Gå til innhold

For mye bensin eller for lite luft?

Ranger emnet


eirwave

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat satt og prøvde å finne ut hva som er problemet med motoren min.

 

Det som skjer er. Når bilen står i ro. Og jeg trøkker på gassen så vidt. opp og ned et par ganger forsikting. Så holder motoren på å dauer. Den dauer av og til også.

 

Og bilen er ganske så daff i første og andre giret i begynnelsen, men begynner å få fart når turtallet stiger over 2000.

 

Og så sa kameraten min at vi skulle prøve å dra bilen til turtalls sperra. Gjorde dette i 2 giret. I 100km/t slo sperra inn og da rykket det i bilen. Er dette da tegn på at bilen får for mye bensin eller for lite luft?

 

I så fall hva må skriftes ut eller repereres?

 

Håper på svar. Er litt fortvilt. Kjøpte bilen for noen uker siden og :(

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er. Når bilen står i ro. Og jeg trøkker på gassen så vidt. opp og ned et par ganger forsikting. Så holder motoren på å dauer. Den dauer av og til også.

 

Når du står foran bilen og ser ned i motorrommet:

 

1: På luftfilterboksen som står til venstre skal det være en kontakt, ta av denne kontakten.. Hvis du ikke merker forskjell før og etter du tok av kontakten så er din luftmassemåler ødelagt. Denne koster noen kroner og burde bli dekt av forrige eier...

 

2: Bak motoren til venstre, inne ved torpedoveggen så skal du finne en kontakt med en ledning som går til eksosanlegget, ta av denne kontakten og tut og kjør.. Hvis du ikke merker forskjell her før og etter, så er lambdasonden din ødelagt.. Ny kan kjøpes på Biltema for 300.-

 

Og bilen er ganske så daff i første og andre giret i begynnelsen, men begynner å få fart når turtallet stiger over 2000.

 

Grunnen til at bilen virker daff akkurat der er fordi bilen har mest nm/dreiemoment på 2500rpm.. Jeg tipper du får for mye bensin jeg...

 

Og så sa kameraten min at vi skulle prøve å dra bilen til turtalls sperra. Gjorde dette i 2 giret. I 100km/t slo sperra inn og da rykket det i bilen. Er dette da tegn på at bilen får for mye bensin eller for lite luft?

 

Dette er normalt, du vil også merke at motoren "mister" kraft når du treffer sperra.. Hva hadde dere av turtall her; 6000rpm kanskje..?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et utrolig bra svar B.T.I. Setter stor pris på dette.

 

Turtall sperra slo inn på ca 6500, 6700.

 

Det du sier at motoren får for mye bensin. Det kan virke helt normalt. jeg dro ut kontakten på lufmengdemåleren og da daua bilen nesten med en gang.

 

Har ikke prøvd det der med lamda sonden enda.

 

Men hvis den får for mye bensin. Hva kan dette komme av og hvordan skal jeg eventuelt fikse dette :( ?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et utrolig bra svar B.T.I. Setter stor pris på dette.

Turtall sperra slo inn på ca 6500, 6700.

 

Bare hyggelig du:)

 

 

Det du sier at motoren får for mye bensin. Det kan virke helt normalt. jeg dro ut kontakten på lufmengdemåleren og da daua bilen nesten med en gang.

Har ikke prøvd det der med lamda sonden enda.

 

Da skulle jeg tro at LMM din er iorden..

Få sjekket lambdasonden før du gjør noe annet...

 

Men hvis den får for mye bensin. Hva kan dette komme av og hvordan skal jeg eventuelt fikse dette :( ?

 

Hvis lambdaen er iorden og du ikke ser noe annet som er feil, så ville jeg først fått sjekket når plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor sist ble byttet.. Hvis det er noen dager siden sist ville jeg byttet dette, pluggledninger koster litt bare så du vet det, men det er en god investering

 

Når du har skruet ut pluggene så anbefaler jeg at du stikker inn på pluggprodusentens hjemmeside, og sammenligner dine plugger med bildene som produsenten har lagt ut, så kan du kanskje se om du har for feit blanding osv.. Her er f,eksBeru`s diagnose side .. Kjøp også de pluggene som er anbefalt av forhandler, og eller oppgitt i bruksanvisningen..

 

Hvis alt er iorden med tenningsdelene anbefaler jeg så at du stikker en tur til VW og ber dem lese av feilkoder, er mulig du har en temperatursensor som ikke virker e.l. Be dem samtidig om sjekke at tenningen er rett innstilt, dette skal dem ha utstyr for å gjøre..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt noen bilder av motoren. Merk. k700i kamera :(

 

Når dere ser disse bildene. Kan dere se med det blåtte øyet noe som kan være galt? Det første jeg legger merke til er alt oljesølet til høyre med tennpluggene. Vet ikke om dette har noe å si da.

 

Og så lurer jeg på hvor lamdasonden sitter på 2 av disse bildene?

 

motor6.jpg

 

motor1.bmp

 

motor2.jpg

 

motor3.jpg

 

motor4.jpg

 

motor5.jpg

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dro jeg ut lamdasonde kontaken og tok meg en heftig kjøretur. Jeg merka ingen forskjell.

 

Prøvde å starte bilen når kontakten var i og ikke i. Og motoren tok faktisk lenger tid på å starte når lamdasonde kontaken var i!!

 

Betyr dette at den er deffekt og må byttes eller kan det være noe annet?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dro jeg ut lamdasonde kontaken og tok meg en heftig kjøretur. Jeg merka ingen forskjell.

 

Prøvde å starte bilen når kontakten var i og ikke i. Og motoren tok faktisk lenger tid på å starte når lamdasonde kontaken var i!!

 

Betyr dette at den er deffekt og må byttes eller kan det være noe annet?

 

Jeg vil tro at lambdasonden enten er ødelagt eller kokset ned, stikk bort på Biltema og kjøp deg en ny en, koster 300.- den er også lett å bytte.. Bruk en 22 fastnøkkel og skru løs.. Du kan også vente til du skal på diagnose, bare for å være sikker...

 

Husk at lambdasonden er å betrakte som en slitedel...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at lambdasonden enten er ødelagt eller kokset ned, stikk bort på Biltema og kjøp deg en ny en, koster 300.- den er også lett å bytte.. Bruk en 22 fastnøkkel og skru løs.. Du kan også vente til du skal på diagnose, bare for å være sikker...

 

Husk at lambdasonden er å betrakte som en slitedel...

 

Ja, men da må jeg nesten kjøpe meg en ny. :)

Men hvordan i alle dager får jeg ut den gammle? Det er jo bare en kontakt. og fra kontaken går det en leding ned til eksosen. Ligger den under bilen kanskje?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da må jeg nesten kjøpe meg en ny. :)

Men hvordan i alle dager får jeg ut den gammle? Det er jo bare en kontakt. og fra kontaken går det en leding ned til eksosen. Ligger den under bilen kanskje?

 

Lambdasonden står øverst på eksosmanifolden på 1,8, så jeg tipper den har ca. lik plassering på 2,0, men finn deg en bukk, rampe elns slik at du kommer deg under bilen, da ser du fort hvor den står.. Det ser ut som en stor tennplugg og skal bare skrus ut, 22.fast nøkkel er verktøyet du trenger hvis jeg ikke husker feil.. Skru ut gammel, skru inn ny.. Skal også følge med en monteringsanvisning.. Men, jeg anbefaler deg å ringe VW og spør dem hvorvidt du har lambda med 1ledning eller 4ledninger..Det ligger en beskyttelses slange utenpå ledningene, så det kan være vanskelig å se før du eventuellt fjerner denne..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår