Gå til innhold

panhard stag. bytte ut til justerbart?

Ranger emnet


Volvo-Lars

Anbefalte innlegg

I dag har jeg bytte aksle på pappas bil, jeg tok av hans og satt på min gamle. Gjorde dette siden han hadde sperre å bilen kun lever et år til.

 

Jeg har blitt fortalt at denne så kalt "varesperra" (ja, pappas bil er gammal telenorbil) er på 45%.

Når jeg å kompsien min hadde byttet aksling å pakka sammen tok kompisen min og åpna klokka.

Der så han en såkalt lamell diff. Han utbrøyt høyt at dette ikke var en 45% sperre, men en 75% lamell diff. Til min store glede:D

 

 

Planen nå er å overhale denne akselen (sandblåse, rense klokka med diesel, bytte ut foringene til poly. foringer og sterkere tolinkstag siden de orginale ikke tåler den stive poly foringa)

 

Da er det jeg har fått høre at jeg burde bytte ut panhardstaget til et justerbart et. er dette nødvendig?

 

Har ingen grom motor nå, men det blir vel andre boller når jeg nærmer meg lappen og ferdig bil.

 

Hvor selges eventuelt dette staget?

 

Noen som har formeninger om dette staget? er det vits i det hele tatt?

 

Til opplysning er det Sachs Advantage gass dempere og lesjøfors 40mm senking på biln.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei du trenger ikke justerbart panhard stag. dette er noe du justerer til rett lengde når du monterer det og senere gjør du ikke noe mer med det. og lengden på staget regner du lett og med litt trigonometri, kapp og sveis og du har spart tusen kroner ihvertfall..

 

jeg også har lamelldiff tror jeg.. men den ligger løst. hvordan kan jeg se om det er lamelldiff på 75% eller den på 45%?

 

Veit den kommer fra en 90-talls 240 som ble kondemnert som veldig ung bil og dermed er å anse som ny siden den har ligget i garasjen til en kompis siden det...

 

edit: en kompis har 940 turbo (chippa.. går værst) varebil og den er sånn skikkelig jallasperre på som kutter når du kommer over 40km/t ellerno.. skikkelig mongo å sladde med. løsner og med en gang det slipper skikkelig så tar det tak på ene hjulet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg også har lamelldiff tror jeg.. men den ligger løst. hvordan kan jeg se om det er lamelldiff på 75% eller den på 45%?

QUOTE]

 

kompisen min sa at siden det var lamell var det 75%.

han hadde hatt en makan på sin egen 240.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nylig kappet, tilpasset og "fikset" et panhard stag *gjorde det i hælga.. kan sikkert legge ut noen bilder.. hvis det er ønskelig... :rolleyes:

 

 

ja, hadde vært topp:)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, skal ta et bilde av den en dag.. så kan han fortelle meg hva det er ;)

ta et bilde av klokka, så kan jeg sammenligne det med min klokk..hehe

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akslingen er 1030 fra en '84 GL..

 

diffbremsen er fra en 91-93 1031 aksling.. går heldigvis om hverandre :D

 

(sperr fra 1031, med kronhjul fra 1030 aksling passer visst i 1030 aksling..)

 

klokka kan jeg ta bilde av i morgen men den er tom! er verken diff eller stikkakslinger i den. selve diffbremsen ligger i bilen min og den har havarert bakaksling og står 65km herfra :p var egentlig 122km men viking redda meg for noen km sleping helt gratis. nå står den utenfor verkstedet til en kompis av meg å vi skal se på akslingen en dag for å se om vi kan sveise sperr for å slippe å slepe. tror det er innmaten i selve differensialen som er knust å da skal det jo vere en smal sak å sveise sperre! gøy er det og så slipper jeg å slepe den hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hadde vært topp:)

her er under "tilpassinga"

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/IMAG0001.jpg

 

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/IMAG0003.jpg

 

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/IMAG0005.jpg

 

har desverre ikke bilder fra sveisinga, pga har ikke fått "sveist" ferdig og glemte å knipse bilder under sveisinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompisen min sa at siden det var lamell var det 75%.

han hadde hatt en makan på sin egen 240.

 

rar teori han kompisen din har!!..

 

for man burde ikke kunne se forskjellen ;) ikke med det blåtte øye

 

godt mulig det er 45. det ville nok heller jeg satsa på.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også har lamelldiff tror jeg.. men den ligger løst. hvordan kan jeg se om det er lamelldiff på 75% eller den på 45%?

 

Hei, jeg stikker fram nesa for å kverrulere litt igjen notin :

Jeg tror ikke du kan se hvor stor innspenning diffbremsen har sånn ved første øyekast...!?

 

Dessuten brukes ikke % i Volvoterminologien, men Nm.

F.eks. er de fleste ettermonterte diffbremsene i 70 Nm utførelse, men det finnes også i 130 Nm og 170-200 Nm for Rallybruk.

 

Har den stått i en Telenorbil er det 99% sannsynlig 70 Nm (samme som jeg har), men det er en bedre diff for normal kjøring fordi Rallydiffen kan jeg tenke meg blir veldig "stiv" å kjøre med og bryter i svinger (uten at jeg selv har prøvd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok om sperra.....vil ha noen formeninger som panhard staget.

 

Ser fint ut det; funker sikkert bedre enn IPD-staget jeg betalte masse for.

 

Ikke nok om diffebrems, har nettopp lest at forskjellen på :

130 Nm Diff : har 2 spente 2,5 mm, 2 plane 1,5 mm og 2 plane 2,5 mm shims

200 Nm Diff: har 4 spente 2,5 mm og 2 plane 1,5 mm shims.

Virker som om lamellene er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår