Gå til innhold

:( Tror det er noe galt med motoren min!

Ranger emnet

eirwave

Anbefalte innlegg

Hei.

har en 92 modell golf gti 8v.

Jeg og en kamerat satt og prøvde å finne ut om det er noe galt med motoren min. Fordi bilen virker veldig daff i andre og første gir og noe mer:

Det som skjer er. Når bilen står i ro. Og jeg trøkker på gassen så vidt. opp og ned et par ganger forsiktig. Så holder motoren på å dauer. Den dauer av og til også.

Og bilen er ganske så daff i første og andre giret i begynnelsen, men begynner å få fart når turtallet stiger over 2000.

Og så sa kameraten min at vi skulle prøve å dra bilen til turtalls sperra. Gjorde dette i 2 giret. I 100km/t slo sperra inn og da rykket det i bilen. Er dette da tegn på at bilen får for mye bensin eller for lite luft?

(Den bruker også en del bensin. mer enn normalt tror jeg.

Helt orginal er den også.)

I så fall hva må skriftes ut eller repereres?

Håper på svar. Er litt fortvilt. Kjøpte bilen for noen uker siden og :(

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja nå vet jeg ikke hva spesiel lyd er. Men når jeg står ved siden av f.eks en murvegg og har vinduet åpent og kjører så kommer det en lyd fra katalysatoren høres det ut som. vet ikke om den lyden er unormal doh

Ja kanskje det kan være tenninga. Hvordan stiller jeg eller finner ut om det er den som gjør det?

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka katalysatoren først. Er det skranglelyd i den?

Tenninga justerer du med ei tenningslampe. Kjøp eller lån ei. Kobler til den og ser at den blinker ca når hakket på reimhjulet passerer en tapp på blokka el.l.

1.8litern på 90hk skal vist ha 6grader fortenning. (for å justere nøye må du ha ei lampe du kan justere/som viser fortenninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan og være at det er et løst varmedeksel som lager lyden, og at feilen er en anna plass. F.eks plugger, pluggledninger, fordeler slitt motor.

Rykkinga når du når sperra er normal.

Hei. takker for svar, men det er ikke lyden som er problemet. Problemet er at bilen får for mye bensin. Hva kan dette komme av og hvordan skal jeg fikse dette?

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problem på en passat. Tok ut katalysatoren og banke ut resten av innmaten. Da gikk den normalt igjen.

Om du er skikklig uheldig så kan mye av driten i katalysatoren flytta seg lengre bak i eksosanlegget, og hvis det er tilfellet må alt ned.

bensinforbruke kan også være defekt lamdasonde, da går hjernen i nødmodus og gir en saftigere bensinblanding.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med det enkleste. SJEKK ETTER FALSKLUFT.

Spray på luftslanger og tilbehør for å se om det er falskluft.

Er det falskluft, så skal bilen ruse seg litt opp.

Hva mener du med falskluft. er ikke så god med bil å motor. Må forklare meg litt mer detaljert :)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med falskluft. er ikke så god med bil å motor. Må forklare meg litt mer detaljert :)

Med falskluft menes det luft som går utenom innsuget, altså luft som ikke er medberegnet i bensin/luftblandingen osvosv.. Det er nok at det oppstår et lite hull på en vakuumslange så kan det bli fusking...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med falskluft menes det luft som går utenom innsuget, altså luft som ikke er medberegnet i bensin/luftblandingen osvosv.. Det er nok at det oppstår et lite hull på en vakuumslange så kan det bli fusking...

Kan falskluft i dette tilfellet være problemet med min bil?

Har ikke fått sjekka lamdasonden enda, men tenkte å skru opp tennpluggene å se hvordan de ser ut.

Ellers så har jeg bestillt diagnose test av motoren den 20 juni. Fatter ikke. de hadde ikke ledig tid før 20ene juni. doh men men

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan falskluft i dette tilfellet være problemet med min bil?

Har ikke fått sjekka lamdasonden enda, men tenkte å skru opp tennpluggene å se hvordan de ser ut.

Stikk på en bensinstasjon og kjøp deg en boks startgass, spray litt rundt innsuget og sjekk om motoren ruser seg(Du må ha motoren igang mens du sprayer..) Hvis den ruser seg så suger den falskluft..

Og få sjekket den lambdasonden, det gjør du på 1-2-3, ta av kontakten, kjør en liten tur..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider