Udrugn Skrevet Mai 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2005 Siden Perel Import ikke svarer meg prøver jeg her. Jeg har to stk 12" Boschmann bassere som skal bygges litt penere inn i bilen min en før. Jeg sliter litt med å finne ut hvor mange liter kassa skal være på. Dette veit jeg om basserne: Foran står det tyrant. bak står det sdl pro, 700Watts stacked DDT motor, 4 ohm impdance load, alx 122sp. Jeg har leita litt rundt og virker ikke som disse er til salgs lengre. De har tidligere spilt i en lukka kasse på 95 liter. Det funka bra, men nå er jeg ute etter det optimale. Noen som veit hva slags kasse disse trenger? Jeg har planer om å lage en porta kasse denne gangen. Hvor store bør portene være? Til slutt kan man sette hvilken som helst basser "feil" vei i kassa eller må dette være bassere som er beregnet for det? Blir kassevolumet anderledes hvis man kjører dem på denne måten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Mai 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2005 Siden Perel Import ikke svarer meg prøver jeg her. Jeg har to stk 12" Boschmann bassere som skal bygges litt penere inn i bilen min en før. Jeg sliter litt med å finne ut hvor mange liter kassa skal være på. Dette veit jeg om basserne: Foran står det tyrant. bak står det sdl pro, 700Watts stacked DDT motor, 4 ohm impdance load, alx 122sp. Jeg har leita litt rundt og virker ikke som disse er til salgs lengre. De har tidligere spilt i en lukka kasse på 95 liter. Det funka bra, men nå er jeg ute etter det optimale. Noen som veit hva slags kasse disse trenger? Jeg har planer om å lage en porta kasse denne gangen. Hvor store bør portene være? Til slutt kan man sette hvilken som helst basser "feil" vei i kassa eller må dette være bassere som er beregnet for det? Blir kassevolumet anderledes hvis man kjører dem på denne måten? Dette var ikke et lett spørsmål! Elementet du oppgir finnes ikke under verken utgåtte modeller eller nåværende modeller, så det er ikke mulig å finne TS-parameterne som er nødvendige for å beregne kasse. Ser ut som du må vente på svar fra PI... Når det gjelder element "feil vei" i kassen, så er det du må tenke på: - Snu fasen. - Du trenger ikke å legge til volumet av elementet når du beregner kassen. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JenkaRiPS Skrevet Mai 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2005 Her har du all nødvendig informasjon om elementet thumpsup (Siden er til tider utrolig treg, så det er bare å smøre seg med tålmodighet :)) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Udrugn Skrevet Mai 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 takk skal du ha. Men krever virkelig hvert element 70l kasse hver? Da må jeg lage en kasse på 140 liter og da blir det trangt i bagasjen. Her må jeg ha missforstått noe. Kan ikke så mye om bilstereo så skjønner lite av disse forkortelsene dessutten skjønner jeg like mye engelsk som Petter Solberg. Legger ved det som sto på siden som JenkaRips ga meg her: Brand BM Audio Labs Model ALX-122SP Description Range / type Woofer Typical use Car Recomended enclosure Series Manufacturer Order nr Production status Nom. diamerer [inch] 12 Vas [Liters] 70,19 Qts 0,35 Qes 0,37 Qms 6,34 Fs [Hz] 32,4 Sensitivity [dB] 90 Max Power [W] Power definition Lower freq [Hz] Upper freq [Hz] Rec. Filter freq [Hz] xmax [mm] 10,5 Moving mass [g] 99,86 Disp area [m2] 0,10024 Disp Vol [cm3] xdamage [mm] Air gap [mm] Coil height [mm] Coil diameter [mm] Cms [mm/N] 241,75 Rms [N*s/m] Magnet weight [gr] Magnet height [mm] Magnet diameter [mm] Magnet material - Re [ohm] 3,3 Z [ohm] L [mH] Bl [Tm] 13,52 Magnetic flux [Wb] Flux density [T] Outer diam. [mm] 300 Bolt circle [mm] Nr of bolts [Nr] Cutout [mm] Weight [Kg] Height [mm] Depth [mm] Driver volume [Liters] Frequency SPL / Z Home page http://www.bmaudiolabs.com Data sheet [url} Enterd by - Date reviewed 2004-05-19 Date added 2004-05-19 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 takk skal du ha. Men krever virkelig hvert element 70l kasse hver? Vas er ikke det samme som kassavolum. T'øyeblikk så skal jeg mate det inn i kasseprogrammet mitt så skal du få litt tall. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Udrugn Skrevet Mai 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 høres bra ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 Siden Perel Import ikke svarer meg prøver jeg her. Jeg har to stk 12" Boschmann bassere som skal bygges litt penere inn i bilen min en før. Jeg sliter litt med å finne ut hvor mange liter kassa skal være på. Dette veit jeg om basserne: Foran står det tyrant. bak står det sdl pro, 700Watts stacked DDT motor, 4 ohm impdance load, alx 122sp. Jeg har leita litt rundt og virker ikke som disse er til salgs lengre. De har tidligere spilt i en lukka kasse på 95 liter. Det funka bra, men nå er jeg ute etter det optimale. Noen som veit hva slags kasse disse trenger? Jeg har planer om å lage en porta kasse denne gangen. Hvor store bør portene være? Til slutt kan man sette hvilken som helst basser "feil" vei i kassa eller må dette være bassere som er beregnet for det? Blir kassevolumet anderledes hvis man kjører dem på denne måten? Nå finnes det ingen "optimal" kasse til et element medmindre man på forhånd definerer "optimalt". Men det ser ut som om at elementene trives godt i 40 liter. (80liter for 2 elementer) Avstem kassen til ca. 38 hz. I 80 liters kasse betyr dette 2 stk porter a' 10cm diameter og ca. 29cm lange. Lykke til med bygging! :) Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Udrugn Skrevet Mai 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 Takker for svar. Da kan jeg få begynt idag! Hva mener du med å avstemme kassen til 38hz? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 Takker for svar. Da kan jeg få begynt idag! Hva mener du med å avstemme kassen til 38hz? Det er dette som noen kaller for tuning av kassa. Man har et element med gitte parametre, en kasse med en hviss størrelse også tuner man frekvensen ut i fra hva man er ute etter lydmessig. Normalt sett tuner man kassa for flatest mulig frekvensgang. Tuner man høyere får man et lite løft i bassen, tuner man lavere får man dypere bass med bedre transiengjengivelse. Sistnevnte går dog hard utover effekttåligheten og dermed evnen til å kunne spille høyt. Mitt forslag går ut på en tuning et sted mellom rett frekvensgang og et løft i bassen. Du kan prøve deg fram med forskjellige portlengder selv. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg