden oversett med "black-box" tankegangen da jeg gikk gjennom GK, VKI og VKII. Men vi fikk jo skru på 6502 baserte kontrollere, det var morro det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orb.net: hva mener du med at "den teoretiske effekten blir halvert" hvis du bruker en bilstereo amp. hjemme?

 

kan ikke forstå at det skal ha noe med saken å gjøre _hvor_ forsterkeren befinner seg (bil eller hjemme),dersom amp'en får samme spenning....?

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

Orb.net: hva mener du med at "den teoretiske effekten blir halvert" hvis du bruker en bilstereo amp. hjemme?

 

kan ikke forstå at det skal ha noe med saken å gjøre _hvor_ forsterkeren befinner seg (bil eller hjemme),dersom amp'en får samme spenning....?

 

Effekten på en bilforsterker oppgis mot 4ohm last mens en hjemmeforsterker oppgis med 8ohm, dvs. teoretisk er en 50W hjemmeforsterker like kraftig som en 100W bilforsterker.

 

Jeg forventer altså at lasten hjemme er "rundt" 8Ohm istedet for 4Ohm i bilen.

 

Men for å levere kraften må strømfosyningen leve opp til forventningene her stiller nok bilforsterkeren gode kort når den brukes i bilen, hjemme må du ha en kraftig konverter eller et saftig bilbatteri. Hjemmeforsterkeren (50W) vil ventelig ha liten trafo og lite ladekapasitet i lyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

 

Effekten på en bilforsterker oppgis mot 4ohm last mens en hjemmeforsterker oppgis med 8ohm, dvs. teoretisk er en 50W hjemmeforsterker like kraftig som en 100W bilforsterker.

 

de aller fleste (seriøse) hjemmeforsterkere jeg har sett,er oppgitt både i 4 og 8 ohms last... uansett blir det feil å si at en 50 watts hjemme-amp er "like bra" som en 100 watts bilstereo amp. Er ikke sikkert 50watts hjemmeamp'en klarer å levere 100 watt i 4 ohm...

 

i en ideell verden hadde det vært sånn at en amp som er 50W@8ohm er like "bra" som en som er 100W@4ohm...

men,det er ikke så enkelt.. må ta i betraktning at strømforsyninga/utgangstrinnet/++ på hjemme-amp'en kanskje ikke er bygd for 4 ohm,osv osv osv...

 

teori = praksis,bare man tar med alle variablene....

 

men jeg har ennå ikke sett en forsterker som er bygd med ideelle komponenter...

 

ble litt rotete skrevet dette..men,jeg skjønner "poenget" ditt.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg bare lurte "litt" asså......

vakke meninga å starte bitch-fight lissom!! :D

 

skjønner nå hvorfor det spilte så høyt, bilforsterkern leverer mer ampere da den har 12v input og ikke trenger så stor trafo for å levere mye strøm.

 

hvordan har de det i statene da???

 

har jo 110v der! :D der borte kan de spille høyt da tenker jeg!

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

jg bare lurte "litt" asså......

vakke meninga å starte bitch-fight lissom!! :D

 

skjønner nå hvorfor det spilte så høyt, bilforsterkern leverer mer ampere da den har 12v input og ikke trenger så stor trafo for å levere mye strøm.

 

hvordan har de det i statene da???

 

har jo 110v der! :D der borte kan de spille høyt da tenker jeg!

 

blir litt "feil" tolkning det der... men men ;)

er helt forskjellig type strømforsyning i bilstereo og hjemme forsterkere. Hjemmeforsterkere bruker vanligvis bare nedtransformert 230V, mens i bilen har man jo som kjent bare 0 og +12 Volt,noe som er litt ugunstig. Derfor må man "lage" vekselspenning av likespenninga. Dette gjøres i et switch-mode trinn,som,enkelt sagt,"hakker" opp likespenninga, og lager en høyfrekvent (typ. rundt 100kHz) firkantspenning. Denne lavpassfiltreres deretter (for å fjerne overharmoniske komponenter i firk.spenninga). Etter det kjøres den gjennom en bitte liten trafo. (Trafo'er kan være mye mindre når frekvensen på spenninga er høyere).

 

så,det blir på en måte riktig som du sier,at man ikke trenger så "stor" trafo for å levere mye strøm... den er ihvertfall ikke like stor fysisk...

 

anyway,har vel ikke no hensikt å diskutere dette så mye lenger.. tror ikke vi kommer noen vei uansett :)

 

du har vel igrunn fått svar på det du spurte om også,så... :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi først er inne på bilstereo i huset ting..

har 3 10" 12ohm elementer i Golfen osm skal ut derfra grunnet salg...er jo ikke no vits å la det stå å støve ned uten å brukes, så jeg tenkte å slenge de inn under senga.. men for å få no lyd så trenger jeg en forsterker som kan drive djevelskapet. og Forsterkeren jeg har fra før har ikke sub utgang.. altså trenger jeg en forsterker som kan kobles til høyttaler utgangene...

 

og derfor ett par spørsmål

 

1: blir det "greit" å koble det til høyttaler utgangene??

 

2: har allerede koblet ned til 4 ohm på forsterkeren (2 sett 8ohms høyttalere).. vil den få problemer om jeg slenger på en forsterker på utgangen også, eller har denne så høy motstand at det har minimalt å si?

 

3: noen som har noen forslag til forsterker jeg kan kjøpe.. må ha sub filter og tåle 4 ohm.. vil bare ha no billig som funker greit..

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

 

de aller fleste (seriøse) hjemmeforsterkere jeg har sett,er oppgitt både i 4 og 8 ohms last... uansett blir det feil å si at en 50 watts hjemme-amp er "like bra" som en 100 watts bilstereo amp. Er ikke sikkert 50watts hjemmeamp'en klarer å levere 100 watt i 4 ohm...

 

i en ideell verden hadde det vært sånn at en amp som er 50W@8ohm er like "bra" som en som er 100W@4ohm...

men,det er ikke så enkelt.. må ta i betraktning at strømforsyninga/utgangstrinnet/++ på hjemme-amp'en kanskje ikke er bygd for 4 ohm,osv osv osv...

 

teori = praksis,bare man tar med alle variablene....

 

men jeg har ennå ikke sett en forsterker som er bygd med ideelle komponenter...

 

ble litt rotete skrevet dette..men,jeg skjønner "poenget" ditt.

 

Tror vi generelt er veldig enige her, prisen på respektive forsterkere spiller jo også en stor rolle og i det henseende er jo "nesten" alltid 50W hjemmeforsterker på et stramt budsjett. 4ohms talla er heller aldri det dobbelte av 8ohm på en fattig 50w beregnet på stua. Men 8W min dobler gladelig helt ned til 0,5 ohm, har prøvd den på med to optima 800 batterier og det funker sinnsykt bra. Den klarer seg med +-12V spenningssving og er i utgangspunktet designet for å være en fattigmanns batteriforsterker.

 

Silverboy: Denne drar 10" dine herfra og til evigheten, vurderer å selge den siden den er svart og line direct ikke funker lengre.

 

Pioneer A91D

 

Veier ca. 30Kg, doble sandfylte trafoer, WBT terminaler på inn og utganger.

 

Du har helt rett i punkt 2. det spiller ingen rolle å henge på en linjeinngang i tilegg. Men signalet må dempes forstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

 

--> Heldig er du som får et fokus mot data og tele komm. jeg måtte til tider slite med å lære tildels avlegs analog teknikk, og digitale styringssystemer ble hele tiden oversett med "black-box" tankegangen da jeg gikk gjennom GK, VKI og VKII. Men vi fikk jo skru på 6502 baserte kontrollere, det var morro det :D

 

6502 ja... begynner og bli litt lei den... uffameg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår